جراحی ترمیمی یا بازسازی قسمت خارجی گوش برای اصلاح نامنظمی گوش خارجی از  بدو تولد (نقص مادرزادی)، ترمیم گوش آسیب دیده از جراحی سرطان یا آسیب دیده در اثر تروما، مانند سوختگی و حوادث  استفاده می شود.

چندین روش جراحی برای بازسازی گوش موجود است. از غضروف های گرفته شده از دنده ها می توان برای ساخت چارچوبی برای گوش استفاده کرد یا به جای آن از ایمپلنت پزشکی استفاده کرد. در برخی موارد، گوش خارجی مصنوعی (پروتز) که در استخوان لنگر انداخته است ممکن است یک گزینه باشد.

برای کودکانی که به دلیل شرایطی که در بدو تولد وجود دارد نیاز به بازسازی گوش دارند، این جراحی اغلب در سنین ۶ تا ۱۰ سالگی انجام می شود، اگرچه ممکن است در برخی موارد در سنین پایین تر نیز امکان پذیر باشد.

کاندیداهای جراحی ترمیم گوش

ترمیم گوش معمولاً برای درمان شرایط زیر انجام می شود که قسمت بیرونی گوش را تحت تأثیر قرار می دهد:

∞ گوش توسعه نیافته (میکروتیا)

∞ گوش از دست رفته (آنوتیا)

∞ بخشی از گوش زیر پوست در کنار سر مدفون است (کریپتوتیا)

∞ گوش نوک تیز است  و دارای چین های پوستی اضافی است (گوش استال)

∞ یک گوش روی خودش جمع شده است (گوش منقبض)

∞ بخشی از گوش در نتیجه درمان سرطان برداشته یا آسیب دیده است

∞ سوختگی یا سایر آسیب ها به گوش

لازم به ذکر است که بازسازی گوش فقط قسمت بیرونی گوش را درگیر می کند و توانایی شنیدن را تغییر نمی دهد.

انواع روش های ترمیم گوش آسیب دیده

👈 بازسازی با غضروف دنده:  این رویکرد که بازسازی اتولوگ نامیده می شود، اغلب برای کودکان مبتلا به بیماری های گوش که در بدو تولد وجود دارد استفاده می شود. در این موارد، جراحی معمولاً بین سنین ۶ تا ۱۰ سالگی انجام می‌شود. در آن زمان، گوش تقریباً به اندازه بزرگسالی خود رسیده است و غضروف دنده‌ای به اندازه کافی برای این عمل در دسترس است.

این روش شامل ۲ تا ۴ عمل جراحی است، بسته به تکنیکی که جراح ترجیح می دهد از آن استفاده کند. جراحی ها عبارتند از:

* برداشتن غضروف از دنده ها. از غضروف برای ساختن چارچوبی که شبیه گوش است استفاده می شود.قرار دادن چارچوب زیر پوست در محل گوش.

* بلند کردن گوش از دور سر.

* قالب گیری پوست از قسمت دیگری از بدن – معمولاً پوست سر، گوش دیگر، کشاله ران یا استخوان ترقوه – روی چارچوب گوش برای ایجاد ظاهری طبیعی.

👈 بازسازی با ایمپلنت: به جای استفاده از غضروف دنده ها، این روش جراحی از یک ایمپلنت پزشکی برای چارچوب گوش استفاده می کند. جراح ایمپلنت را در محل گوش لنگر می اندازد و آن را با یک فلپ پوست در کنار سر می پوشاند. از پوست قسمت دیگری از بدن نیز برای پوشاندن گوش جدید استفاده می شود. به طور معمول، بازسازی با استفاده از ایمپلنت تنها به یک عمل جراحی نیاز دارد. کودکان زیر ۳ سال ممکن است بتوانند این جراحی را انجام دهند.

👈 قرار دادن گوش مصنوعی: با این نوع بازسازی گوش، قسمت باقیمانده گوش برداشته می شود. سپس یک گوش مصنوعی (پروتز) با جراحی به استخوان در محل گوش متصل می شود. این روش ممکن است زمانی استفاده شود که بافت گوش به شدت آسیب دیده باشد، مانند سوختگی. هنگامی که قسمت بزرگی از گوش به دلیل جراحی سرطان از دست رفته است. یا زمانی که روش بازسازی گوش دیگری شکست خورد. این معمولا در بزرگسالان به جای کودکان استفاده می شود.

مزایای جراحی ترمیمی گوش

در حالی که جراحی گوش عمدتاً به دلایل زیبایی انجام می‌شود، اما می‌تواند مزایای عملکردی نیز برای افرادی با مشکلات خاص مرتبط با گوش داشته باشد که این مزیت ها عبارتند از:

  • بهبود ظاهر و اعتماد به نفس
  • داشتن ظاهر گوش متعادل و متناسب تر
  • برطرف کردن مشکلات عملکردی مربوط به گوش
  • زمان کوتاه بهبودی
  • اصلاح نقایص مادرزادی

عوارض و خطرات احتمالی جراحی ترمیم گوش

عمل ترمیمی گوش آسیب دیده مانند دیگر عمل های جراحی عوارضی دارد که باید تا حد امکان از تشدید آن ها پیشگیری نمود. البته مهم ترین نکته در کاهش عوارض عمل گوش، انتخاب بهترین جراح زیبایی برای انجام موفقیت آمیز عمل زیبایی گوش است. برخی از مهم ترین عوارضی که به طور معمول ممکن است در اثر انجام جراحی زیبایی گوش بروز کنند عبارت اند از:

واکنش های نامناسب و حساسیت زا به بیهوشی

احتمال خونریزی ناحیه جراحی شده

امکان بروز عفونت

ایجاد نامتقارنی در گوش ها و یا ایجاد خطوط غیرطبیعی در آن ها

بروز زخم در ناحیه برش و یا اطراف آن

احساس بی حسی در ناحیه تحت درمان که البته تا حدودی طبیعی است

بیرون زدگی یا انفصال بخیه ها در ناحیه ای که گوش ها فرم دهی شده اند؛ لازم است این بخیه ها را برداشته و دوباره بخیه اعمال شود.

زیباجویان عزیز در استان خوزستان با مراجعه به مطب دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، فوق تخصص جراحی زیبایی و متخصص در ترمیم گوش های آسیب دیده بر اثر حوادث، سوختگی، سرطان و… می توانند زیبایی از دست رفته خود را بدون هیچ گونه عوارضی بازیابند.

در ادامه نمونه جراحی های دکتر حسینی نژاد را خواهید دید:

تاثیر جراحی ترمیمی گوش بر روی شنوایی

هدف از عمل زیبایی ترمیمی گوش آسی دیده تغییر شکل این اندام است. بنابراین بر روی فرایند شنوایی تاثیر منفی نمی گذارد این فرایند می تواند به کوچک شدن اندازه گوش هایی که اندازه آنها نسبت به سایر ویژگی های سر و صورت بیمار ، نامتناسب است ، کمک کند. این فرایند ، گوش های بدشکل را در واقع اصلاح کرده ، گوش هایی که از سر فاصله زیادی دارند را در موقعیت نزدیک تر به سر قرار داده و گوش هایی که دچار آسیب فیزیکی شده اند را درمان می کند و بر روی شنوایی هیچ تاثیری ندارد.

آیا جراحی گوش درد دارد؟

این سوال که آیا جراحی گوش دردناک است یا خیر، یک نگرانی رایج برای افرادی است که این عمل را انجام می‌دهند. اول از همه، ضروری است که بدانیم درد می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است کمترین ناراحتی را پس از جراحی گوش تجربه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است آستانه بالاتری برای درد داشته باشند و ممکن است روند بهبودی را چالش برانگیز تر بدانند. علاوه بر این، وسعت عمل جراحی، تکنیک های بکار رفته توسط جراح و سلامت کلی فرد نیز می‌تواند بر سطح ناراحتی تجربه شده تأثیر بگذارد.

در طول دوره نقاهت اولیه، معمولاً درجاتی از درد، تورم و حساسیت در اطراف گوش ها احساس می‌شود. این یک پاسخ طبیعی به روند بهبودی بدن است و باید پس از هر نوع مداخله جراحی انتظار داشت. با این حال، توجه به این نکته مهم است اما این نکته قابل تامل است که انتخاب جراح متخصص در این زمینه می تواند یک جراحی بدون عوارض و با کمترین درد را برای شما رقم بزند. دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، فوق تخصص جراحی پلاستیک از بهترین جراحان در زمینه جراحی های ترمیمی و زیبایی گوش است که می تواند یک نتیجه رضایت بخش برای شما داشته باشد.

مراقبت های بعد از عمل ترمیمی و زیبایی گوش

ضرورت رعایت توصیه های پزشک پس از جراحی زیبایی گوش یا اتوپلاستی از آن جهت حائز اهمیت است که سهل انگاری در این امر موجب عفونت گوش یا آسیب و عوارض جدی می گردد.

▪ ضرورت استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک

▪ پس از جراحی، گوش پانسمان می شود و لازم است حدود ۵ روز بعد برای معاینه مجدد و برداشتن پانسمان به پزشک مراجعه نمایید. در مدتی که پانسمان بر گوش است مانع از خیس شدن آن شوید.

▪ برای جلوگیری از فشار یا آسیب به گوش ها بهتر است از خوابیدن به پهلو جلوگیری شود و سر به صورت تخت بر روی بالش قرار بگیرد.

▪ از داروهاید انعقاد خون مانند آسپرین حدود ۱۰ روز قبل و بعد از جراحی گوش جلوگیری کنید که باعث تشدید در خونریزی نشود.

▪ با توجه به حرکت عضلات صورت و فشار آوردن به گوش حین جویدن تا زمان بهبودی تا حد امکان از خوردن غذاهای جویدنی و سفت جلوگیری کنید و از سوپ و غذاهای آبکی استفاده نمایید.

▪ برای انجام فعالیت های ورزشی و رفتن به استخر با پزشک مشورت نمایید.

▪ مصرف مشروبات الکلی و دخانیات روند بهبودی را مختل می کند بنابراین از مصرف آن ها خودداری کنید.

تغذیه بعد از عمل گوش

نحوه جوییدن غذا و همچنین تحرک فک تاثیرات مستقیمی بر گوش دارد لذا اتخاذ  رژیم غذایی مناسب به نحوی که فشار زیادی بر فک و گوش وارد نگردد و همچنین عدم حرکت سریع و زیاد فک ها پس از جراحی زیبایی گوش بسیار مهم بوده و به تسریع بهبودی فرد کمک خواهد کرد.

نحوه خوابیدن

هنگام خواب پس از جراحی، سر بالاتر از سطح بدن قرار گیرد. بدین منظور فرد می تواند به کمک دو بالش سر خود را در زاویه بالاتر از بدن نسبت به سطح زمین قرار دهد همچنین تا زمان بهبودی کامل لازم است فرد از خوابیدن یا وارد کردن هرگونه فشار بر روی گوش ها خودداری کند.

جمع بندی

به منظور شناسایی بهترین جراح جهت ترمیم گوش های آسیب دیده لازم است نکات خاصی را مدنظر داشته باشید:

داشتن بورد تخصصی مدرک عملی معتبر اولین گام در شناسایی بهترین پزشک متخصص در این حوزه است.

بررسی سابقه عملی موفق پزشک درکنار دانش علمی کمک بسیاری به شناسایی بهترین پزشک متخصص اتوپلاستی خواهد کرد.

مشورت حضوری با پزشک، بررسی نمونه کارها و توجه پزشک به خواسته ها و نیازهای شما، همگی از مولفه های تاثیرگذار در شناسایی بهترین پزشک متخصص در زمینه جراحی گوش می باشد.

دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، دارای بورد فوق تخصص جراحی پلاستیک، عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، انجام بیش از چند هزار عمل جراحی پلاستیک و زیبایی با دارا بودن کلیه ویژگی های ذکر شده در بالا بهترین انتخاب شما برای جراحی ترمیم گوش های آسیب دیده بر اثر حوادث است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =