شکستگی بینی، تجربه ای دردناک است که گاهی انجام عمل بینی برای درمان آن را به امری الزامی تبدیل می کند. در این مقاله، از سایت دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، فوق تخصص جراحی پلاستیک و بهترین جراح بینی در استان خوزستان، علل شکستگی بینی، علائم شکستگی و نیز چگونگی درمان آن با استفاده از عمل بینی شکسته می پردازیم.

بینی از موارد زیر تشکیل شده است:

استخوان های بینی: دو استخوان در بالای بینی وجود دارد. این استخوان ها به هم می رسند و شکل هرمی را در یک سوم بالای بینی تشکیل می دهند.

غضروف: ۵ غضروف وجود دارد که یک سوم میانی و پایینی بینی را تشکیل می دهند. این غضروف‌ها به عنوان غضروف‌های جانبی بالایی که در یک سوم میانی یافت می‌شوند و غضروف‌های جانبی پایینی (غضروف‌های نوک) که نوک بینی را تشکیل می‌دهند، شناخته می‌شوند.

هر زمان که به هر یک از این ساختارها آسیب وارد شود، ممکن است به عنوان بینی شکسته شناخته شود

شکستگی بینی ممکن است در نتیجه یک آسیب ورزشی، تصادف رانندگی یا ترومای مشابه رخ دهد. شکستگی بینی شامل ترک خوردگی یا شکستگی استخوان و غضروف بینی است. درمان شکستگی بینی شامل تنظیم مجدد دستی و – در موارد شدید – جراحی است. درمان سریع به شما کمک می کند از انسداد دائمی بینی و تغییرات زیبایی جلوگیری کنید.

علائم شکستگی بینی عبارتند از:

درد و حساسیت.

هنگامی که بینی خود را لمس می کنید، صدای ترق می شنوید

خونریزی بینی

هماتوم تیغه بینی (خونی که در سپتوم جمع می شود، بافتی که سوراخ های بینی شما را جدا می کند).

تورم اطراف بینی شما

کبودی اطراف چشم و بینی.

مشکل در تنفس از طریق بینی

بینی کج.

انسداد بینی (احساس می کنید که چیزی در مجرای بینی شما گیر کرده است).

شکستگی بینی چگونه تشخیص داده می شود؟

برای تشخیص شکستگی بینی باید توسط متخصص معاینه شوید. در طول این معاینه، پزشک ممکن است به آرامی اطراف پل بینی شما را فشار داده و هرگونه انسداد را بررسی کند. در برخی موارد، ممکن است از شما خواسته شود که یک عکس رادیوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری (CT) انجام دهید.

برای بینی شکسته از چه کمک های اولیه/درمان های خانگی استفاده کنیم؟

یک کیسه یخ روی بینی و همچنین بالا بردن سر می تواند تورم را کاهش دهد. برای توقف خونریزی، حداقل به مدت ۱۵ دقیقه بدون رها کردن، با انگشت شست و سبابه به بینی فشار بیاورید. قطره های ضد احتقان داخل بینی مانند اکسی متازولین نیز ممکن است به کاهش یا توقف خونریزی کمک کند. تیلنول (استامینوفن) تنها داروی ضد درد OTC است که باید استفاده شود، زیرا داروهای ضد درد غیر استروئیدی مانند ادویل/موترین (ایبوپروفن)، آسپرین و آلو (ناپروکسن) می‌توانند خونریزی را افزایش دهند.

جراحی بینی شکسته

جراحی بینی شکسته، یک عمل جراحی است که برای ترمیم آسیب ناشی از شکستگی بینی در اثر آسیب های ورزشی، تصادفات رانندگی یا ضربه های خارجی انجام می شود.

هدف آن بازگرداندن بینی به حالت اولیه و اصلاح هرگونه تغییر شکل است. با درمان مناسب می توانید از مشکلاتی مانند گرفتگی بینی جلوگیری کنید.

دکتر سیدصاحب حسینی که بسیاری از جراحی های موفقیت آمیز شکستگی بینی را انجام داده است، شما را در برطرف کردن آسیب های ناشی از شکستگی بینی راهنمایی می نماید.

برای شکستگی جزئی بینی بدون انحراف قابل توجه، متخصص ممکن است از یخ استفاده کند و مسکن تجویز کند. شما می توانید با این روش ها در خانه به راحتی علائم را کاهش دهید.

اگر ضربه شدیدتری داشته باشید، ممکن است هماتوم بینی در یک یا هر دو طرف سپتوم ایجاد شود. این یک ازدحام است. اگر درمان نشود، می تواند منجر به سوراخ شدن سپتوم شود. علاوه بر این، یک پل بینی فروریخته که به نام تغییر شکل بینی زینی شناخته می شود نیز ممکن است رخ دهد. این بیماری ها با تخلیه هماتوم سپتوم درمان می شوند.

از سوی دیگر، اگر به دلیل تصادف در استخوان های بینی خود نامتقارن دارید، تنظیم مجدد لازم است. این روش که معمولاً می تواند تحت بی حسی موضعی انجام شود، شامل دستکاری استخوان ها و غضروف بینی است. در این موارد، بسته بندی بینی و آتل ها اغلب در داخل بینی قرار می گیرند. پانسمان و بسته بندی معمولاً ظرف ۱۴ روز برداشته می شود.

در شدیدترین موارد شکستگی بینی که هیچ گزینه دیگری امکان پذیر نیست، جراحی ترمیمی ضروری است. کل عملیات تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. اگر سپتوپلاستی ترجیح داده شود، متخصص تغییراتی در سپتوم ایجاد می کند. در طی این عمل، قطعات استخوان و غضروف برداشته می شود و ساختارهای زیرین تغییر شکل می دهند. در نتیجه کیفیت تنفس شما به میزان قابل توجهی بهبود می یابد.

یکی از رایج ترین جراحی ها، جراحی زیبایی بینی است که ظاهری کاملاً جدید به بینی شما می دهد. در این روش، متخصص مقدار معینی از استخوان ها و غضروف ها را از بینی شما می گیرد و ساختارهای زیرین را تغییر شکل می دهد یا جابجا می کند.

تکنیک های جراحی بینی شکسته

عمل بینی شکسته با استفاده از دو تکنیک جراحی با روش باز و بسته قابل اجرا می باشد.

عمل بینی شکسته به روش باز در شرایطی استفاده می شود که دامنه آسیب های وارده به بینی زیاد بوده و لازم است برای دسترسی به بافت های استخوانی یا غضروفی آسیب دیده، پوست بینی کنار زده شود.

تکنیک جراحی بینی شکسته به روش بسته زمانی گزینش می شود که بتوان از طریق سوراخ های بینی بدون نیاز به برش دادن کلوملا و کنار زدن پوست به بخش آسیب دیده دسترسی پیدا کرده و به درمان آن پرداخت.

پس از تکمیل هر دو تکنیک جراحی، پزشک بینی بیمار را گچ می گیرد. هدف از گچ گرفتن بینی کمک به بافت های ترمیم شده برای دستیابی به استحکام کافی در موقعیت جدید خود می باشد.

نکاتی که بعد از جراحی بینی شکسته باید در نظر بگیرید

برای اطمینان از بهبودی سریع و مناسب پس از جراحی شکستگی بینی، باید اقدامات احتیاطی خاصی را انجام دهید و به دستورالعمل های ارائه شده توسط متخصص خود توجه ویژه ای داشته باشید.

◄ در چند روز اول پس از جراحی، احساس ناراحتی و درد خفیف طبیعی است. ممکن است تورم و کبودی در اطراف بینی شما وجود داشته باشد. اگر آتل‌ها یا بسته‌بندی‌ها هنوز سر جای خود هستند، متخصص، نحوه کار با آنها را آموزش می‌دهد. در طول دوره نقاهت اولیه، استراحت، ماندن در رختخواب و خوابیدن در حالی که سر خود را بر روی یک بالش بلند قرار داده اید، توصیه می شود.

◄ در طول دوره نقاهت شکستگی استخوان بینی، باید در مورد بهداشت بینی نیز دقت کافی داشته باشید. ورزش های شدید خود را محدود کنید و از بلند کردن اجسام سنگین، خم شدن و زور زدن خودداری کنید.

◄ حفظ یک رژیم غذایی سالم برای روند بهبودی مهم است. رژیمی را دنبال کنید که حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات و پروتئین باشد. علاوه بر این، برای جلوگیری از کم آبی، مقدار کافی آب بنوشید.

◄ داروهای تجویز شده را به طور منظم طبق دستور پزشک مصرف کنید. داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، مسکن ها یا اسپری های بینی ممکن است برای حمایت از روند بهبود استفاده شوند. با این حال، قبل از مصرف هر گونه دارو یا مکمل دیگر با پزشک خود مشورت کنید.

◄ استعمال دخانیات و مشروبات الکلی نیز می تواند بر بهبودی تأثیر منفی بگذارد و خطر عوارض را افزایش دهد. از مصرف آنها در دوره بعد از عمل خودداری کنید. این عادات می تواند بهبود زخم را کند کرده و خطر عفونت را افزایش دهد.

◄ از خود در برابر عواملی مانند هوای سرد، باد یا گرد و غبار محافظت کنید. اینها می توانند مجرای ظریف بینی را در مرحله بهبودی تحریک کرده و منجر به عفونت شوند. علاوه بر این، از نور خورشید جلوگیری کنید و از ضد آفتاب استفاده کنید.

دکتر سیدصاحب حسینی به شما توصیه می نماید که معاینات منظم به مطب را بعد از جراحی فراموش نکنید، معاینات منظم به پزشک اجازه می دهد تا پیشرفت بهبودی شما را زیر نظر داشته باشد و هر گونه اقدامات لازم را در مورد مراقبت های پزشکی انجام دهد.

مدت زمان جوش خوردن بینی شکسته

زمانی که دچار شکستگی بینی می شوید حداکثر یک هفته زمان دارید تا برای پیگیری درمان به پزشک مراجعه کنید. اگر مدت زمان مراجعه به پزشک از یک هفته طولانی تر شود استخوان های شکسته شده با همان فرم ناهنجار ناشی از شکستگی جوش خواهند خورد. در صورتی که شکستگی خفیف بوده و درمان بدون جراحی امکان پذیر باشد پزشک اقدامات لازم را انجام داده و دستورالعمل های مربوطه را توصیه می کند. در صورت نیاز به جراحی برای درمان شکستگی پزشک به بیمار توصیه می کند تا برای یک دوره دو الی سه ماهه منتظر بماند تا با فروکش کردن ورم ایرادات بینی نمایان شود تا طرح درمان مناسب ترسیم شده و درمان آغاز گردد.

اگر بینی شکسته بدون درمان رها شود چه خطراتی دارد؟

در صورت شکستگی بینی، ارزیابی کامل توسط متخصص بسیار مهم است، به دلیل آسیب های ناشی از شکستن بینی، غیرمعمول نیست که آسیب های دیگری به طور همزمان رخ دهد، مانند صدمات سر/مغز یا شکستگی استخوان های صورت (فک، گونه ها، مدار چشم یا جمجمه) یا چشم. سایر عوارضی که ممکن است در نتیجه شکستگی بینی رخ دهد عبارتند از:

هماتوم تیغه بینی: این به جمع آوری خون در داخل تیغه بینی اشاره دارد که منجر به سوراخ شدن تیغه بینی می شود.

انحراف تیغه بینی: این به حرکت یا جابجایی تیغه بینی اشاره دارد.

دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، فوق تخصص جراحی پلاستیک و بهترین جراح بینی در استان خوزستان که جراحی های موفق رینوپلاستی بسیاری در سطح کشور داشته است، روند بهبودی ایمن و راحت را در درمان شکستگی بینی برای شما فراهم می کند.

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش جراحی و تعیین نوبت با ما تماس بگیرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =