رینوپلاستی، یکی از رایج ترین جراحی‌های زیبایی است که باید توسط یک جراح پلاستیک انجام شود تا بهترین نتیجه را داشته باشد، یک جراح بینی باتجربه و ماهر بایستی جراحی بینی را باتوجه به تنوع ساختار و بافت های بینی و همچنین نتایج متفاوت مورد انتظار بیماران انجام دهد.

پوست ضخیم بینی یکی از رایج‌ترین عوامل متعددی ست که می‌تواند موجب پیچیدگی جراحی بینی شود و در صورت عدم آشنایی جراح با اثرگذاری این عامل بر روی روش جراحی، غالباً می‌تواند سبب ایجاد عارضه شود و متاسفانه این روزها پزشکان زیادی بدون داشتن تجربه و مهارت کافی، دست به جراحی این نوع بینی‌ها می‌زنند. اگر پوست ضخیمی دارید، لازم است از آنچه که بر روی نتیجه‌ی عمل بینی‌ شما اثر می‌گذارد آگاه باشید و لازمه این مهم این است که یک جراح متبحر را انتخاب نمایید.

ما در این مقاله از سایت دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، فوق تخصص جراحی پلاستیک و متخصص در جراحی های زیبایی بینی، تاثیر پوست ضخیم بینی بر روی نتیجه جراحی را بررسی می نماییم.

مشکلات پوست ضخیم بینی

پوست نوعی پوشش بر روی غضروف و استخوان ایجاد می‌کند، که شکل بینی را تشکیل می‌دهند. ممکن است عدم توجه به این نکات در حین جراحی بینی سبب شود تغییرات اصلی انجام شده بر روی بینی چشمگیر نباشند. علاوه بر این، وزن پوست ضخیم می‌تواند نوک بینی را به سمت پایین بکشاند و یک جراح باتجربه از این موضوع آگاه بوده و در حین جراحی آن را رفع می‌کند.

افراد دارای پوست ضخیم بینی باید بر اثرگذاری این جنس پوست بر روی روند بهبودی توجه نمایند. نه تنها پوست ضخیم‌تر مستعد داشتن اثر زخم است، بلکه فروکش کردن تورم آن هم مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد.

در طول انجام عمل بینی، نهایتاً تغییرات انجام شده بر روی استخوان و غضروف می‌تواند موجب تضعیف یکپارچگی ساختاری بینی شود. اگرچه معمولاً این مسئله برای افراد نازک پوست مسئله‌ساز نیست، اما می‌تواند برای افرادی با پوست ضخیم‌تر و سنگین‌تر مشکلاتی را ایجاد کند. در صورت عدم توجه به این نکته، این مسئله می‌تواند در آینده سبب مشکلات تنفسی شده و در صورتیکه بیمار خواهان انجام جراحی‌های دیگر بر روی بینی خود باشد مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

 

علائم پوست ضخیم بینی

پوست ضخیم روی بینی با عوامل مختلفی تشخیص داده می شود که عبارتند از:

  • منافذ درشت
  • غدد چربی زیاد
  • در یک سوم بیرونی، تنها پوست و بافت همبند بال های بینی را تشکیل می دهند
  • بال بیرونی بینی مستحکم تر و وسیع تر نشان دهنده این پوست است
  • هنگام لمس نوک بینی، هنگام فشار دادن آن بین دو انگشت، ضخامت پوست را تشخیص می دهید تا احساس کنید که آیا نازک یا ضخیم است.

تفاوت بینی پوست ضخیم با بینی پوست نازک

بینی ها با ضخامت پوست مختلف، از چند نظر با همدیگر متفاوت هستند :

شکل ظاهری : معمولا بینی های که پوست ضخیم تری دارند ، نوک بسیار پهنی داشته و ممکن است به صورت افتاده نیز دیده شوند. ولی در طرف دیگر بینی هایی با پوست نازک تر از بافت گوشتی کم و بالعکس از بافت استخوانی متراکم تری برخوردار هستند.

غده چربی: اگر بینی خود را با دو انگشت فشار دادید و کمی چربی از منفاذ بینی خارج شد میتوان گفت پوست بینی شما ضخامت بالایی دارد.

انتخاب مدل بینی برای جراحی : افرادی که بینی با پوست نازک تری دارند دامنه انتخاب بیشتری برای انتخاب مدل بینی بعد از عمل خواهند داشت. در واقع برای بینی های استخوانی با پوست نازک قابلیت اجرای انواع مدل بینی وجود دارد:

طبیعی

فانتزی

نیمه فانتزی

این در حالیست که افراد با پوست بینی ضخیم تر عمدتا فقط میتوانند یک بینی طبیعی داشته باشند.

 

دوره نقاهت : افرادی که بینی با پوست ضخیمتری دارند معمولا دوران نقاهت طولانی تری را سپری میکنند.

مقاومت : مقاومت پوست ضخیم در برابر آسیب های ناشی از نور آفتاب بیشتر از نوع پوست نازک است.

تورم طولانی‌مدت بینی با پوست ضخیم‌تر

پوست ضخیم به تورم طولانی‌تر بینی و افزایش تشکیل اسکار به‌ویژه در زیر نوک بینی تمایل دارد. تقریباً در تمام بیماران با پوست ضخیم مشاهده کردیم که تورم ۲۴ تا ۳۶ ماه باقی مانده است. تاثیر نهایی جراحی بینی تنها پس از این زمان قابل ارزیابی است.

در موارد خاصی می توان استروئیدها را به پوست ضخیم شده زیر نوک بینی تنها چند هفته پس از عمل تزریق کرد. تا از ایجاد اسکارهای قوی جلوگیری شود و به ترتیب واکنش بافت همبند قوی تر را کاهش دهد. معمولاً به بیماران تا ۴ بار با فاصله ۶ هفته ای تزریق می کنیم. در موارد بسیار نادر واکنش بافت همبند بسیار قوی، این درمان ممکن است مدتی طول بکشد تا زمانی که تمام علائم واکنش قوی بافت همبند فروکش کند.

در پوست نازک تورم به سرعت فروکش می کند، استتار کمی دارد و در پوست ضخیم تورم طولانی تر باقی می ماند.

ضخامت پوست چه تاثیری در جراحی بینی دارد؟

ضخامت پوست یکی از عوامل مهم در نتیجه جراحی بینی است. این عامل می‌تواند بر روند جراحی ، نتیجه نهایی و دوره بهبودی تأثیر بگذارد.

  1. تأثیر ضخامت پوست بینی بر نتیجه نهایی :

پوست نازک: جزئیات جراحی را بهتر نشان می‌دهد و تغییرات ظریف‌تر قابل مشاهده است. از طرفی کم بودن ضخامت پوست ممکن است بی‌نظمی‌های کوچک استخوان یا غضروف را نمایان کند.

پوست ضخیم:  جزئیات را کمتر نشان می‌ دهد و بی ‌نظمی ‌های کوچک را بهتر پنهان می‌کند.

  1. تاثیر ضخیم یا نازک بودن پوست بینی بر تکنیک جراحی :

پوست نازک:  نیاز به دقت بیشتر در شکل دادن به استخوان و غضروف و ممکن است نیاز به تکنیک‌های خاص برای پنهان کردن بی ‌نظمی‌ ها باشد.

پوست ضخیم: ممکن است نیاز به برداشتن بافت بیشتری باشد. گاهی نیاز به تکنیک‌های خاص برای نازک کردن پوست وجود دارد.

  1. تأثیر میزان ضخیم بودن پوست بینی بر دوره بهبودی :

پوست نازک :  معمولاً سریع ‌تر بهبود می‌یابد و تورم زودتر از بین می‌رود.

پوست ضخیم : بر خلاف بینی با پوست نازک ، دوره بهبودی طولانی ‌تر است و تورم ممکن است مدت بیشتری باقی بماند.

  1. تأثیر بر نیاز به چسب زدن :

هر چه پوست ضخیم تر باشد ، به احتمال زیاد مدت زمان چسب زدن بینی بعد از جراحی هم بیشتر خواهد بود.

  1. تأثیر پوست ضخیم بینی بر ریسک عوارض :

پوست نازک: ریسک بالاتر برای مشخص شدن بی ‌نظمی ‌ها

پوست ضخیم: ریسک بالاتر برای تورم طولانی مدت

  1. تأثیر بر انتخاب تکنیک‌ها :

برای پوست ضخیم ، جراح ممکن است از تکنیک‌ های خاصی برای نازک کردن پوست استفاده کند.

برای پوست نازک ، ممکن است از تکنیک‌های تقویت کننده استفاده شود.

اهمیت انتخاب پزشک در عمل بینی با پوست ضخیم

همان‌طور که گفتیم تنها عامل موثر بر نتیجه جراحی بینی شما با پوست ضخیم، پزشک انتخابی‌تان است؛ بنابراین هرگز ریسک نکرده و در انتخاب جراح دقت لازم را داشته باشید و همه جوانب را بسنجید! اگر جراح شما تجربه کافی در عمل این بینی‌ها نداشته باشد، به احتمال زیاد شما در آینده‌ای نه چندان دور به جراحی ترمیمی بینی نیاز پیدا خواهید کرد.

دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، دارای بورد فوق تخصص جراحی پلاستیک، دارای بورد تخصص جراحی عمومی، عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، عضو سازمان نظام پزشکی ایران، نفر برتر دانشگاه علوم پزشکی تهران، استادیار دانشگاه جندی شاپور اهواز، اشتغال به امور آموزشی و پژوهشی با تربیت دانشجویان دوره فوق تخصص جراحی پلاستیک، داشتن ده سال سابقه کار جراحی عمومی در اقصی نقاط استان خوزستان، انجام بیش از چند هزار عمل جراحی پلاستیک و زیبایی، چاپ مقاله در مجلات معتبر خارجی و داخلی در زمینه انواع جراحی های پلاستیک، متخصص در جراحی های زیبایی بینی با پوست ضخیم است و با یک جراحی ایده آل بینی زیبا و مورد پسند را شما زیباجویان عزیز  به ارمغان می آورد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =