جراحی اتوپلاستی

جراحی اتوپلاسی یا اصلاح گوش  یک جراحی پلاستیک است که موجب بهبود ظاهر گوش می‌شود. می‌دانیم که گوش ها اشکال، اندازه ها و برجستگی های مختلفی دارند، شاید برخی از کودکان و بزرگسالان، با گوش‌های معمولی، احساس کنند که گوش آنها متفاوت است ولی شایع ترین نگرانی مربوط به گوش‌های برجسته است. در جراحی پلاستیک اتوپلاستی معمولاً به اصلاح گوش های برجسته کمک شایانی می‌نماید. جهت آشنایی با جراحی پلاستیک گوش لطفا تا انتهای مطلب با ما باشید تا اگر نیاز به عمل اصلاح شکل گوش بد شکل داشتید بتوانید به خوبی در مورد آن تصمیم بگیرید. هر گونه سوال در مورد اتوپلاستی یا جراحی اصلاح گوش را نیز می‌توانید با دکتر صاحب حسینی‌نژاد مختصص و جراح پلاستیک در اهواز مطرح نمایید.

دلایل انجام جراحی اتوپلاستی

اتوپلاستی – که به عنوان جراحی زیبایی و پلاستیک گوش نیز شناخته می‌شود – روشی برای تغییر شکل، موقعیت یا اندازه گوش‌ها است. اگر گوش‌هایتان از سرتان فاصله دارند، ممکن است اتوپلاستی را انتخاب کنید. همچنین اگر گوش یا گوش‌های شما به دلیل آسیب یا نقص مادرزادی بدشکل است، می‌توانیدجراحی اصلاح گوش را در نظر بگیرید. اتوپلاستی را می‌توان در هر سنی پس از اینکه گوش‌ها به اندازه کامل خود رسید – معمولاً بعد از ۵ سالگی – تا بزرگسالی انجام داد. اگر کودکی با گوش‌های برجسته و سایر مشکلات شکل گوش متولد شود، اگر بلافاصله پس از تولد آتل زدن شروع شود ممکن است با موفقیت این مشکلات را اصلاح کند.

پس اگر:

  • گوش یا گوش‌های شما بیش از حد از سرتان بیرون زده اند
  • گوش‌هایتان در مقایسه با بقیه قسمت‌های صورتتان بزرگ یا کوچک هستند
  • از نتایج جراحی قبلی گوش راضی نیستید

ممکن است از جراحی زیبایی گوش استفاده کنید. یادتان باشد که اتوپلاستی محل گوش های شما یا توانایی شنوایی شما را تغییر نمی دهد.

مزایای جراحی گوش یا اتوپلاستی

اصلاح ویژگی‌های گوش

با جراحی پلاستیک گوش می‌توان تعدادی از عیوب گوش مانند گوش‌های بیرون زده، گوش‌های گل کلم، گوش‌های کاسه‌دار یا تا شده و گوش‌هایی را که خیلی بزرگ یا کوچک هستند، اصلاح کرد.

جراحی ایمن

اتوپلاستی اگر توسط جراح مناسب انجام شود یک عمل جراحی پلاستیک ایمن است. از این رو، می‌توانید بدون نگرانی از عوارض این جراحی را نزد دکتر صاحب حسینی‌نژاد بهترین جراح گوش در اهواز انجام دهید.

 

اصلاح گوش برگشته

جراحی اتوپلاستی در کودکان

Otoplasty یک روش موثر در کاهش ناراحتی‌های روانی اجتماعی در اکثریت قریب به اتفاق کودکانی است که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند.

گوش‌های برجسته تقریباً در ۵ درصد از جمعیت دیده می شود. این وضعیت خوش خیم را می توان با جراحی برای کاهش یا پیشگیری از مشکلات روانی و اجتماعی، که بیشتر در کودکان قبل از شروع مدرسه است، درمان کرد.جراحی گوش یا اتوپلاستی معمولاً برای بازگرداندن گوش های برجسته به سر و یا کاهش اندازه گوش های بزرگ انجام می شود.

اکثر جراحان توصیه می‌کنند که والدین نسبت به احساسات فرزندشان در مورد گوش‌های بیرون زده هوشیار باشند. تا زمانی که فرزندتان تغییر را نخواست، روی جراحی اصرار نکنید. کودکانی که در مورد گوش خود احساس ناراحتی می‌کنند و می‌خواهند عمل جراحی را انجام دهند، عموماً در طول فرآیند عمل همکاری بیشتری با تیم پزشکی می‌نمایند و از نتیجه رضایت بیشتری دارند. در بیشتر موارد، این عمل روی کودکان بین ۵ تا ۱۴ سال انجام می‌شود، زیرا گوش‌ها در سن ۵ سالگی تقریباً به طور کامل رشد می‌کنند.

انواع مختلف اتوپلاسی

بزرگ شدن گوش:

این روش برای گوش های کوچک یا توسعه نیافته توصیه می شود. در این حالت از بزرگ کردن گوش برای افزایش سایز گوش برای هماهنگی با بقیه صورت استفاده می شود.

سنجاق گوش:

این نوع خاص از اتوپلاستی برای گوش های بیرون زده توصیه می شود. این شامل نزدیک‌تر کردن گوش‌ها به سر است تا ظاهری طبیعی به آن‌ها بدهد.

کوچک کردن گوش:

اگر ماکروتیا دارید (شرایطی که گوش‌های شما بزرگتر از بقیه قسمت‌های صورتتان است) این روش برای شما مناسب است. کوچک کردن گوش برای کاهش اندازه گوش انجام می شود.

ترمیم گوش:

برای ضربه، کشیده شدن یا پاره شدن لاله گوش. اتوپلاستی همچنین می‌تواند به ترمیم ظاهر گوش‌های آسیب دیده کمک کند.

نحوه آماده‌سازی

ابتدا  شما با یک جراح پلاستیک در مورد otoplasty صحبت خواهید کرد. در اولین ویزیت جراح پلاستیک شما احتمالاً موارد زیر را انجام خواهد داد: تاریخچه پزشکی شما را مرور کند. برای پاسخ به سؤالات در مورد شرایط پزشکی فعلی و گذشته، به ویژه هرگونه عفونت گوش آماده باشید.

پزشک شما همچنین ممکن است در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید یا اخیراً مصرف کرده‌اید و همچنین هر گونه جراحی که انجام داده‌اید سؤال کند. یک معاینه کامل فیزیکی انجام دهید. برای تعیین گزینه‌های درمانی، پزشک گوش‌های شما را معاینه می‌کند – از جمله محل قرارگیری، اندازه، شکل و تقارن آنها. پزشک همچنین ممکن است از گوش های شما برای پرونده پزشکی تان عکس بگیرد.

شما نیز در مورد انتظارات خود صحبت کنید. پزشک احتمالاً از شما می پرسد که چرا می خواهید اتوپلاستی را انجام دهید و انتظار چه نتایجی را پس از عمل دارید. مطمئن شوید که خطرات اتوپلاستی مانند اصلاح بیش از حد احتمالی را درک کرده اید. اگر کاندیدای خوبی برای otoplasty هستید، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که قبل از عمل خود، اقداماتی را برای آماده سازی انجام دهید.

غذا و داروها

احتمالاً باید از آسپرین، داروهای ضدالتهابی و مکمل های گیاهی خودداری کنید که می توانند خونریزی را افزایش دهند.

سایر اقدامات احتیاطی

سیگار کشیدن جریان خون را در پوست کاهش می دهد و می تواند روند بهبودی را کندتر نماید. اگر سیگار می کشید، پزشک به شما توصیه می کند که قبل از جراحی و در دوران نقاهت سیگار را ترک کنید. همچنین، باید برنامه‌ریزی کنید تا کسی شما را بعد از جراحی به خانه برساند و شب اول بهبودی‌تان را در کنار شما بماند.

گوش هایی با ظاهر طبیعی بیشتر باعث می شود تا  اکثر بیماران از نتایج جراحی گوش هیجان زده شوند. اما به خاطر داشته باشید که هدف بهبود است نه اهداف غیر واقعی. انتظار نداشته باشید هر دو گوش با تقارن کامل مطابقت داشته باشند، که در گوش ها هم بعید و هم غیر طبیعی است. اگر قبل از عمل جراحی و انتظارات خود را با جراح خود در میان گذاشته باشید، به احتمال زیاد، از نتیجه خرسند خواهید بود.

برنامه‌ریزی برای جراحی گوش

در جلسه اولیه، جراح شما یا وضعیت فرزند شما را ارزیابی می کند و موثرترین روش را توصیه می کند. جراح همچنین دستورالعمل های خاصی را در مورد نحوه آماده سازی شما یا فرزندتان برای جراحی در صورت نیاز به شما می‌دهد.

جراحی در کجا انجام خواهد شد؟

جراحی گوش معمولاً به صورت یک روز انجام می شود. گاهی اوقات، جراح شما ممکن است توصیه کند که این روش به عنوان یک روش بستری انجام شود، در این صورت می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که فرزندتان یک شب در بیمارستان بماند. و یک بزرگسال ممکن است یک شب با کودک شما بماند.

نوع بیهوشی

جراحان بیهوشی عمومی را  برای کودکان توصیه می کنند، بنابراین کودک شما تا پایان عمل می خوابد.

فرایند جراحی اصلاح شکل  گوش

کودکان معمولا بیهوشی عمومی و در بزرگسالان معمولا  این عمل با آرام بخش و بی حسی موضعی انجام می شود که تنها بخشی از بدن شما را بی حس می کند.

جراحی گوش معمولاً حدود ۱ تا یک و نیم ساعت طول می‌کشد، اگرچه روش های پیچیده ممکن است بیشتر طول بکشد. در طول اتوپلاستی، تکنیک‌ها بر اساس نوع اصلاح مورد نیاز متفاوت است. تکنیک خاصی که جراح پلاستیک شما انتخاب می کند، محل برش ها و اسکارهای حاصل را تعیین می کند.

برش در پشت گوش

پزشک ممکن است برش هایی ایجاد کند: در پشت گوش ها در داخل چین های داخلی گوش پس از ایجاد برش، پزشک ممکن است غضروف و پوست اضافی را بردارد. سپس غضروف را در موقعیت مناسب قرار داده و آن را با بخیه های داخلی محکم می کند. برای بستن برش ها از بخیه های اضافی استفاده می شود. این روش معمولاً حدود دو ساعت طول می کشد.

با یکی از رایج‌ترین تکنیک‌ها، جراح برشی در پشت گوش ایجاد می‌کند تا غضروف گوش را آشکار کند. سپس غضروف را تراشیده و به سمت سر خم می کند. ممکن است از بخیه های غیر قابل جابجایی برای کمک به حفظ شکل جدید استفاده شود. گاهی اوقات، جراح قطعه بزرگ‌تری از غضروف را برمی‌دارد تا پس از اتمام جراحی چین‌هایی طبیعی‌تر ایجاد کند.

تغییر شکل غضروف گوش

روش دیگر شامل یک برش مشابه در پشت گوش است. پوست برداشته می‌شود و از بخیه‌ها برای تا کردن غضروف روی خود استفاده می‌شود تا بدون برداشتن غضروف، گوش را تغییر شکل دهد. در بیشتر موارد، جراحی گوش یک زخم  ضعیف در پشت گوش بر جای می گذارد که با گذشت زمان محو می شود. حتی زمانی که به نظر می رسد تنها یک گوش بیرون زده است، معمولاً برای تعادل بهتر، جراحی روی هر دو گوش انجام می شود.

بخیه ها که با دقت قرار داده شده و کشیده می‌شوند، موقعیت گوش و شکل آن را تغییر می‌دهند. گاهی اوقات لازم است غضروف کمی برداشته شود. پس از بسته شدن با بخیه، گوش‌ها به دقت آتل می‌شوند و در یک پانسمان که هر دو گوش را می‌پوشاند و دور سر می‌پیچد، بسته می‌شوند. سر بیمار بلافاصله پس از جراحی در یک بانداژ حجیم پیچیده می‌شود تا بهترین قالب‌گیری و بهبودی ایجاد شود.  سپس همان روز به خانه می‌روید.

پس از  جراحی اتوپلاسی

این عمل دردناک نیست، به ندرت است که برای این نوع جراحی یک شب در بیمارستان بمانید.  اما ممکن است کمی ناراحتی  یا خارش برایتان به وجود آید و برای چند روز گوش‌ها درد کند یا کمی درد کند، اما این مشکل به بهترین وجه با مسکن ها کنترل می شود اگر از داروهای ضد درد استفاده می کنید و ناراحتی شما افزایش می یابد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

باند باید به مدت یک هفته در جای خود باقی بماند تا همراه با بخیه های غیر حل شونده برداشته شود. ممکن است پس از یک هفته، باندهای حجیم برداشته شوند و گاهی چند روز پس از جراحی اتوپلاستی، پزشک بانداژهای شما را برمی دارد.

گوش های شما احتمالا متورم و قرمز خواهد شد. . بخیه ها معمولا در عرض یک هفته حل می شوند. در مورد زمان – یا چه وقت- بخیه های شما برداشته شود، با پزشک خود صحبت کنید. برخی از بخیه ها خود به خود حل می شوند.

بقیه باید در مطب پزشک در هفته های بعد از عمل برداشته شوند. از پزشک خود بپرسید که چه زمانی برای از سرگیری فعالیت های روزانه مانند حمام کردن و فعالیت بدنی مشکلی نیست. از هر گونه فعالیتی که در آن ممکن است گوش خم شود باید به مدت یک ماه یا بیشتر اجتناب شود.

بعد از یک هفته می توان موها و ناحیه پشت گوش را به آرامی شست و مواظب بود که گوش ها را به جلو نبرید و از مالش خودداری کنید. برای جلوگیری از فشار روی گوش، از خوابیدن به پهلو خودداری کنید. همچنین سعی کنید برش ها را مالش ندهید یا نیروی زیادی بر آنها وارد نکنید.

به پوشیدن پیراهن های دکمه دار یا پیراهن هایی با یقه های گشاد روی آورید. در شب،  بهتر است برای محافظت از گوش ها و جلوگیری از انحراف آنها روی بالش یک هدبند ورزشی به مدت ۶ هفته استفاده شود. گاهی اوقات، جراح شما پوشیدن هدبند را به صورت تمام وقت بلافاصله پس از برداشتن بانداژها و سپس در شب برای مدت بیشتری پیشنهاد می کند.

در اطراف گوش ها و گردن مجاور کمی کبودی و تورم وجود خواهد داشت. کودکان باید یک هفته از مدرسه مرخصی بگیرند و پس از بازگشت، تا یک هفته دیگر به زمین بازی نروند. اگر کودکان مراقب فعالیت در زمین بازی باشند، می توانند پس از هفت روز یا بیشتر به مدرسه برگردند،  کودکان و بزرگسالان باید تا ۶ هفته پس از عمل از ورزش ها و فعالیت های تماسی از جمله شنا اجتناب کنند.

بزرگسالان می توانند به محض برداشتن باند سر به سر کار بازگردند. لبه گوش ممکن است به مدت ۶ تا ۹ ماه پس از جراحی بی حس شود و باید مراقب باشید که با سشوار و آفتاب نسوزد. حدود یک سال بعد از عمل از ضد آفتاب استفاده کنید. جای زخم باید دور از چشم در پشت گوش قرار داشته باشد اما می تواند از کرم ضد آفتاب نیز بهره مند شود.

نتایج

پس از برداشتن بانداژها، متوجه تغییر فوری در ظاهر گوش خود خواهید شد. این تغییرات دائمی است. اگر از نتایج خود راضی نیستید، با جراح خود در مورد امکان جراحی تجدید نظر مشورت کنید. 

خطرات اتوپلاستی

همه جراحی ها دارای عدم قطعیت و خطر هستند وقتی جراحی گوش توسط جراح مجرب و با تجربه انجام می شود، عوارض نادر و معمولا جزئی هستند. با این وجود، مانند هر عمل دیگری، خطرات مرتبط با جراحی و عوارض خاص مرتبط با این روش وجود دارد.

ایجاد زخم

در حالی که جای زخم ها دائمی هستند، احتمالاً در پشت گوش ها یا در چین های گوش شما پنهان می شوند.جای زخمی که دور از دید در پشت گوش قرار دارد می‌تواند گاهی قرمز، برجسته و خارش دار شود. به این حالت اسکار هیپرتروفیک می گویند که ممکن است نیاز به درمان موضعی در ماه های بعد داشته باشد. میزان بروز آن بین ۱ تا ۲ درصد است. عوارض عمده ای مانند از دست دادن غضروف یا پوست ممکن است رخ دهد اما بسیار نادر است.

عدم تقارن در قرار دادن گوش

این می تواند در نتیجه تغییرات در طول فرآیند بهبودی رخ دهد. همچنین، جراحی ممکن است عدم تقارن قبلی را با موفقیت اصلاح نکند.

تغییرات در احساس پوست

در طی اتوپلاستی، تغییر موقعیت گوش‌ها می‌تواند به طور موقت بر احساس پوست در ناحیه تأثیر بگذارد. به ندرت تغییرات دائمی هستند.

واکنش آلرژیک

ممکن است واکنش آلرژیک به موادجراحی یا سایر مواد مورد استفاده در حین یا بعد از عمل ایجاد شود.

مشکلات بخیه

بخیه هایی که برای محکم کردن شکل جدید گوش استفاده می شوند ممکن است به سطح پوست برسند و باید برداشته شوند که می تواند باعث التهاب پوست آسیب دیده شود.

تصحیح بیش از حد

اتوپلاستی می‌تواند خطوط غیرطبیعی ایجاد کند که باعث می‌شود گوش‌ها به سمت عقب چسبیده به نظر برسند.

سایر مشکلات گوش

علاوه بر بیرون زدگی گوش، انواع دیگری از مشکلات گوش وجود دارد که می توان با جراحی به آنها کمک کرد. این موارد عبارتند از: “گوش lop”، زمانی که به نظر می رسد نوک آن به سمت پایین و جلو جمع می شود. “گوش خمیده یا منحنی شبیه فنجان” که معمولاً یک گوش بسیار کوچک است.

و “گوش صدفی”، زمانی که انحنای لبه بیرونی، و همچنین چین‌ها و چین‌های طبیعی وجود ندارد. جراحی همچنین می‌تواند لاله‌های گوش بزرگ یا کشیده یا لوب‌های دارای چین و چروک‌های بزرگ را بهبود بخشد.

جراحان حتی می‌توانند گوش‌های جدیدی را برای کسانی که بدون گوش متولد شده‌اند یا در اثر جراحت از دست داده‌اند بسازند. با این حال، گاهی اوقات، اصلاح می‌تواند جای زخمی بدتر از مشکل اصلی ایجاد کند. از جراح خود در مورد اثربخشی جراحی برای موارد خاص مخصوصا برای فرزندتان سوال کنید.

نحوه انتخاب جراح گوش مناسب در اهواز

در اینجا چهار ویژگی مهم است که باید در یک جراح گوش برتر به دنبال آن باشید:

 تجربه

یک جراح را بر اساس تجربه و استعداد انتخاب کنید. یک جراح بسیار باتجربه در مقایسه با کسی که تجربه کمتری دارد، جراحی های گوش بسیار بیشتری را انجام داده است.

 نتایج

همیشه از یک جراح بخواهید تصاویر قبل و بعد از مراجعه کنندگان قبلی را که مشکلات گوش مشابه شما داشته اند به شما نشان دهد. این به شما ایده می دهد که نتایج شما چگونه به نظر می رسد

 امتیازات و بودر تخصصی

مطمئن شوید که مراکز معتبر جراح شما را برای انجام این روش تأیید کرده است. این امر شهرت خوبی را در جامعه پزشکی نشان می دهد و در مورد توانایی های جراح شما چیزهای زیادی می گوید

دیدار و مشاوره با جراح

مشاوره چیزهای زیادی در مورد جراح به شما می گوید. شما ایده ای خواهید داشت که آیا می خواهید با جراح منتخبتان اقدام به جراحی نماید یا خیر. مطمئن شوید که جراح به تمام سوالات شما پاسخ می دهد و شما احساس راحتی می کنید که با او برای جراحی ادامه دهید.

نتیجه گیری:

دکترصاحب حسینی‌نژاد یکی از بهترین جراحان پلاستیک، ترمیمی و زیبایی در اهواز است که طیف گسترده ای از خدمات را – از سرطان پوست گرفته تا جراحی زیبایی برای صورت، بینی، سینه و بدن،  همچنین روش‌های پیچیده ترمیمی را پس ازسوختگی‌ها و طیف وسیعی از درمان‌های ترمیمی برای پستان و گوش را با استفاده از نوآورانه‌ترین و به روزترین گزینه‌های درمانی به شما ارائه می‌نمایند. جهت مشاوره برای هر گونه جراحی اصلاحی و ترمیمی اتوپلاسی برای خود یا فرزندتان از همین امروز می توانید از راهنمایی ایشان در این زمینه بهره‌مند گردید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 10 =