مراقبت پس از جراحی زیبایی سینه برای اطمینان از بهترین بهبود زخم، مدیریت درد و کمک به افراد برای بازگشت به زندگی عادی خود در اسرع وقت مهم است.

دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، بهترین جراح سینه در استان خوزستان معتقد است که انواع جراحی های سینه نیازهای مراقبتی خاصی دارند که جراح شما قبل از جراحی به شما اطلاع می دهد.

این مقاله از سایت دکتر سیدصاحب حسینی، فوق تخصص جراحی پلاستیک، ماهرترین و  بهترین جراح سینه در اهواز و استان خوزستان، شامل اصول رایج برای تسریع بهبودی جراحی پس از جراحی پستان است.

این سایت شامل طیف وسیعی از اصول کلی پزشکی و جراحی است که به عنوان بهترین روش فعلی شناخته می شوند.

پانسمان

زخم معمولاً با یک پانسمان شفاف و ضد آب با کیفیت به نام Leukomed Control یا PICO (NPWT = درمان زخم با فشار منفی) پوشانده می شود. پانسمان های PICO برای بیماران پرخطر با شرایط مزمن و روش های پیچیده پستان استفاده می شود. این پانسمان ها باید تا زمان ملاقات بعد از عمل هفت تا ده روز پس از جراحی باقی بمانند. می توانید طبق معمول با پانسمان ضد آب در جای خود دوش بگیرید. زخم معمولاً با بخیه های حل شونده بسته می شود که نیازی به برداشتن ندارند.

جدول زمانی بهبودی جراحی سینه

بهبودی پس از جراحی سینه معمولاً در مقایسه با سایر جراحی ها، نسبتاً سریع پیشرفت می‌کند. با این حال، در طول ۳۰ روز اول پس از جراحی، توصیه می‌شود تغییرات جزئی در سبک زندگی برای تسهیل بهبودی انجام دهید.

در ۲۴ ساعت اول، محل جراحی ممکن است پانسمان زخم تحت فشار داشته باشد، به این معنی که شما نمی توانید حمام کنید. در طول این مدت، مدیریت درد و تحرک فوری پس از جراحی تمرکز اصلی بهبودی است.

پس از ۲۴ ساعت اول، پانسمان زخم تحت فشار برداشته می شود و می توان فعالیت های سبک و غیر شدید را از سر گرفت. هفته اول برای بهبودی مهم است و نیاز به نظارت روزانه بر سطح زخم و درد دارد.

پس از یک هفته، بسیاری از فعالیت‌های عادی را می‌توان از سر گرفت، در حالی که همچنان سطح درد روزانه و سلامت زخم را زیر نظر داشت تا جای زخم را به حداقل برساند.

بعد از جراحی می توانید:

• غذا و خوردن – بلافاصله پس از جراحی سینه می توانید به طور معمول غذا بخورید، با این حال از الکل، سیگار و داروها/مکمل های غیر تجویزی حداقل به مدت یک ماه خودداری کنید.
  • حمام کردن – می‌توانید بلافاصله پس از جراحی پس از جدا شدن پانسمان فشار (در صورت وجود) دوش بگیرید. به مدت ۴ هفته از خیساندن زخم زیر آب (مانند شنا یا حمام کردن) خودداری کنید.

👈 شما باید:

• بعد از قرار ملاقات مراقبتی – در قرار ملاقات یک هفته ای بعد از عمل خود شرکت کنید. این قرار برای بررسی محل جراحی و کمک به نظارت بر پیشرفت و سطح درد شما لازم است.
  • در مورد هر گونه نگرانی در مورد زخم خود به خصوص اگر خونریزی، قرمزی یا درد افزایش یافته باشد، با جراح یا پزشک عمومی خود تماس بگیرید. داشتن مقدار کمی درد، کبودی و تورم طبیعی است، اما اگر متوجه افزایش درد، تورم یا کبودی شدید، باید به کسی مراجعه کنید.
  • تحرک بمانید – تحرک ماندن و عدم حضور بیش از حد در رختخواب خطر لخته شدن خون را کاهش می دهد.
  • تمرینات ریکاوری – برای جلوگیری از یخ زدگی شانه، اطلاعات تمرینات بعد از جراحی را که برای شما ارائه شده است، دنبال کنید
  • از محافظ حمایتی استفاده کنید – جلیقه فشاری یا سینه بند ورزشی توصیه شده توسط جراح را به مدت ۴ هفته بپوشید. مهم است که پس از جراحی از سینه / قفسه سینه خود برای کمک به تورم و درد حمایت کنید.
  • مانیتور لوله های تخلیه – اگر جراحی شما نیاز به قرار دادن لوله های تخلیه پس از جراحی دارد، ما اطلاعات مراقبت از تخلیه را قبل از جراحی به شما ارائه خواهیم کرد. پرستاران ما همچنین آموزش هایی را در مورد نحوه مراقبت از آنها پس از جراحی قبل از رفتن به خانه ارائه می دهند.

👈 مواردی که باید از آنها اجتناب کرد:

• رانندگی – حداقل یک هفته پس از جراحی و تا زمانی که تمام داروهای مسکن را قطع نکرده اید از رانندگی خودداری کنید. قبل از رانندگی مطمئن شوید که می توانید بالاتنه خود را بدون درد بچرخانید.
  • بلند کردن اجسام سنگین – به مدت ۴ هفته از بلند کردن اجسام سنگین (بیش از ۲ کیلوگرم) خودداری کنید. حرکات بلند کردن می تواند زخم شما را بکشد و باعث درد شود.

👈 نکات مدیریت درد

• با وجود تجویز بی حسی موضعی، پس از جراحی، کمی درد و ناراحتی انتظار داشته باشید.
  • پاراستامول معمولی (۱۰۰۰ میلی گرم، ۴ بار در روز) را بلافاصله پس از جراحی، حتی اگر بدون درد باشد، مصرف کنید تا با از بین رفتن بی حسی موضعی (۱۲ تا ۲۴ ساعت) از ناراحتی جلوگیری کنید. یک هفته ادامه دهید. اگر از نظر پزشکی مناسب است، داروهای ضد التهابی مانند ۴۰۰ میلی گرم ایبوپروفن را ۳ بار در روز همراه با غذا به مدت یک هفته مصرف کنید.
  • در صورت عدم کافی بودن داروهای فوق، مقداری اندون به شما برای درد ناگهانی داده می شود که هر ۴ ساعت یکبار مصرف شود. اکثر افراد تنها در چند روز اول پس از جراحی به یک زوج نیاز دارند. در صورت نیاز به دوزهای اضافی با جراح خود تماس بگیرید.

👈 مراقبت از زخم

در طول نقاهت جراحی، مراقبت از محل جراحی برای جلوگیری از عفونت و تسریع در بهبود زخم مهم است. این اثر مثبت بر اسکارهای بعد از عمل دارد و ظاهر آنها را کاهش می دهد.

پس از جراحی برای ارائه بهترین مراقبت از زخم باید اقدامات زیر انجام شود:

* زخم شما با یک بخیه قابل حل که نیازی به برداشتن ندارد مهر و موم می شود.

* گاهی اوقات ممکن است یک پانسمان فشاری روی زخم شما بگذاریم. اگر این کار را بکنیم، ۲۴ ساعت باقی می ماند. وقتی پانسمان فشاری می پوشید نمی توانید دوش بگیرید.

* برای کمک به بهبود زخم و کاهش احتمال اسکار هیپرتروفیک، جراح ما از نوار مخصوص (استریپ) برای از بین بردن تنش روی زخم استفاده می‌کند. ما همچنین از یک پانسمان هیدروکلوئیدی تخصصی (مانند DuoDERM® یا Comfeel®) استفاده می کنیم که ضد آب است، با کاهش خطر عفونت، بهبود زخم را بهبود می بخشد، تولید کلاژن را افزایش می دهد و زخم شما را هیدراته نگه می دارد. همه این عوامل برای بهبود ظاهر نهایی زخم شما شناخته شده اند.

* پانسمان های مورد استفاده پس از جراحی شفاف هستند. اگر زخم زیر پانسمان تمیز است، دیگر نیازی به برداشتن یا تمیز کردن پانسمان نیست. پانسمان را به مدت ۴ هفته بگذارید. برای برداشتن پانسمان، آب گرم بمالید و آنها را زیر دوش بمالید. پانسمان باید به راحتی برداشته شود.

* در حالی که ژل یا ورقه های سیلیکون اغلب توسط متخصصان پزشکی پیشنهاد می شود، در حال حاضر شواهد علمی کافی برای حمایت از مزایای آنها برای بهبود زخم فراتر از این مرحله وجود ندارد. در صورت بروز هرگونه خارش یا قرمزی روی پوست، فوراً آنها را حذف کنید، زیرا ممکن است برخی افراد به سیلیکون حساسیت داشته باشند.

* بسته به نوع خاص پوست شما، جای زخم ممکن است پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب تیره تر شود. بنابراین، هر زمان که جای زخم شما با لباس پوشانده نشد، استفاده از کرم ضد آفتاب بسیار مهم است.

تعداد مراجعات به پزشک بعد از جراحی پروتز سینه

به طور کلی برای بررسی های مداوم و حفظ سلامتی باید در تعداد جلسات مشخصی به پزشک معالج خود مراجعه کنید.

۵- ۷ روز بعد از عمل اولین جلسه چکاپ های بعد از عمل انجام می شود.

جلسه دوم ۱۰-۱۴ روز بعد از عمل برگزار می شود.

در جلسه سوم حد فاصل بیشتری وجود دارد و حدود یک ماه بعد انجام می شود.

سه ماه بعد از عمل هم آخرین جلسه برای ارزیابی پروتز سینه صورت می گیرد. پس از اتمام این دوره ضروری هر ۶ ماه یا سالی یکبار زمان مناسبی است.

نتیجه گیری

این اطمینان را به شما می دهیم که با رعایت تمامی نکات مذکور و نیز جراحی توسط دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، بهترین جراح سینه در استان خوزستان، یک عمل موفقیت آمیزی را تجربه خواهید کرد و خود را از ایجاد آسیب های احتمالی مصون می دارید. می توانید برای اشاعه فرهنگ آگاهی بخشی های عمومی این نوشتار را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید.