مراقبت های بعد از جراحی لیفت صورت

اگر قصد انجام لیفت صورت را دارید، ممکن است در مورد زمان بهبودی و نحوه آماده شدن برای آن سوال داشته باشید. دانستن اینکه چه کارهایی باید در طول ریکاوری پس از لیفت صورت انجام دهید  و چه کارهایی نباید انجام دهید به شما کمک می کند تا زمینه را برای یک تجربه خوب پس از عمل فراهم کنید. قبل از اینکه به نکات بازیابی لیفت صورت خود بپردازیم، اجازه دهید کمی در مورد آنچه که پس از جراحی لیفت صورت انتظار دارید صحبت کنیم.

چه انتظاراتی از دوره ریکاوری لیفت صورت دارید

جراحی لیفت صورت معمولاً کمتر از آنچه مردم پیش بینی می کنند دردناک است. بسیاری از بیماران ما می گویند که فقط برای شب اول به داروهای مسکن نیاز دارند و سپس به راحتی ناراحتی خود را با استامینوفن مدیریت می کنند. البته توجه داشته باشید که انواع روش های لیفتینگ صورت می تواند دوره نقاهت کوتاهتری داشته باشند.

برخی از مواردی که می توانید پس از لیفت خود انتظار داشته باشید عبارتند از:

بی حسی کبودی تورم درد خفیف تا متوسط، همچنین ممکن است در ابتدا صورت شما سفت یا سنگین شود، اما با کاهش تورم در ۱۰ تا ۱۴ روز آینده، این امر کاهش می یابد. اکثر افراد پس از ۱ تا ۲ هفته بهبودی می توانند به سر کار بازگردند. با کمی آگاهی در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید و چه کاری انجام ندهید، زمان بهبودی کوتاه شده و ناراحتی کاهش می یابد.

مراقبت هایی که بعد از جراحی لیفت صورت باید انجام دهید

جراح پلاستیک صورت شما دستورالعمل های دقیقی در مورد مدیریت ناراحتی، مراقبت از بخیه ها در چند هفته اول بهبودی به شما می دهد. این دستورالعمل ها را تا جایی که ممکن است به دقت دنبال کنید و اگر سوالی دارید حتما بپرسید.

در اینجا چند راه برای اطمینان از لذت بردن از بهبودی آرام آورده شده است:

از یک شخص بزرگسال بخواهید ۲۴ ساعت اول را در کنار شما بماند، در تهیه غذا کمک کنند و اطمینان حاصل کنند که داروها به درستی مصرف می شوند و دستورالعمل های بعد از عمل رعایت می شوند.

برای کمک به به حداقل رساندن تورم، سر خود را در یک سطح بالا استراحت دهید. داروی درد را طبق توصیه پزشک مصرف کنید. از بسته های خنک برای کاهش تورم و کمک به کاهش درد در ناحیه جراحی استفاده کنید. طبق توصیه پزشک از پوشش فشاری استفاده کنید.

کارهای دیگری که می‌توانید برای آسان‌تر کردن دوره بهبودی بعد از عمل انجام دهید:

لباس‌هایی بپوشید که از جلو دکمه دارند نه لباس‌هایی که جلو بسته هستند واز روی سرتان باید بپوشید. هر چند ساعت یکبار پیاده روی کوتاه و ملایم در خانه داشته باشید تا گردش خون خود را حفظ کرده و بهبودی را بهبود بخشد.

دستورالعمل های مربوط به زمانی که می توانید موهای خود را زیر دوش بگیرید و شامپو کنید را دنبال کنید. تمام دستورالعمل های مراقبت از زخم را دنبال کنید.

در برخی موارد، پزشک انواع خاصی از ماساژ را برای کاهش تورم توصیه می کنیم. چند هفته بعد از عمل، می‌توانید مدل موی خود را تغییر دهید تا بقایای برش‌ها را پنهان کنید. اکثر افراد حداقل ۳ تا ۴ هفته پس از عمل خود احساس می کنند از حضور در رویدادهای اجتماعی اطمینان دارند.

کارهایی که نباید بعد از جراحی لیفت صورت انجام داد

پس از جراحی محدودیت‌های فعالیتی خواهید داشت. این محدودیت ها از عوارض جلوگیری کرده و از نتایج شما محافظت می کند. برخی از این محدودیت ها عبارتند از: در هفته اول پس از جراحی از مواد آرایشی استفاده نکنید. از اعمال فشار در اطراف برش ها خودداری کنید. فعالیت بدنی را برای چند روز پس از جراحی محدود کنید (به غیر از پیاده روی).

تا حدود ۲ هفته از خم شدن و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید. در طول دوران نقاهت خود سیگار نکشید یا از محصولات نیکوتین استفاده نکنید. حداقل به مدت ۴ هفته موها را رنگ و دکلره نکنید.

از قرار گرفتن محل برش ها در معرض مستقیم خورشید خودداری کنید و  از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. همچنین مراقب وارد نکردن ضربه به صورت و گردن خود باشید.

سفت بودن باند به منظور به حداقل رساندن تورم و کبودی است. معمولاً مدت کوتاهی پس از جراحی برداشته می شود. با پیروی از این توصیه‌ها پس از لیفت صورت، زمان بهبودی کوتاه‌تری خواهید داشت و سریع‌تر احساس بهتری خواهید داشت.

سعی کنید وعده های غذایی را حذف نکنید، زیرا تغذیه خوب به بهبودی کمک می کند و برای جلوگیری از کم آبی مایعات فراوان بنوشید. با پیروی از این توصیه ها و دستورات پزشک، سریعتر در مسیر زیباتر شدن قرار خواهید گرفت.

 چه مراقبت های برای تورم بعد جراحی لیفت لازم است

همانطور که قبلا توضیح داده شد، صورت و گردن شما برای چندین روز متورم با مقادیر متفاوت تغییر رنگ باقی می‌ماند. نکته اصلی که باید به خاطر داشته باشید این است که چنین تورمی در نهایت فروکش می کند. شما می توانید به چند روش  به کاهش تورم کمک کنید:

عدم فعالیت سنگین و بیش ازحد

در اولین روز بعد از عمل تا حد امکان بالا بمانید (نشستن، ایستادن، راه رفتن). مهم! البته زمانی که خسته می شوید باید استراحت کنید. به مدت دو هفته از خم شدن یا بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید. علاوه بر تشدید تورم، این ممکن است فشار خون را افزایش داده و خونریزی را شروع کند.

علاوه بر این، از اعمالی مانند سرفه شدید، زور زدن هنگام دفع مدفوع، استفراغ و عطسه با دهان بسته خودداری کنید. از ضربه زدن یا ضربه زدن به صورت، سر و گردن خود اجتناب کنید. عاقلانه است که بچه های کوچک را نگیرید و باید یک هفته بعد از عمل تنها بخوابید.

اصلاح فرم خواب

به مدت ۱ تا ۲ هفته پس از عمل با سر تخت بالا بخوابید. برای انجام این کار، دو یا سه بالش زیر سر تشک و یک یا دو بالش روی آن قرار دهید. سعی کنید روی صورت خود غلت نزنید. این باعث پاره شدن بخیه های نگهدارنده زیر پوست صورت شما می شود. بنابراین لازم است ۲ هفته به پشت بخوابید. برخی از بیماران صندلی درازی را که در زاویه ۴۵ درجه قرار داده شده است، راحت تر می دانند.

استفاده از وسایل محافظتی

بافت های متورم را با چانه بند که طبق دستورالعمل هایی که پزشک به شما می دهد حمایت کنید. آن را به طور مداوم بپوشید تا زمانی که یک هفته از تاریخ عمل شما گذشته باشد. سپس باید در هنگام خواب استفاده شود تا زمانی که ۲ هفته از روز جراحی شما گذشته باشد. پوشیدن چانه بند در طول روز در دوره ۳۰ روزه اول مفید است.

از آفتاب گرفتن بیش از حد صورت به مدت تقریبی ۳ ماه خودداری کنید. در زیر نور شدید آفتاب از کلاه لبه پهن استفاده کنید

سفت نگه داشتن صورت و گردن

تا زمانی که پوست بافت‌های زیرین بهبود نیابد، نباید صورت و گردن را بیش از حد حرکت دهید. بنابراین، موارد زیر باید رعایت شود:

  •  از پوزخند و لبخند بیش از حد خودداری کنید.
  • سر را بدون چرخاندن گردن و شانه‌ها به صورت یک واحد نچرخانید، زمانی که باید بچرخید، این کار را طوری انجام دهید که گویی در گردن شما یک « تراکشن » وجود دارد، برای ۴-۶ هفته.
  •  سر را برای مدت مشابه به جلو خم نکنید یا گردن را به عقب نکشید.
  •  از آدامس یا غذاهایی که جویدن آنها سخت است خودداری کنید. سوپ، پوره سیب زمینی، مرغ خورشتی، استیک همبرگر یا هر ماده غذایی که به راحتی جویده شود مجاز است. استیک، نان فرانسوی و … حداقل یک هفته نباید استفاده شود.
  • به مدت دو هفته از خمیازه کشیدن با دهان باز خودداری کنید.

مراقبت روزانه

  • به آرامی خطوط بخیه خود را ۲ تا ۳ بار در روز با پراکسید در اطراف جلو و پشت گوش خود بمالید. مقدار کمی پماد باسیتراسین را روی خطوط بخیه اطراف جلو و پشت گوش بمالید.
  • پماد را فقط روی خطوط بخیه اطراف گوش استفاده کنید اما هرگز روی موها استفاده نکنید.
  • دو تا چهار روز پس از جراحی می توانید از شامپو بچه جانسون استفاده کنید.
  • اگر جراحی پلک انجام داده اید از خیس شدن بخیه دور چشم هنگام دوش گرفتن نترسید.
  • هرگونه خونریزی بیش از حد را که پس از فشار به مدت ۲۰ دقیقه ادامه دارد گزارش دهید.
  •  هر گونه علائم عفونت مانند تورم بیش از حد، قرمزی یا تخلیه را گزارش دهید.
  •   از مصرف داروها با معده خالی خودداری کنید. هرگز موهای خود را در روز حذف بخیه ها نشویید، روز بعد آن را فقط با شامپو بچه بشویید.

در نهایت

  • مواردی را که قبل از عمل به شما گفته شده است به خاطر بسپارید، یعنی:
  • هنگامی که برای اولین بار بانداژها برداشته می شوند، صورت متورم به نظر می رسد و مقادیر متفاوتی از تغییر رنگ وجود خواهد داشت.
  • این تورم در عرض دو هفته به میزان بسیار زیادی فروکش می کند. با این حال، ۶-۸ هفته طول می کشد تا تمام تورم از بین برود و صورت شما به کانتور نهایی خود برسد.
  •  تغییر رنگ به تدریج در یک دوره ۱۰-۱۴ روزه در اکثر موارد ناپدید می شود. ما هنوز با موردی مواجه نشده ایم که به طور دائم ادامه داشته باشد.

این موارد را به پزشک گزارش دهید

  •  افزایش دما
  •  تورم یا تغییر رنگ ناگهانی
  • ترشح از زخم یا سایر شواهد عفونت
  • خونریزی
  • ایجاد هرگونه واکنش دارویی

نحوه تسریع بهبودی لیفت صورت

جهت دستیابی به بهبودی پس از لیفت صورت می توانید با خوابیدن روی چند بالش مفید باشد تا به سرعت ناپدید شدن تورم کمک کند. شما باید با نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن پروتئین بدون چربی حالت هیدراته بدن خود را حفظ کنید.

خشک نگه داشتن پانسمان ها بسیار مهم است و برش ها باید در برابر نور مستقیم خورشید محافظت شوند تا خطر اسکار بیش از حد لیفت صورت کاهش یابد. جراح شما ممکن است پماد آنتی بیوتیکی بعد از عمل تجویز کند که باید طبق دستور مصرف شود.

در طول دوره نقاهت پس از لیفت صورت باید انتظار داشته باشید که در چند روز اول پس از جراحی احساس درد خفیفی داشته باشید که باید تا پایان هفته اول برطرف شود. کبودی و تورم بعد از لیفت صورت ممکن است بین دو تا شش هفته طول بکشد تا به طور کامل برطرف شود.

احساس سفتی پوست صورت طبیعی است و ممکن است در هفته اول حساس باشد. پوشیدن لباس فشرده سازی لیفت صورت طبق دستورالعمل برای حمایت از نواحی بهبودی مهم است. طبیعی است که پوست به مدت ۲ تا ۳ ماه پس از جراحی زبر و خشک شود. استفاده از یک مرطوب کننده معمولی پس از بهبودی برش ها به درمان آن کمک می کند.

تورم لیفت صورت در چند هفته اول ممکن است منجر به انحراف ویژگی های صورت شود، اگرچه تا هشت هفته پس از جراحی کاملاً از بین می رود. جراحی لیفت صورت در مردان ممکن است منجر به تغییر موقعیت پوست مودار صورت شود که ممکن است مردان نیز نیاز به اصلاح پشت گوش داشته باشند.

چه زمانی می‌توانم موهایم را بعد از لیفت صورت بشورم؟

تقریباً ۴۸ ساعت پس از جراحی می توانید دوش بگیرید و موهای خود را بشویید. شما باید از یک شامپوی ملایم غیر محرک استفاده کنید و موهای خود را با سشوار در محیط سرد خشک کنید. از استفاده از حوله برای خشک کردن موهای خود اجتناب کنید تا خطر تحریک برش ها به حداقل برسد.

در آخر

دکتر حسینی نژاد اینجا هستند تا به هر سوال یا نگرانی شما در مورد عمل لیفت صورت پاسخ دهند. اگر آماده انجام جراحی لیفت صورت یا روش دیگری برای جوانسازی صورت هستید، لطفاً درخواست مشاوره کنید یا با شماره ۰۶۱۳۳۳۸۹۲۶۸ تماس بگیرید تا یک قرار ملاقات تعیین کنید.

لطفاً توجه داشته باشید: نتایج فردی ممکن است متفاوت باشد، زیرا افراد مکانیسم متفاوت دارند، و نتایج ممکن است برای همه یکسان نباشد. پس به دستورالعمل های جراح گوش دهید که روند بهبودی شما تسریع گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 2 =