همزمان با افزایش میل و علاقه به جراحی فرم دهی و بزرگ کردن سینه، نگرانی و سوال درباره ارتباط بین پروتز سینه و ابتلا به سرطان سینه نیز، افزایش یافته است و این سوال برای زیباجویان مطرح می شود که آیا پروتز سینه منجر به سرطان سینه می شود؟

پروتز سینه و سرطان گاهی به شکل اغراق آمیز درهم گره خورده‌اند. تا جایی که برخی از بانوان علاقمند به انجام عمل زیبایی سینه، از ابتلا به سرطان بعد این جراحی ترس دارند و پاپس می‌کشند.

اگر به عنوان یک بانو از شایعات  در ارتباط پروتز سینه و سرطان نگران هستید و می‌خواهید حقیقت ماجرا را بدانید، در این مقاله از سایت دکتر سیدصاحب حسینی نژاد با ما همراه باشید.

اهمیت معاینات منظم در بانوان

در ابتدای این نوشتار به مبحث اهمیت معاینات منظم برای بانوان می پردازیم و اینکه انجام معاینات دقیق و منظم تا چه حد می تواند در پیشگیری و تشخیص به موقع سرطان تاثیر داشته باشد.

انجام معاینات دوره‌ای و چک‌آپ نوعی عامل پیشگیرانه در جهت حفظ سلامت است. انجام تست‌های غربالگری و آزمایشات تشخیصی برای حفظ سلامت فرد و ارتقا سلامت جامعه بسیار مهم است

در خصوص پیشگیری از سرطان سینه توصیه می شود کلیه خانم های زیر ۲۰ سال باید معاینه پستان را آموزش داد. بعلت تغییرات بافت پستان ناشی ازتغییرات هورمونی در سیکل قاعدگی ، بهترین زمان معاینه ماهیانه ، در طی یک هفته اول پس از اتمام پریود می باشد که توسط خود فرد انجام میشود.

همچنین بانوان بالای ۳۵ سال حتما باید سالیانه توسط پزشک معاینه شوند، در خانم های بالای ۴۰ سال ماموگرافی سالیانه باید انجام شود.

ضمناً، در زنانی که یکی از بستگان درجه یک انها قبل از سن یائسگی دچار سرطان پستان شده اند باید ۵ سال قبل از آن سن ماموگرافی سالیانه شروع شود، در زنانی که پستان های متراکم دارند سونوگرافی پستان یا ماموگرافی دیجیتال توصیه میشود.

پروتز سینه باعث سرطان می شود؟

در حال حاضر، هیچ مطالعه اثبات شده پزشکی مبنی بر ارتباط پروتز سینه و سرطان وجود ندارد و نمی توان ابتلا به سرطان را از عوارض پروتز سینه دانست.

تحقیقات در خصوص ارتباط میان پروتز سینه و سرطان نتوانسته به یک نتیجه قطعی و جامعه آماری قابل توجه استناد کند. در مقابل برخی از  مطالعات نشان می دهد درصد احتمال مبتلا شدن به سرطان برای بانوانی که از پروتز سینه استفاده کرده‌اند کمتر از بانوان دیگر است.

پروتز سینه در بروز برخی از عوارض نادر از سرطان‌هایی خاص که از بافت سینه نیستند، آنهم با درصدی کاملا نادر تاثیرگذار است. این عوارض سرطان گونه با احتمال یک در صدهزار ظاهر می‌شوند. این احتمال آنقدر نادر و غیرمحتمل است که به یقین نمی‌توانیم از پروتز سینه و سرطان صحبت جدی داشته باشیم.

بنابراین بانویی که از پروتز سینه استفاده می‌کند، لزوما در معرض مبتلا شدن به سرطان از طریق این جسم خارجی نیست. اما بهتر است تابع یک برنامه منظم ماموگرافی مانند تمام بانوان عادی که فاقد پروتز سینه هستند، قرار بگیرد.

آیا پروتز سینه مانع معاینه پستان و تشخیص سرطان می شود؟

سرطان سینه یک تهدید برای خانم ها است که همیشه باعث نگرانی و استرس می شود و همانطور که در بالا گفته شد با معاینات  دوره‌ای می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد و یا با تشخیص زودهنگام از حاد شدن جلوگیری نمود. . به این ترتیب  که با کمک ماموگرافی و عکسبرداری احتمال حضور هر گونه توده‌های سرطانی در ناحیه پستان را تشخیص دهند.

اما آیا وجود پروتز سینه مانه تشخیص سرطان می شود؟  در پاسخ باید گفت که انواع پروتز سینه از محتویات آب نمکی و یا ژل‌های سیلیکونی پر شده‌اند. هر دوی این ترکیبات از مواد حاجب می‌باشند. چنین ترکیباتی اجازه عبور اشعه را نمی‌دهند. به این ترتیب، وقتی بانویی از پروتز سینه استفاده کرده است، قاعدتاً با روش‌های متداول ماموگرافی نمی‌توانیم از جزئیات پشت پروتز تصویر درستی داشته باشیم. حالا سوال این است که تا چه اندازه در تشخیص سرطان سینه به تصویر پشت پروتزها نیاز داریم؟ پروتز سینه تنها بخشی از ناحیه پستان را پوشانده است و با توجه به اینکه تکنیک‌های ماموگرافی پیشرفت داشته است فقط کافی است پزشک معالج خود  را از داشتن پروتز سینه آگاه نمایید  تا به روش‌های دیگر و متفاوت از ایده‌های عادی مانند تغییر زاویه در عکسبرداری اقدام به پایش فضای سینه نماید.

در صورت داشتن پروتز، به این نکات توجه داشته باشید

در صورتی که پروتز سینه دارید سینه‌های خود را به‌طور منظم بررسی کنید تا در صورت وجود این موارد، به موقع اقدام کنید:

  • تورم سینه
  • ایجاد توده یا سایر تغییرات در ظاهر سینه
  • احساس درد مداوم در سینه
  • علائم پوستی در سینه
  • بافت اسکار جدید یا احساس سفتی در سینه
  • تجمع مایع در نزدیکی سینه
  • ریزش مو
  • خستگی

همانطور که گفته شد هیچ ارتباطی بین پروتز سینه و سرطان سینه وجود ندارد، با این حال اگر نگرانی در این خصوص دارید، قبل از انجام این عمل زیبایی با انتخاب یک جراح حاذق و گرفتن مشاوره اصولی از وی با اطمینان خاطر  این جراحی را انجام دهید. ما در کلینیک زیبایی دکتر سیدصاحب حسینی نژاد به زیباجویانی که جویای یک پزشک حاذق در جراحی  زیبایی سینه هستند، خدمت رسانی می نماییم.

زیبایی شما هدف ماست

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =