ژنیکوماستی یک بیماری رایج در مردان و اغلب بزرگسالان است که ۳۶ درصد از مردان را درگیر کرده است . این بیماری به معنای بزرگ شدن پستان در مردان به صورتی نامتناسب با اعضای دیگر بدن است که  ممکن است در یک و یا در هر دو پستان به وجود آید . میزان رشد بیماری در هر دو پستان می تواند متفاوت باشد و لزوما یکسان نیست .

ما در این مقاله از سایت دکتر سیدصاحب حسینی نژاد بهترین جراح و متخصص جراحی پلاستیک و فوق تخصص جراحی زیبایی سینه در استان خوزستان ، قصد داریم در رابطه علت به وجود آمدن آن ، علائم و همچنین راه های درمان آن صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی رابطه با آن به دست آورید.

علل ایجاد ژنیکوماستی

ژنیکوماستی زمانی ایجاد می شود که نسبت ترشح هورمون تستوسترون به استروژن کاهش پیدا کند . این کاهش می تواند در نتیجه عواملی باشد که تأثیر تستوسترون در بدن را متوقف می کنند، میزان تستوسترون بدن را کاهش می دهند  و یا سطح استروژن بدن را افزایش می دهند . از جمله عواملی که سبب ایجاد ژنیکوماستی می شوند عبارت اند از :

  • تغییرات طبیعی هورمونی: بسیاری از افراد تصور می کنند که استروژن یک هورمون کاملا زنانه است اما این هورمون در بدن مردان نیز به مقدار کم ترشح می شود . بالا بودن بیش از حد نسبت استروژن به تستوسترون در مردان سبب بزرگ شدن سینه ها یا به اصطلاح ژنیکوماستی می شود .
  • مصرف برخی از دارو ها
  • مصرف الکل و مواد مخدر : مصرف بیش از حد مشروبات الکلی و برخی از مواد مخدر شامل آمفتامین ها ، ماریجوانا ، هروئین ، و متادون می تواند سبب ژنیکوماستی شود .
  • سایر بیماری ها : برخی از بیماری ها می توانند سبب اختلالات هورمونی و در نتیجه ژنیکوماستی شوند بیماری هایی مانند سیروز کبدی ، تومور های سرطانی ، پرکاری تیروئید و سوء تغذیه .

از دیگر موارد تشدید کننده علائم بیماری می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • افرادی که از پرکاری تیروئید رنج می برند
  • افراد در معرض سوء تغذیه
  • روغن هایی که در مواد دارویی و یا بهداشتی استفاده می شوند. مانند: روغن گیاه چای و صابون های حاوی این ماده.

علائم ژنیکوماستی

در بعضی از افراد چاق ، بزرگی سینه امری طبیعی و به دلیل تجمع چربی است ولی در صورتی که علائم زیر را داشتید لازم آن را جدی گرفته و به پزشک متخصص مراجعه نمایید:

بزرگ شدن یک یا هر دو پستان

ترشح از یک یا هر دو پستان

احساس درد در ناحیه پستان

حساس شدن پستان

سن ایجاد ژنیکوماستی

ژنیکوماستی، رشد سینه در مردان، می تواند به طور معمول در طول سه مرحله از زندگی رخ دهد. اولین مورد اندکی پس از تولد در هر دو جنس نر و ماده رخ می دهد. این تا حدی به دلیل سطوح بالای استرادیول و پروژسترون (تولید شده توسط مادر) در خون جنین است که بافت سینه را در نوزاد تحریک می کند، ژنیکوماستی نوزادان ممکن است چند هفته پس از تولد باقی بماند و ممکن است با ترشحات شیری رنگ پستان همراه باشد

بلوغ دومین دوره ای است که ژنیکوماستی می تواند از نظر فیزیولوژیکی رخ دهد. در واقع، تا ۶۰ درصد از پسران تا سن ۱۴ سالگی ژنیکوماستی قابل تشخیص بالینی دارند. اگرچه بیشتر دو طرفه است، اما اغلب نامتقارن است و می تواند به صورت یک طرفه رخ دهد. ژنیکوماستی بلوغ معمولاً در عرض ۳ سال پس از شروع برطرف می شود

سومین محدوده سنی که ژنیکوماستی اغلب در آن دیده می شود، در سنین بالاتر (بیش از ۶۰ سال) است. شیوع گزارش شده از ۳۶ تا ۵۷ درصد متغیر است و معیارهای تشخیصی متفاوت است.

روش های درمان ژنیکوماستی

درمان ژنیکوماستی به علت و شدت بیماری بستگی دارد. در اینجا برخی از گزینه های درمانی رایج وجود دارد:
۱٫ تغییرات سبک زندگی: در برخی موارد ، ژنیکوماستی را می توان با ایجاد تغییرات سبک زندگی مانند کاهش وزن ، ورزش منظم و اجتناب از موادی که می توانند به رشد بافت پستان (مانند الکل یا داروهای خاص) کمک کنند ، بهبود بخشید.
۲٫ داروها: هورمون درمانی یا دارو ممکن است برای کمک به تعادل سطح هورمون و کاهش رشد بافت پستان تجویز شود. این معمولا در مواردی استفاده می شود که ژنیکوماستی به دلیل عدم تعادل هورمونی ایجاد می شود.
۳٫ جراحی: در موارد شدید ژنیکوماستی ، ممکن است برای برداشتن بافت اضافی پستان ، روش های جراحی مانند لیپوساکشن یا ماستکتومی توصیه شود. این معمولا زمانی در نظر گرفته می شود که سایر درمان ها موثر نبوده باشند.
۴٫ مشاوره: ژنیکوماستی می تواند تاثیر قابل توجهی بر عزت نفس و سلامت روانی فرد داشته باشد. مشاوره یا درمان ممکن است برای کمک به افراد در مقابله با اثرات عاطفی این بیماری توصیه شود.
مهم است که با یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی مشورت کنید تا مناسب ترین برنامه درمانی را برای وضعیت خاص خود تعیین کنید.

از مهم ترین درمان هایی که برای این افراد تجویز می شود درمان با ورزش، دارو و یا جراحی است.

درمان ژنیکوماستی با ورزش

در این روش ابتدا فرد باید با استفاده از رژیم و برنامه غذایی مناسب به وزن ایده آل برسد سپس پزشک ورزش های مناسبی را برای کوچک کردن سینه و آب کردن چربی های سینه آموزش می دهد انجام ورزش های مناسب سینه باعث می شود تا بافت شل شده پستان سفت تر شده و سینه فرم مناسبی را داشته باشد مناسب ترین ورزش ها برای درمان ژنیکوماستی حرکت شنا و انجام پرس سینه در ست های مختلف است. این درمان شامل افرادی می شود که در ابتدای بروز بیماری هستند.

درمان ژنیکوماستی با دارو

تاموکسیفن یکی از مناسب ترین داروهای درمان ژنیکوماستی است که در موارد خاص به بیماران ژنیکوماستی برای کوچک کردن سینه تجویز می شود مصرف این دارو باعث انسداد عملکرد هورمون استروژن می شود علاوه بر این دارو از آروماتاز نیز برای مهار ژنیکوماستی استفاده می شود.

معمولا با توجه به این که افراد زیادی درمان با ورزش و دارو را امتحان کرده و نتایج مناسبی را از این نوع درمان نتوانسته اند بگیرند به سراغ گزینه جراحی، که از مناسب ترین و استاندارد ترین روش های درمان ژنیکوماستی است می روند که لازمه این مهم انتخاب یک جراح پلاستیک حاذق است که بتوانید بهترین و ایده آل ترین نتیجه را از این جراحی بگیرید.

روش درمان ژنیکوماستی با جراحی

با توجه به این که بزرگی پستان از بزرگ ترین مشکلات برای آقایان است و مناسب ترین روش برای درمان استفاده از روش جراحی است از این رو امروزه جراحان زیادی موفق شده اند تا با انجام جراحی ژنیکوماستی افراد زیادی را درمان کنند. از این رو فرد بیمار با مراجعه به پزشک متخصص جراحی های زیبایی می تواند تا با انجام معاینه و انجام آزمایش های لازم بعد از فهمیدن علت ژنیکوماستی و بررسی علت آن تصمیم به انجام جراحی بگیرد.

در این روش، جراح برای خارج کردن چربی و بافت اضافه سینه یک برش کوچک در ناحیه نوک سینه ایجاد می کند و از این طریق چربی و بافت‌های اضافی را از سینه خارج می کند این جراحی ۲ ساعت زمان می برد که به صورت بیهوشی موضعی انجام می شود.

عوارض جراحی ژنیکوماستی

یکی از متداول ترین سوالاتی که افراد پیش از اعمال جراحی از پزشک خود می پرسند این است که عوارض این جراحی چیست؟

جاحی ژنیکوماستی مانند هر جراحی دیگری، مزایا و عوارضی دارد ، که با انتخاب صحیح جراح، عوارض آن کاهش می یابد. از جمله عوارض احتمالی نکروز چربی، درد و عفونت، از بین رفتن حس سینه ها، غیرقرینگی پستان ها بعد از جراحی، بروز خونریزی در موضع جراحی  است.

عوارض فوق الذکر در صورت عدم انتخاب صحیح جراح ایجاد خواهد شد بنابراین شما با انتخاب یک جراح و متخصص حاذق در این زمینه می توانید یک جراحی مطلوب را داشته باشید ما در مطب دکتر سیدصاحب حسینی نژاد بهترین جراح پلاستیک و فوق تخصص جراحی زیبایی سینه در استان خوزستان می توانیم این مهم را برای شما رقم بزنیم.

در مقالات بعدی از سایت دکتر سیدصاحب حسینی نژاد در خصوص مراقبت های قبل و بعد از جراحی ژنیکوماستی اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − چهارده =