جراحی پروتز و زیبایی سینه از دیرباز گسترده ترین عمل جراحی پلاستیک در سطح جهان بوده است  این شامل بهبود اندازه و ظاهر سینه ها با قرار دادن ایمپلنت های سینه ژل، سالین یا سیلیکون در بالا یا زیر عضله سینه است، بزرگ کردن سینه را می توان از طریق تکنیک های جراحی پیش پرپکتورال، رتروپکتورال، رتروگلاندولار و رترو عضلانی با توجه به محل کاشت زیر پستانی، زیر بغل یا ناف انجام داد.

ایمپلنت‌هایی که با روش پرپکتورال قرار می‌گیرند، با توجه به میزان شیر تولیدی در مقایسه با روش رتروپکتورال، شیردهی را تحت تأثیر قرار می‌دهند. در روش های جراحی که در آن هاله ها و نوک سینه ها به طور کامل تحت تأثیر قرار می گیرند، به دلیل احتمال کاهش تولید شیر، باید به دقت افزایش وزن نوزاد را کنترل کرد و در صورت لزوم، آن را با شیر خشک تغذیه کرد.

در این مقاله از سایت دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، فوق تحصص جراحی پلاستیک و بهترین متخصص جراحی زیبایی سینه در استان خوزستان به بررسی بارداری و شیردهی بعد از جراحی پروتز سینه می پردازیم.

آیا انجام جراحی سینه بر شیردهی تاثیر دارد؟

در خصوص خطر اختلال در شیردهی به دنبال جراحی پروتز سینه که برای اهداف زیبایی و به صورت اختیاری انجام می شود، لازم است که زنان در مورد انجام یا عدم انجام آن تصمیم آگاهانه بگیرند و از تمام خطرات کوتاه مدت و بلندمدت مطلع شوند، همچنین مهم است که جراح را از هرگونه برنامه ریزی برای بارداری و شیردهی آگاه کنید تا نوع مناسب جراحی را تعیین کند. تاثیر عمل بر شیردهی به نوع مداخله و تکنیک جراحی مربوط می شود. فاصله حداقل ۱ سال بین جراحی بزرگ کردن سینه و بارداری ممکن است به عنوان راهی برای کاهش احتمال تحت تاثیر قرار گرفتن شیر توصیه شود.

دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، بهترین جراح زیبایی سینه، در مشاوره قبل از جراحی شما را از همه ی نکات و موارد در خصوص بارداری و شیردهی بعد از جراحی آگاه می نماید.

انجام جراحی سینه می تواند بر شیردهی و شیر شما تأثیر بگذارد. این که چقدر تحت تأثیر قرار می گیرند بستگی به موارد زیر دارد:

نوع جراحی

هرگونه تغییر در ساختار سینه یا نوک سینه

تاثیر بر تامین عصب نوک پستان و آرئول

اختلال در غدد یا مجاری شیر

ممکن است بتوانید بعد از عمل جراحی شیر بدهید یا به محض اینکه به اندازه کافی خوب شدید و تغذیه خود را بازسازی کنید، به شیردهی ادامه دهید.

پس از جراحی، ممکن است بتوانید:

تغذیه کامل با شیر مادر (بدون نیاز به تغذیه اضافی)

شیردهی جزئی (به برخی از شیرهای اضافه نیاز است)

با کمک داروها برای افزایش شیر خود شیر دهید

دکتر حسینی نژاد معتقد است که نحوه انجام جراحی شما می تواند بر میزان کامل شیردهی شما تأثیر بگذارد و ممکن است در شرایطی به‌دلیل بی‌تجربگی و عدم اطلاع کافی پزشک، در حین عمل پروتز آسیبی به غدد شیردهی و عصب‌های مربوطه وارد شده باشد؛ که در چنین شرایطی با اختلال در شیردهی مواجه خواهید شد. اما در شرایطی که عمل زیبایی با علم به احتمال بارداری در خانم انجام شده باشد، معمولا مشکلی وجود ندارد و نمی‌توان رابطه پروتز سینه و بارداری و اختلالات آن را معتبر دانست.

یک تصور غلط رایج این است که سیلیکون موجود در ایمپلنت می تواند به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. این مورد نیست. ایمپلنت‌های سینه معمولاً در پشت غدد شیر یا زیر ماهیچه‌های قفسه سینه قرار می‌گیرند که بر میزان شیر شما تأثیری نمی‌گذارد. به طور کلی، برش هایی در زیر سینه، در چین و یا در برخی موارد در زیر بغل ایجاد می شود، بنابراین نباید در نوک سینه اختلال ایجاد شود.

جراحی کوچک کردن سینه بیشتر از جراحی بزرگ کردن سینه باعث ایجاد مشکل در تامین شیر می شود. این امر به ویژه در صورتی که نوک پستان شما در حین جراحی به موقعیت جدیدی منتقل شده باشد، صادق است. این باعث اختلال در تامین عصب نوک پستان و آرئول می شود.

همچنین بستگی به این دارد که جراحی چقدر غدد شیر و مجاری شیر را مختل کرده است. با این حال، اعصاب می توانند دوباره رشد کنند، هرچند به آرامی، و بافت غدد می تواند در طول بارداری ایجاد شود.

اگر به دلیل نداشتن بافت سینه کافی، پروتز سینه انجام دادید، ممکن است به این معنی باشد که در تامین شیر مشکل دارید. این امر به ویژه در صورتی که اعصاب و مجاری شیر در حین جراحی بریده شده باشند، صادق است.

بنابراین تاثیر پروتز سینه بر شیردهی به موارد زیر بستگی دارد:

  • محل برش جراحی

محل برش سینه برای جاگذاری پروتز می تواند میزان آسیب به غدد شیری، مجرای لنف، اعصاب یا جریان خون را مشخص کند. اگر این برش در اطراف نوک و هاله سینه باشد، می تواند بر حس نوک سینه اثر گذاشته و موجب قطع عصبی شود که مسئول واکنش نوروهورمونی لازم برای تولید و آزاد شدن شیر مادر می باشد.

  • محل و موقعیت قرارگیری پروتز

محل قرارگیری و اندازه پروتز بر میزان فشار درون سینه اثر می گذارد. سینه از یک بافت غددی (تولید شیر)، روی لایه ماهیچه ای تشکیل شده است. اگر کیسه پروتز بین بافت غددی و لایه ماهیچه ای قرار گیرد، به احتمال زیاد به غدد و مجرای شیری فشار وارد می کند و در نتیجه جریان یافتن شیر دچار اختلال شده و تولید شیر کاهش می یابد. با اینکه مطالعات قابل استناد چندانی در این زمینه در دست نیست، اما گفته می شود که قرارگیری پروتز زیر لایه ماهیچه ای ممکن است تاثیر کمتری روی تولید شیر مادر بگذارد.

  • جای زخم و تورم سینه

جای زخم ممکن است موجب درد، کج و سفت شدن سینه شود و با رسیدن تا مجرای شیری، بر تولید شیر مادر تاثیر گذارد. در صورتی که شیر آزادانه از سینه خارج نشود،  مادرانی که قبل تر پروتز سینه انجام داده اند بیشتر مستعد آماس و ورم پستان می شوند.

  • بافت عملکردی سینه

هرگاه جراحی های زیبایی یا بازسازی کننده سینه، به منظور بزرگ کردن پستان هایی که رشد غیرطبیعی داشته اند انجام می گیرد، ممکن است طی آن فقدان بافت های عملکردی سینه وجود داشته باشد. در اینگونه مواقع، مشکلات شیردهی می تواند مربوط به فقدان بافت عملکردی باشند نه جراحی پروتز سینه. اما طبق نظر محققان؛ این مشکلات می تواند با حضور پروتز سینه، پیچیده تر شوند.

  • حساس شدن

سینه های برخی مادران پس از جراحی پروتز سینه، حتی نسبت به یک برخورد یا لمس جزئی بسیار دردناک و حساس می شوند. همین امر، شیردهی را برای آنان به شدت دشوار می سازد. سایر مادران ممکن است احساس کمتری در نوک سینه داشته باشند که بر واکنش نوروهورمونی مورد نیاز برای تولید شیر اثر می گذارد.

 

  • تولید نامنظم شیر

گاهی مادرانی که پروتز سینه انجام داده اند، از سینه شان شیر ترشح می شود بدون اینکه ربطی به شیردهی طبیعی یا گالاکتوسل (تومور کیستیک حاوی شیر) داشته باشد. ترشح شیر معمولا ناشی از ورم سینه بعد از پروتز است که در این صورت پروتز باید برداشته شود.

بهترین تکنیک جراحی پروتز سینه بدون آسیب به شیردهی

جراحی پروتز سینه با تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود. پزشک متخصص تعیین کننده نحوه جراحی پروتز سینه است. استفاده از پروتز سینه در زیر بافت عضلانی سینه قرار می‌گیرند، ریسک کم‌تری برای اختلال در شیردهی دارند. درحالی‌که استفاده از روشی که در آن، پروتز سینه روی عضلات قرار گرفته است، شیردهی را دچار اختلال می‌کند. زیرا ریسک مجاورت سیلیکون با شیر مادر را افزایش می‌دهد.

راهکارهایی برای افزایش شیر مادر بعد از پروتز سینه

پس از انجام جراحی پروتز سینه، شما می توانید برای افزایش میزان شیردهی خود از روش های زیر کمک بگیرید.

* برای تحریک تولید و خروج شیر از پستان ها شیردهی را ۱۰-۸ بار در روز انجام دهید.

* از شیردوش برای خالی کردن پستان ها و افزایش تولید شیر استفاده کنید؛ این عمل به افزایش کالری و چربی شیر مادر نیز کمک می کند.

* با استفاده از مکمل های گیاهی چون داروهای حاوی دانه رازیانه، زیره و شنبلیله شیردهی تان را تقویت کنید.

* در صورت موافقت پزشک از مکمل های شیردهی و یا شیر خشک برای تغذیه نوزاد استفاده کنید.

* از قرار گرفتن مقدار کافی سینه خود در دهان نوزاد اطمینان حاصل کنید.( در زمان شیر دادن باید ۳-۲ اینچ از نوک پستان شما در دهان نوزاد قرار گیرد.)

* در رژیم غذایی خود ماست، تخم مرغ، جو دو سر و سبزیجات را قرار دهید.

برخی از سوالات رایج برای بانوانی که جراحی زیبایی سینه انجام داده اند:

آیا در صورت کاشت ایمپلنت می توانم شیر دهم؟

در صورت کاشت ایمپلنت، شیردهی امکان پذیر است. توانایی شما برای شیر دادن در صورت کاشت ایمپلنت به موارد زیر بستگی دارد:

تکنیک جراحی

محل بریدگی های جراحی

تاثیر بر مجاری شیر و اعصاب

دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، بهترین متخصص جراحی زیبایی سینه، با رعایت کلیه موارد ذکر شده در بالا و استفاده از جدیدترین تکنیک ها این اطمینان خاطر را به شما خانم ها می دهد که بعد از جراحی زیبایی سینه در شیردهی به نوزادان خود مشکلی نداشته باشید.

اگر ماستکتومی کرده باشم می توانم شیر دهم؟

توانایی شما برای شیر دادن به این بستگی دارد که آیا ماستکتومی دوبل، ماستکتومی منفرد یا ماستکتومی جزئی انجام داده اید.

اگر ماستکتومی یا ماستکتومی جزئی انجام داده اید، ممکن است بتوانید از سینه سالم شیر بدهید. همچنین ممکن است بتوانید پس از ماستکتومی نسبی، تا حدی از سمت آسیب دیده شیر بدهید.

اگر ماستکتومی دوبل انجام داده اید یا در حال انجام آن هستید، پس از جراحی نمی توانید شیر دهید.

خطر انتقال محتوای پروتز از شیر مادر به نوزاد وجود دارد ؟

در برخی موارد، انتقال محتوای پروتز از شیر مادر به نوزاد ممکن است وجود داشته باشد، اما این اتفاق بسیار نادر است. پروتزهای سینه معمولاً از موادی ساخته شده‌اند که ایمنی بالایی دارند و در شرایط عادی احتمال انتقال محتوای آنها به شیر مادر و سپس به نوزاد بسیار کم است. با این حال، در صورت وجود آسیب یا خرابی در پروتز، ممکن است این خطر وجود داشته باشد. بهتر است هرگونه علائم نامطلوب یا غیرطبیعی در پروتز را به پزشک خود اطلاع دهید و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهید.

شیردهی با پروتز سینه و بدون پروتز سینه چه تفاوتی دارد؟

شیردهی با پروتز سینه در مقایسه با بدون ایمپلنت تفاوت چندانی ندارد. اگر پروتز سینه دارید باید توجه داشته باشید که شیردهی شما بدون ایراد اتفاق میافتد، به خصوص در دوره شروع، زمانی که سینه باید عملکرد خود را در رابطه با تولید شیر ثابت کند. ما خانم هایی دیده ایم که جراحی بزرگ کردن سینه انجام داده اند و در رابطه با  شیردهی آن ها را راهنمایی کرده ایم. ما به شما اطمینان می دهیم که هیچ چیز مهمی نادیده گرفته نمی‌شود.

آیا سینه های پروتز شده بعد از شیردهی تغییر حالت می دهند؟

هیچ تغییری در شکل و حجم پروتزها بعد از شیردهی ایجاد نمی شود. البته بسته به وضعیت بدن مادر ممکن است این گروه از افراد با مشکلاتی چون شل شدن پوست سینه و یا تغییر محل قرارگیری پروتز مواجه شوند.

سخن پایانی

‌به هر حال شما می توانید، قبل از انجام جراحی پروتز سینه، در مورد نگرانی های خود با پزشک صحبت کنید. به یاد داشته باشید که کودک شما می تواند از هر مقدار شیر مادر، که شما قادر به تولید آن هستید بهره مند شود و در صورت نیاز، مکمل یاشیر خشک یک راهکار بسیار خوب است. اگر برای جراحی زیبایی سینه خود سردرگم هستید، می‌توانید برای آشنایی با دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، بهترین جراح و متخصص در زیبایی سینه مشاوره داشته باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + پانزده =