لیپوماتیک نوعی عمل زیبایی است که می تواند بخشی از بافت های چربی را در نواحی خاصی از بدن حذف کند. این روش بسیار موثر و راحت است و به شما کمک می کند تا در مدت زمان کوتاهی از شر چربی های اضافی بدن خلاص شوید. این روش اغلب توسط خانم ها استفاده می شود و به نام کانتورینگ بدن زنانه نیز شناخته می شود. همانطور که گفته شد این روش بیشتر به عنوان یک روش زیبایی استفاده می شود و کمتر می توان از آن به عنوان یک روش لاغری برای افراد بسیار چاق استفاده کرد. لیپوماتیک به شما کمک می کند تا چربی های شکم، پهلوها، بازوها، باسن، ران ها و سایر نواحی را از بین ببرید و به اندامی زیبا و ایده آل برسید.

زنان اغلب از روش لیپوماتیک در موارد زیر استفاده می کنند:

* نواحی باسن

* بازوی آویزان

* چربی اضافی شکم

* چربی اضافی سینه

* پهلوها و کمر

* چانه و غبغب

* ران

در این مقاله از سایت دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، فوق تخصص جراحی پلاستیک و متخصص در لیپوماتیک نواحی مختلف بدن به بررسی لیپوماتیک ران مراحل، مزایا، عوارض و مراقبتهای پس از عمل می پردازیم.

لیپوماتیک ران

داشتن پاهای تپل و ناموزون دغدغه بسیاری از خانم ها است که اغلب با وجود رعایت کردن رژیم غذایی و انجام ورزش های سنگین باز هم نمی‌توانند تفاوتی در شکل ظاهری و فرم پاهای خود ایجاد کنند که در این شرایط انتخاب سریع ترین راه ممکن مانند انجام عمل لیپوماتیک ران است.

این جراحی لاغری برای افرادی که دارای چربی های زیادی در بغل ران دارند بسیار مناسب است که با تخلیه آنها تغییرات محسوسی خواهند کرد.

کاندیدای مناسب جهت لیپوماتیک ران

افرادی که به دلایل ژنتیکی و یا دیگر مسائل در قسمت پاها به ویژه ران پا تناسب ندارند و درگیر برخی نواقص هستند، و یا به دلیل افزایش وزن زیاد شکل ران پا از حالت تعادل خارج شده است می‌توانند با انجام جراحی لاغری موضعی به وسیله لیپوماتیک، چربی های زائد را از قسمت های خارج و داخل ران، پشت و جلوی ران و همچنین اطراف زانو بردارند. قبل از انجام هرگونه اقدامی حتما نزد پزشک جراح معاینات فیزیکی و دریافت مشاوره را انجام دهید و در انتخاب جراح خود دقت لازم را داشته باشید تا دچار مشکل نشوید.

نواحی مختلف لیپوماتیک ران پا

لیپوماتیک داخلی ران: این نوع عمل لیپوماتیک می تواند در پیشگیری از راش و التهاب پوستی بسیار موثر باشد.

لیپوماتیک خارجی ران:  قسمت خارجی ران نسبت به قسمت داخلی ران چربی بیشتری جمع می کند و در نتیجه لیپوماتیک حجم ران را کاهش می دهد و آن را زیبا جلوه می دهد.

اقدامات لازم قبل لیپوماتیک ران

لازم است حتما پیش از انجام جراحی لیپوماتیک ران پا تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرید و نکاتی را به شرح زیر رعایت کنید:

  از مصرف دخانیات و مشروبات الکلی حداقل دو هفته پیش از عمل خودداری کنید.

مصرف داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین و وارفارین و… را از چند روز پیش از عمل متوقف کنید زیرا خونریزی را تشدید می کند.

آزمایشات تجویز شده توسط جراح خود را انجام دهید.

از کشیدن سیگار خودداری کنید زیرا ممکن است روند بهبودی شما را مختل کند.

از مصرف مکمل های گیاهی و داروهای ضد التهابی مانند آسپرین خودداری کنید زیرا ممکن است بر خونریزی تأثیر بگذارند.

لیپوماتیک  ران چگونه انجام می شود؟ گام به گام

👈 آماده سازی: بیمار توسط یک جراح حرفه ای مورد ارزیابی کامل قرار می گیرد تا مناسب بودن آن برای لیپوماتیک پا مشخص شود. دستورالعمل ها و ارزیابی های قبل از عمل برای اطمینان از یک روش ایمن و موفقیت آمیز ارائه می شود.

👈 بیهوشی: بسته به توصیه جراح و ترجیح بیمار، به بیمار بی حسی موضعی با آرامبخش یا بیهوشی عمومی داده می شود.

👈 برش ها: برش های کوچک و نامحسوس در نواحی مورد نظر پاها ایجاد می شود. این برش ها به جراح اجازه می دهد تا به ناحیه درمان دسترسی داشته باشد در حالی که جای زخم قابل مشاهده را به حداقل می رساند.

👈 محلول تومسنت: یک محلول متورم کننده، شامل یک بی حس کننده موضعی و یک تنگ کننده عروق، به پاها تزریق می شود. این محلول به بی حس شدن ناحیه، کاهش خونریزی و تسهیل حذف سلول های چربی کمک می کند.

👈 تکنیک لیپوماتیک: جراح یک کانول لیپوماتیک تخصصی را از طریق برش ها وارد می کند. کانولا ارتعاشات ملایمی منتشر می کند و سلول های چربی اضافی را می شکند و از جای خود خارج می کند و در عین حال بافت های اطراف را حفظ می کند.

👈 حذف چربی: جراح با استفاده از حرکات دقیق و کنترل شده، سلول های چربی ناخواسته را از بین می برد و پاها را به شکل و کانتور دلخواه در می آورد.

👈 بستن برش: هنگامی که برداشتن چربی کامل شد، برش ها معمولاً با بخیه های قابل حل یا نوار چسب بسته می شوند. لباس های فشرده برای کمک به روند بهبودی و به حداقل رساندن تورم استفاده می شوند.

فواید لیپوماتیک ران

کانتور و تقارن ران بهبود یافته

کاهش رسوبات چربی موضعی در ران

افزایش تناسب پا و هماهنگی کلی بدن

سیلوئت پا صاف تر و مشخص تر

تقویت اعتماد به نفس و تصویر بدن

بهبود تناسب لباس، به خصوص برای دامن و شلوار

برنامه های درمانی سفارشی بر اساس اهداف فردی

نتایج طولانی مدت با یک سبک زندگی سالم

پتانسیل کاهش سلولیت در نواحی تحت درمان پا

عوارض جراحی لیپوماتیک ران

اگر انجام این جراحی را به دست یک پزشک با تجربه و جراح فوق تخصص نسپارید، ممکن است درگیر عوارض متعدد شوید. اما به طور معمول عمل لیپوماتیک ران پا مانند هر جراحی دیگر دارای عوارضی است که ممکن است برای هر فرد به وجود آید.

متداول ترین عوارض لیپوماتیک ران به شرح ذیل می باشد:

بروز حساسیت به داروی لیدوکائین (بی حسی)

کبودی و خونریزی شدید در صورت استفاده از داروی ضد انعقاد خون

امکان عفونت زخم به دلیل استریل نبودن پانسمان

بروز التهاب در صورت رعایت نکردن مراقبت های بعد از عمل

اختلال در گردش خون در صورت عدم انجام ورزش بعد از لیپوماتیک

طولانی شدن زمان بهبودی در صورت رعایت نکردن رژیم غذایی بعد از عمل لیپوماتیک

زمان ریکاوری لیپوماتیک ران

زمان بهبودی پس از لیپوماتیک ران برای هر فردی متفاوت است. به طور معمول، بیماران می توانند انتظار داشته باشند که فعالیت های عادی خود را ظرف یک یا دو هفته از سر بگیرند. تورم خفیف و کبودی ممکن است برای چند هفته ادامه داشته باشد و به مرور زمان فروکش کند.

لیپوماتیک ران از چه سنی امکان پذیر است؟

محدوده سنی ایده آل برای لیپوماتیک پا معمولاً بین ۱۸ تا ۶۵ سال است. با این حال، واجد شرایط بودن برای لیپوماتیک پا به صورت موردی و با در نظر گرفتن عواملی مانند سلامت کلی، خاصیت ارتجاعی پوست و اهداف فردی تعیین می شود.

مراقبت های بعد از لیپوماتیک ران

  • بعد از عمل باید استفاده از گن کشی مخصوص ران را شروع کرد. برای مدت زمان ۴۰ روز بعد از عمل باید حتما از این گن استفاده کرد. گن کشی موجب می شود تا ران بهتر شکل بگیرد. همچنین روند ترمیم زخم ها سریعتر انجام شود. گن موجب کاهش تورم نیز می شود.
  • جهت تخلیه خونابه ها و مایعات ناحیه عمل، درن های مخصوص در محل عمل جایگذاری می شوند که بعد از گذشت ۴ الی ۶ روز به وسیله پزشک از بدن خارج می شوند.
  • بعد از عمل حتما از توالت فرنگی استفاده کنید تا به ران ها فشاری وارد نشود.
  • نشستن برای مدت طولانی بر روی ران ها، موجب افزایش خونریزی و تورم می گردد.
  • داشتن استراحت کافی بعد از عمل، موجب بهبودی سریعتر بافت آسیب دیده می شود.
  • تا یک ماه بعد از جراحی باید از انجام فعالیت های سنگین و تمرینات سخت ورزشی خودداری کنید.
  • قدم زدن آرام و برای مدت زمان کم در داخل منزل، موجب جلوگیری از افزایش تورم و ایجاد لخته خون می گردد.
  • داروها و آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک، را به موقع مصرف کنید.
  • برای مدت ۴ هفته بعد از عمل، برقراری رابطه جنسی ممنوع می باشد.

تاثیر لیپوماتیک ران تا چه زمانی است؟

اندکی تورم پس از لیپوماتیک ران طبیعی است که در طول چند هفته تورم از بین می رود. پس از چندین ماه نتایج نهایی قابل مشاهده خواهند بود و در صورت رعایت نکات مراقبتی لازم نتایج به دست آمده دائمی خواهند شد.

در طول انجام این عمل سلول های چربی حذف شده و از بین رفته اند از این رو بدن شما به خوبی کانتور می شود. به خاطر داشته باشید که در صورت عدم انجام فعالیت های ورزشی و مصرف غذاهای چرب، چربی ها دوباره بازخواهند گشت. مصرف غذاهای حاوی میوه ها، سبزیجات، دانه ها، لبنیات کم چرب و پروتئین ها به منظور حفظ فرم جدید اندام پس از انجام عمل ضروری است. در صورت رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از عمل از نتایج حاصله همواره راضی خواهید بود.

نتیجه گیری

در زمینه جراحی لیپوماتیک توجه داشته باشید که مراجعه به جراح پلاستیک حائز اهمیت می باشد. متاسفانه در بسیاری از موارد مشاهده شده است که پزشکان بدون تخصص، تجربه و مهارت اقدام به انجام جراحی لیپوماتیک می نمایند و فرد دچار عوارض می گردد و نتیجه مطلوب را دریافت نمی نماید در نتیجه قبل از مراجعه در رابطه با پزشک خود اطلاعات کافی را بدست آورید.

دکتر سیدصاحب حسینی نژاد دارای بورد فوق تخصص جراحی پلاستیک، عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، انجام بیش از چند هزار عمل جراحی پلاستیک و زیبایی و چاپ مقاله در مجلات معتبر خارجی و داخلی، آشنا به  آخرین متدهای جراحی پلاستیک در دنیا یکی از برجسته ترین جراحان در استان خوزستان و ایران است که توانسته با بهره گیری از جدیدترین متدهای روز دنیا و همینطور استفاده از تجهیزات پیشرفته نتایج رضایت بخشی را برای مراجعان به ارمغان آورد، وی متخصص در لیپوماتیک قسمت های مختلف بدن است که می تواند یک اندام ایده آل را برای زیباجویان رقم بزند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × دو =