پروتز سینه یکی از جراحی های زیبایی بسیار محبوب است که جهت افزایش سایز سینه در زنان استفاده می شود. این جراحی همچنین تأثیر فوق العاده ای در افزایش اعتماد به نفس دارد. دوران نقاهت این جراحی بسیار حائز اهمیت است و یکی از مراقبت های بسیار مهم در این دوران شیوه صحیح خوابیدن بعد از جراحی است.

خواب و استراحت کافی در تسریع بهبودی و بدست آوردن نتایج مورد انتظار بسیار کمک کننده خواهد بود. از این رو بسیارمهم است که با نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه آشنایی کافی داشته باشیم،دیکی از پر تکرار ترین سؤالاتی که اکثر زنان بعد از  جراحی پروتز سینه از پزشکان می پرسند در ارتباط با نحوه صحیح خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه است.

در این مقاله  از سایت دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، فوق تخصص جراحی پلاستیک و بهترین جراح زیبایی سینه در استان خوزستان، با ما همراه باشید تا به بیان جزییات در این زمینه بپردازیم.

به پشت بخوابید و سر و سینه کمی بالا باشد

در چند هفته اول پس از عمل، خوابیدن به پشت، در حالی که معمولاً از سوتین جراحی استفاده می‌شود، به سینه‌ها اجازه می‌دهد تا در وضعیت راحت‌تر و مطلوب‌تری بهبود یابند. خوابیدن بر روی شکم یا پهلو ممکن است به سینه ها، از جمله ایمپلنت ها، فشار وارد کند و می تواند منجر به جابجایی نامطلوب اولیه ایمپلنت شود. اگرچه ممکن است در ابتدا خوابیدن در این وضعیت کمی دشوار به نظر برسد، اما بهترین راه برای کمک به بهبودی سریع‌تر شماست. خوابیدن به پشت در حالی که سر و سینه کمی بالا رفته تجمع مایعات را به حداقل می رساند، گردش خون را بهبود می بخشد و به شما امکان می دهد برای زیباترین نتیجه، فشار را از ناحیه سینه بردارید.

دکتر سیدصاحب حسینی نژاد به زیباجویان عزیز تاکید می کند که که از خوابیدن روی شکم یا غلت زدن به پهلو اجتناب کنید. زیرا می تواند باعث ایجاد فشار بی مورد روی بافت های در حال بهبودی شما شود یا حتی باعث ایجاد عوارضی مانند نشت ایمپلنت یا پارگی پروتز شود. بالا نگه داشتن بدن در زاویه ۳۰ تا ۴۵ درجه می تواند تا حد زیادی تورم و ناراحتی را پس از جراحی سینه به حداقل برساند.

به طور معمول، بیماران چهار تا شش هفته پس از جراحی سینه می توانند با خیال راحت به سبک خواب دلخواه خود ادامه دهند. برخی از زنان ممکن است متوجه شوند که مدل خواب آنها پس از این مدت تغییر کرده است.

روی شکم نخوابید

اگر معمولاً روی شکم می‌خوابید، پس از جراحی احساس ناراحتی می‌کنید. پس از جراحی سینه به مدت حداقل ۱۲ هفته از خوابیدن روی شکم خودداری شود. خوابیدن روی شکم به سینه های شما فشار وارد می کند و می تواند در به دست آوردن نتایج مطلوب مشکلاتی را ایجاد کند. قبل از تصمیم به تغییر موقعیت خواب، از دکتر تائید بگیرید. اکثر افراد پس از ۱۲ هفته پس از جراحی می توانند روی شکم خود بخوابند. مدت زمان آن به نوع عمل زیبایی سینه شما و شرایط عمل تان بستگی دارد.

عوارض خوابیدن بر روی شکم پس جراحی از پروتز سینه چیست؟

خوابیدن روی شکم بعد از جراحی پروتز سینه می‌تواند عواقب ناخوشایندی به همراه داشته باشد که نه تنها آرامش خوابتان را برهم می‌زند ، بلکه سلامتی‌تان را نیز به خطر می‌اندازد.

فشار بر روی ایمپلنت: خوابیدن روی شکم بعد از جراحی پروتز سینه ، تمام وزن قسمت بالایی بدن را روی ایمپلنت‌های تازه جایگذاری شده متمرکز می‌کند. این فشار می‌تواند باعث درد ، ناراحتی و حتی جابجایی ایمپلنت شود.

تورم و التهاب: فشار وارده به سینه‌های پروتز شده ، گردش خون را مختل می‌کند و به نوبه خود منجر به تورم و التهاب بیشتر می‌شود. این امر نه تنها روند بهبودی را کند می‌کند ، بلکه می‌تواند ظاهر نهایی ایمپلنت‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

تنفس دشوار: فشار روی قفسه سینه ، تنفس عمیق را دشوار می‌کند و ممکن است در شب دچار تنگی نفس شوید.

تمرین وضعیت جدید خواب خود قبل از جراحی

برای بسیاری از بیماران، خوابیدن به پشت ناخوشایند است و به آن عادت ندارند. بیشتر افراد تمایل دارند به پهلو یا شکم بخوابند یا هر دو. با این حال، داشتن خواب با کیفیت بعد از جراحی بسیار مهم است. بنابراین، اگر عادت ندارید به پشت بخوابید، بهتر است قبل از جراحی برنامه ریزی شده به آن عادت کنید. در خانه، خوابیدن روی شیب را امتحان کنید و به بالش‌ های اضافی یا ابزار خوابی که ممکن است به راحت‌ تر کردن موقعیت برای شما کمک کند توجه کنید. به عنوان مثال، برخی از افراد دوست دارند یک بالش اضافی زیر زانوهای خود قرار دهند. کمی تمرین قبل از تاریخ برنامه ریزی شده جراحی می تواند به شما کمک کند تا به این وضعیت عادت کنید و انتقال به پشت خوابیدن را کمتر آزاردهنده می کند – به خصوص اگر عادت به خوابیدن روی شکم یا پهلو دارید.

از چند بالش برای پشتیبانی بیشتر استفاده کنید

برای ماندن در وضعیت بالا، بهتر است برای خوابیدن از بالش های مخصوص استفاده کنید تا مطمئن شوید که در وضعیت صحیح قرار می گیرید. بسیاری از افراد با قرار دادن یک بالش زیر هر بازو برای جلوگیری از غلتیدن بدن به پشت هنگام خواب استفاده میکنند.

قرار گرفتن سر خود کمی بالاتر از بدن در هنگام خواب به طور همزمان به چند هدف کمک می کند. اولاً، داشتن دو یا سه بالش که گردن شما را نگه می‌دارد، غلت زدن به پهلو یا شکم را در طول شب، حتی ناخودآگاه، دشوارتر می‌کند. ثانیاً، این موقعیت بالا ممکن است احساس راحتی بیشتری داشته باشد زیرا تورم را کاهش می دهد.

قبل از جراحی مدل خواب خود را تمرین کنید. حداقل یک یا دو هفته قبل از جراحی، به پشت بخوابید. تغییر ناگهانی در وضعیت خواب، به خصوص زمانی که با درد و ناراحتی روبرو هستید، برای شما سخت خواهد بود.

مدت زمان رعایت نحوه خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه چند هفته است؟

در حالی که خواب هستید، مغز و بدن شما در حال انجام کارهای مهم هستند. اگر بیمار هستید یا پس از یک آسیب فیزیکی یا جراحی در حال نقاهت هستید، بدن شما فعالانه در تلاش است تا آنچه را که به درمان نیاز دارد، التیام دهد. زمان خواب، دوره تجدید قوا و ترمیم است. بقیه سیستم های شما برای شب “خاموش” هستند و این به سایر فرآیندها (درمان و بازسازی) فرصتی برای کار می دهد. همانطور که می دانید خوابیدن به پشت، سینه های شما را در وضعیت مطلوبی برای بهبودی نگه می دارد. بنابراین توصیه می شود که این وضعیت را حداقل تا ۶ هفته پس از جراحی حفظ کنید.

رعایت نکات مهم برای طرز صحیح خوابیدن بعد از پروتز سینه

خوابیدن یکی از دغدغه های اصلی بیماران پروتز سینه است. در اینجا چند نکته دیگر برای کمک به خواب بهتر بعد از جراحی آورده شده است:

هر شب حداقل هشت ساعت بخوابید

داشتن مقدار کافی خواب در هر شب برای بهبودی کامل سینه بسیار مهم است. ساعت های طولانی خواب آرام، اثر ترمیمی بر کل بدن شما خواهد داشت. خواب با کیفیت به خصوص پس از یک رویداد مخرب مانند جراحی، به عضله، بافت و استخوان شما زمان می‌ دهد تا رشد کنند و خود را ترمیم کنند.

فراموش نکنید که سوتین جراحی خود را بپوشید.

پوشیدن سوتین طبی در طول ریکاوری پروتز سینه بسیار مهم است. چرا که لباس‌ های فشرده به کاهش تورم و کبودی کمک می‌ کنند و همچنین تنش‌ هایی را که در اطراف محل‌ های برش روی سینه‌ ها احساس می‌ کنید، کاهش می‌ دهند. بیمارانی که سوتین طبی خود را به طور منظم و طبق دستورالعمل می پوشند، به طور مداوم پس از جراحی بزرگ کردن سینه به نتایج مطلوب دست می یابند. اگر می خواهید بدانید چه زمانی می توانید بدون سوتین بعد از عمل بزرگ کردن سینه بخوابید، با دکتر خود مشورت کنید. چرا که روند بهبودی هر بیمار متفاوت است و فقط جراح شما می داند که چه زمانی خوابیدن بدون سوتین مشکلی ندارد.

فضای خواب خود را تا حد امکان راحت کنید

چه قصد دارید بعد از جراحی در اتاق خواب خود بخوابید یا روی کاناپه در اتاق نشیمن، هر جایی که می خوابید را تا حد امکان راحت کنید. ابتدا، مطمئن شوید که پرده‌ های تیره روی پنجره‌ های خود دارید تا جلوی نور را بگیرد، به خصوص اگر قصد دارید در طول روز بخوابید یا در اوایل عصر به رختخواب بروید، در حالی که ممکن است هنوز نور خورشید از پنجره‌ ها بتابد. کم کردن نور فضای خواب می تواند کمک زیادی به خواب راحت کند. سپس فضای خواب خود را تا حد امکان دنج و راحت کنید. هنگام آماده شدن برای  رفتن رختخواب، کمی موسیقی ملایم و آرامش بخش پخش کنید و از لباس خواب راحت استفاده کنید که در آن احساس خوبی داشته باشید. انجام همه این کارها برای یک خواب آسوده به شما کمک می‌ کند تا تجربه‌ ای آرام‌ بخش و لذت‌ بخش داشته باشید.

جمع بندی

پس از انجام یک عمل سینه مانند بزرگ کردن سینه با پروتز معمولاً به انجام حرکات سبک تشویق می شوید. با این حال، هنگامی که در حال استراحت هستید، نحوه خوابیدن بعد از عمل پروتز سینه بسیار مهم است و بر بهبودی پس از عمل تاثیرگذار است. مهم است که بعد از این جراحی علاوه بر استفاده از سوتین جراحی، همواره به پشت بخوابید و از خوابیدن بر روی شکم و پهلو تا مدت زمان معین اجتناب کنید. لذا برای داشتن یک عمل خوب باید از نحوه مراقبت های بعد از پروتز سینه هم آشنا باشید و این مهم در مشاوره های با جراح باید برای زیباجویان به صورت جامع توضیح داده شود.

دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، فوق تخصص جراحی پلاستیک در استان خوزستان و بهترین جراح زیبایی سینه، قبل از جراحی مشاوره های لازم ره به شما می دهد.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − یازده =