داشتن تناسب‌اندام، آرزوی بسیاری از افراد است که برای دست یابی به آن از روش های مختلفی استفاده می کنند. در گذشته تناسب‌اندام یک رویای سخت بوده و دست‌یابی به آن نیازمند گذاشتن وقت و تمرین زیاد بود، اما امروزه با پیشرفت‌های پزشکی دستیابی به تناسب‌اندام امری ممکن در کوتاه‌مدت است، ابدومینوپلاستی یک جراحی زیبایی برای اصلاح چربی و پوست‌های اضافی شکم است در این جراحی زیبایی، پزشک با ایجاد  برش‌هایی مقدار زیادی چربی و پوست اضافی از شکم حذف می کند،  ابدومینوپلاستی به دلیل سفت شدن و صاف به نظر رسیدن شکم با نتایج منحصربه‌فردی همراه است و به همین دلیل نزد افراد (خانم ها و آقایان) محبوبیت بالایی دارد، اما زیباجویان عزیز باید بدانند که اسکار و جای بخیه ابدومینوپلاستی بسیار متداول است که فرد می تواند با اقداماتی در قبل و بعد از جراحی در نمایان نشدن و بهبود جای زخم و اسکار به خود کمک کند.

در این مقاله از سایت دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، از بهترین جراحان زیبایی در استان خوزستان،  به بررسی اینکه چگونه می توانیم جای زخم ابدومینوپلاستی را خیلی زود بهبود دهیم، پرداخته می شود.

جای بخیه ابدومینوپلاستی چگونه است؟

در ابدومینوپلاستی جای زخم شکم در مناطقی که پوست برای جراحی برش داده شده است، ایجاد می شود اما با توجه به اینکه هدف اصلی از انجام جراحی های زیبایی این است که فرد به ظاهر زیباتری دست پیدا کند، بنابراین  تکنیک هایی برای برش و بخیه زدن در این جراحی ها وجود دارد، که حداقل جای زخم را بر جای بگذارد. اسکار معمولاً نازک است. ممکن است برجسته، فرورفته، کمی صورتی یا روشن تر از پوست اطراف باشد که علاوه بر مراقبت های قبل و بعد از جراحی، نوع پوست بیمار و میزان تولید کلاژن از مهمترین عوامل موثر بر باقی ماندن جای زخم پس از این عمل زیبایی هستند.

انواع جای زخم و بخیه بعد از ابدومینوپلاستی

اندازه و محل اسکارهای شکم بسته به نوع جراحی شکم شما متفاوت است، انواع مختلف اسکار شکم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

برش سرتاسری: جای زخم بعد از ابدومینوپلاستی معمولاً روی شکم، از استخوان یک لگن تا استخوان لگن دیگر، درست بالای ناحیه شرمگاهی ایجاد می شود. علاوه بر این ممکن است برشی هم در اطراف ناف خود داشته باشید.

 

برش مینی ابدومینوپلاستی:  مینی تامی تاک یا مینی ابدومینوپلاستی برای افرادی است که مقدار کمی چربی و بافت اضافی در زیر شکم خود دارند. اسکار کوتاه تر از اسکار کامل شکم است. طول آن تقریباً به اندازه یک اسکار سزارین می باشد (بین ۳ اینچ تا ۶ اینچ).

برش فلور دِلیس:  این جای زخم، تقریبا طولی به اندازه تمام شکم دارد. اسکار عمودی دوم از استخوان سینه به سمت استخوان شرمگاهی می رود. جراحی شکم فلور دلیس معمولاً برای افرادی است که به دلیل کاهش وزن زیاد یا بارداری های متعدد، پوست اضافی زیادی دارند.

مراقبت های قبل از ابدومینوپلاستی

برای کاهش جای زخم در ابدومینوپلاستی باید مراقبت‌های لازم را قبل از انجام عمل شروع کنید که مهمترین آن ها تحقیق برای انتخاب یک جراح خوب است که شما زیباجویان عزیز  در خوزستان می توانید با حضور در مطب دکتر سیدصاحب حسینی نژاد از بهترین جراحان زیبایی در استان از یک مشاوره خوب برخوردار شوید و اطلاعات کافی به دست بیاورید و در مورد سؤال‌هایی که در ذهن شما در خصوص عمل موردنظر وجود دارد، صحبت کنید. برای این جراحی پزشکی را انتخاب کنید که افرادی که با ایشان عمل داشته‌اند، راضی هستند.

قبل از جراحی باید به موارد زیر توجه کرد:

  • اجتناب از کورتیکواستروئیدها: اگر کورتیکواستروئید مصرف می کنید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد قطع دارو قبل از جراحی صحبت کنید. برخی از کورتیکواستروئیدها می توانند بهبود زخم را کند کنند.
  • بیماری‌های مزمن را مدیریت کنید: برخی از بیماری‌ها، مانند دیابت، می‌توانند بهبود زخم را پیچیده کنند. قبل از انجام عمل جراحی در مورد نحوه مدیریت شرایط سلامتی قبل، حین و بعد از عمل با پزشک خود صحبت کنید
  • ترک سیگار: ترک سیگار چند ماه قبل از عمل می تواند به بهبود زخم جراحی شما کمک کند.
  • ویتامین A مصرف کنید: ارائه دهنده شما ممکن است مکمل های ویتامین A را در هفته ها و ماه های منتهی به عمل جراحی توصیه کند. ویتامین A می تواند به سرعت بهبود زخم کمک کند.

مراقبت های بعد از عمل برای بهبود جای بخیه ابدومینوپلاستی

به منظور بهبود جای بخیه پس از عمل توصیه می شود نکات مراقبتی زیر را رعایت نمایید:

 

  • بلافاصله پس از انجام عمل ابدومینوپلاستی توصیه می شود در نخستین فرصت ممکن راه بروید تا از ایجاد تورم و لخته شدن خون جلوگیری به عمل آید.
  • به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید. خواب کافی یکی از مهمترین عواملی است که به بدن فرصت ترمیم و بازسازی دوباره را می دهد.به اندازه کافی بخوابید و استراحت کنید. خواب کافی یکی از مهمترین عواملی است که به بدن فرصت ترمیم و بازسازی دوباره را می دهد.
  • مرتبا پانسمان محل بخیه را تعویض کرده و آن را پاکسازی کنید. این عمل از عفونت جلوگیری کرده و همچنین سرعت بهبود جای بخیه آبدومینوپلاستی را افزایش می دهد.
  • تا ۶ هفته پس از انجام ابدومینوپلاستی توصیه می شود از مصرف سیگار خودداری نمایید. مصرف سیگار و دخانیات در روند بهبودی و ریکاوری بیمار پس از عمل تاثیر منفی خواهد داشت و زمان بهبود جای زخم را به تعویق خواهد انداخت.
  • مصرف رژیم غذایی سالم همچون انواع سبزیجات، میوه تازه و مایعات زیاد پس از ابدومینوپلاستی توصیه می شود. زیرا پس از انجام این عمل زیبایی بدن تضعیف خواهد شد و به ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری نیاز خواهید داشت. این ویتامین ها و مواد معدنی باید از طریق تغذیه و خوراکی به طور کامل به بدن برسند.
  • از بلند نمودن وسایل سنگین و انجام فعالیت های بدنی شدید و ورزش خودداری نمایید زیرا باعث کشیده شدن شکم و وارد آمدن فشار به آن می شود.
  • از برقراری روابط جنسی تا ۳ هفته پس از عمل ابدومینوپلاستی خودداری نمایید.
  • تا یک ماه به منظور بهبود جای بخیه ابدومینوپلاستی بهتر است از روغن ویتامین E استفاده نمایید. این روغن باعث بهبود ظاهر زخم ها و مرطوب نگه داشتن آن ها خواهد شد.
  • به مدت ۱۲ تا ۱۸ ماه پس از عمل شکم، در صورتی که محل زخم و بخیه در معرض آفتاب باشد، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • استفاده از پمادهای ترمیم زخم می تواند به بهبودی هر چه سریعتر جای بخیه ابدومینوپلاستی کمک کند.
  • تزریق آمپول استروئیدی برای کاهش تورم و قرمزی و ضخیم شدن جای بخیه آبدومینوپلاستی البته تحت نظر پزشک

جلوگیری از عفونت بخیه ابدومینوپلاستی

حتما در دوران نقاهت عمل ابدومینوپلاستی، سعی کنید در تمیز نگه داشتن زخم و جای بخیه ابدومینوپلاستی دقت نمایید. تمیز بودن زخم هم در روند بهبود جای زخم و هم در جلوگیری از عفونت زخم ها تاثیرگذار است. در صورت مشاهده علائم زیر سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید تا از بروز عفونت پیشگیری شود:

  • خونریزی بیش از حد در جای زخم
  • تورم، کبودی و قرمزی زیاد در محل برش
  • ترشحات غیر طبیعی از زخم ها
  • تب و لرز

چگونه جای بخیه را از بین ببریم؟

در صورتی که بعد از ابدومینوپلاستی جای بخیه برای شما آزاردهنده است می توانید از روش های زیر برای درمان آن اقدام نمایید:

استفاده از کرم‌ها و پمادهای مخصوص: بسته به نوع شدت و عمق باقی مانده از جای بخیه شکم و بر اساس پوست فرد، کرم‌ها و پمادهای مخصوصی با دستور پزشک برای قسمت‌های آسیب دیده تجویز می‌شود. استفاده از این کرم‌های ترمیم کننده ساده ترین و آسان ترین نوع روش درمان برای از بین بردن جای بخیه زخم می‎باشد که معمولا برای آسیب‌های سطحی از این روش استفاده می‌شود

انجام لیزر: یکی از روش‌های از بین بردن جای بخیه شکم، درمان با لیزر است که از دارای طرفداران فراوانی است و تعداد  افرادی که با انجام این روش درمانی به نتیجه رسیده اند، بسیار زیاد است. رایج شدن استفاده از لیزر برای از بین جای بخیه شکم و افزایش تعداد افراد متخصص در این زمینه، باعث شده که افراد عادی فکر کنند این روش، تنها راه حل موثر برای رفع جای زخم‌های قدیمی و بخیه‌های ناشی از انواع عمل‌های جراحی و زایمان می‌باشد

میکرونیدلینگ پوست: در این روش یک به گونه‌ای غیر تهاجمی نیز محسوب می‌شود، از یک سوزن بسیار نازک و کوچک برای سوراخ کردن لایه‌های سطحی پوست استفاده می‌شود، این کار باعث از بین رفتن سلول‌های مرده از روی بافت بخیه و زخم می‌شود و ناحیه‌ی آسیب دیده را به کلاژن سازی و تولید سلول‌های جدید مجبور می‌کند.

تزریق فیلر: روش تزریق فیلر یک راه غیر تهاجمی است، که با  به کارگیری ابزارهای مدرن و ویژه، فیلر‌های از جنس غشا و کلاژن پوست به ناحیه‌ی که جای بخیه شکم در آن قسمت باقی مانده تزریق می‌شود و بعد از گذشت چند روز باعث صاف شدن ناحیه‌ی آسیب دیده می‌شود.

پانچ بافت: پانچ بافت نیز برای التیام اثرات باقی مانده که شدت عمیقی دارند استفاده می‌شود. در این روش از نواحی سالم پوست مانند پوست کشاله‌ی ران و دیگر قسمت‌های بدن، به اندازه‌ی قسمت بخیه زده شده پوست سالم گرفته می‌شود و به قسمت‌های آسیب دیده پیوند زده می‌شود یا به اصطلاح پانچ می‌شود.

سخن پایانی

پیکر تراشی از طریق ابدومینوپلاستی با وجود تمام مزایایی که دارد، ممکن است عوارضی نیز داشته باشد، جای بخیه ابدومینوپلاستی همانطور که در بالا گفته شد نیز از عوارض رایج و متداول آن می باشد که راهکارهای کاهش این عوارض و از بین بردن آن در این نوشتار اشاره شد.

دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، از پزشکان متخصص و مجرب در این حوزه از اولین مراجعه برای دریافت مشاوره، تا پایان دوران نقاهت، در کنار شماست تا آرزوی داشتن شکمی تخت و صاف را، با کمترین عوارض احتمالی، محقق کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − هشت =