لیفت شقیقه که به عنوان لیفت گیجگاهی یا جانبی ابرو نیز شناخته می شود، یک عمل زیبایی تخصصی است که برای رفع علائم پیری در ناحیه اغلب نادیده گرفته شقیقه ها و ناحیه بیرونی ابرو طراحی شده است. این ناحیه از صورت اغلب علائم پیری مانند افتادگی پوست، گود شدن و کاهش تدریجی حجم را نشان می دهد. با مداخله در روند پیری با لیفت شقیقه، جراح می‌تواند بافت‌ها را بلند کرده و در موقعیت خود قرار دهد و کانتور جوان‌تری را به شقیقه‌ها بازگرداند. این روش برای آناتومی و اهداف زیبایی شناختی منحصر به فرد هر زیباجو طراحی شده است.

در این جراحی، دم ابرو را بالا می برد، پلک بالایی را سفت می کند و چین و چروک های پنجه کلاغی را نرم می کند. به چشم ها ظاهری بازتر و جوان تر و حالت هماهنگ تری به ابروها می دهد.

چه کسی کاندیدای ایده آل برای لیفت شقیقه است؟

لیفت شقیقه برای کسانی توصیه می‌شود که به دلیل روند طبیعی پیری، ابروهای افتاده یا پلک‌های «کلاهدار» داشته باشند که منجر به حالت غمگین یا نگران می‌شود، اما از بقیه قسمت‌های پیشانی خود خوشحال هستند. در واقع، افتادگی شقیقه نشانه بسیار شایع‌تری از پیری نسبت به افتادگی ابرو است و لیفت شقیقه را برای اکثر افرادی که به دنبال جوان‌سازی صورت با حداقل تهاجم هستند، به یک روش ایده‌آل تبدیل می‌کند.

به عنوان مثال، اگر در حال حاضر از بوتاکس برای جوانسازی ناحیه پیشانی و ابروی خود استفاده می‌کنید، ممکن است فقط لازم باشد گوشه‌های بیرونی ابروی خود را بلند کنید تا ظاهری جوان‌تر داشته باشید.

لیفت شقیقه شامل ایجاد یک برش گیجگاهی دو طرفه در موهای بالای گوش است تا جای زخم عملاً نامرئی باشد. سپس بافت زیرین به سمت بالا بلند می شود، سفت می شود و خطوط “پای کلاغی” که از گوشه چشم خارج می شوند نیز صاف و نرم می شوند. سپس پوست سفت می شود، هر گونه اضافی بریده می شود و برش بسته می شود.

بنابراین انجام جراحی لیفت شقیقه در افراد زیر بهترین نتیجه را دارد:

افرادی‎ که در سنین جوانی به دلایل ژنتیکی دچار افتادگی زودرس ابروها شده‎اند.

افرادی‎ که در اثر افزایش سن دچار سستی در بافت‎های ناحیه شقیقه شده‎اند.

افرادی‎ که نیازی به لیفت کامل ابرو ندارند و فقط می‎خواهند انتهای ابروهایشان کشیده‎تر شود.

افرادی‎ که می‎خواهند چشمانشان کشیده‎تر به نظر برسد.

افرادی ‎که دارای خطوط عمیق در انتهای ابروها و دو طرف چشم هستند و تمایل دارند اثرات مشهود پیری بر روی صورت خود را کاهش دهند.

انواع روش‎های لیفت شقیقه و نحوه انجام آن‎ها

در حال حاضر، لیفت شقیقه برحسب نیاز زیباجو به روش‎های مختلفی انجام می‎شود:

👈 لیفت شقیقه با جراحی باز

اصولا این روش در قالب سه تکنیک زیر انجام می‎شود:

* لیفت پوست شقیقه: در این روش فقط پوست شقیقه بالا برده می‎شود. به‎همین‎دلیل، گزینه مطلوبی برای افرادی محسوب می‎شود که افتادگی اندکی دارند.

* لیفت لایه سطحی عضلانی زیر پوست شقیقه (روش SMAS): در این تکنیک علاوه‎بر پوست، لایه سطحی عضلانی زیر پوست شقیقه نیز کمی برداشته شده و سپس کشیده می‎شود.

*لیفت لایه‎های عمیق زیر پوست شقیقه (روش MACS): در این تکنیک لایه‎های زیرین نیز کشیده می‎شوند. به‎همین‎دلیل، نتیجه آن بهتر و ماندگارتر است. همچنین حالت پوست و کشیدگی پوست صورت نیز طبیعی‎تر جلوه می‎کند.

در گذشته لیفت با جراحی باز فقط در قالب لیفت پوست شقیقه انجام می‎شد و به‎همین‎دلیل پوست شقیقه پس از گذشت چند سال به حالت اول برمی‌گشت. با گذشت زمان و پیشرفت روش‎های پزشکی، تکنیک‎های SMAS و MACS ابداع شدند و توانستند میزان ماندگاری نتایج لیفت شقیقه را به بیش از ده سال افزایش دهند.

👈 لیفت شقیقه با جراحی اندوسکوپی

این روش لیفت شقیقه به کمک دستگاه اندوسکوپ انجام می‎شود. اندوسکوپ یک لوله باریک است که سر آن مجهز به دوربین و چراغ است. جراح با ایجاد یک برش کوچک، آن را به زیر پوست پیشانی و ناحیه شقیقه می‎فرستد و می‎تواند طبق تصاویر ارائه‎شده در مانیتور همزمان لایه‌های میانی و عمیق پوست و مقداری از لایه عضلانی را جداسازی کند. از مزایای انجام این روش کم‎تهاجمی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

* عدم نیاز به ایجاد برش‎های زیاد و طولانی روی پوست

* خونریزی و تورم کمتر محل جراحی

* دوره نقاهت کوتاه و بهبود سریع‎تر محل زخم

* احتمال اندک ماندن جای زخم روی پوست

در حال حاضر لیفت اندوسکوپیک، رایج‎ترین روش لیفت شقیقه است و اکثر جراحان فقط از این روش استفاده می‎کنند. اغلب کاندیداهای این روش جوانانی هستند که نیازی به لیفت کامل شقیقه و ابرو ندارند.

👈 لیفت شقیقه با اندوتاین

اندوتاین، یک نوار باریک است که زیر پوست شقیقه کار گذاشته می‌شود. اگرچه این نوار ظاهری پلاستیکی دارد، اما در اصل از جنس مواد بی‌خطر بخیه‌های جذبی است که معمولا پس از گذشت شش ماه جذب بافت‌های بدن می‎شود و از بین می‌رود. دندانه و شاخک‌های ریزی که روی نوار اندوتاین وجود دارند به درون بافت زیر پوست می‌روند و جراح پلاستیک با کشیدن نوار به سمت بالا، پوست شقیقه و بخشی از ابرو را بالا می‎کشد.

در مقایسه با سایر روش‎های لیفت شقیقه، روشی آسان‌تر است و معمولا نتایج خوب و یکدستی را ایجاد می‌کند. ماندگاری آن بین ۸ تا ۱۲ سال است و برای کسانی‎ که چین‎وچروک‎های عمیقی در ناحیه شقیقه خود ندارد، گزینه مطلوبی است.

دستورالعمل های قبل از جراحی لیفت شقیقه

حداقل یک ماه قبل از عمل تا یک ماه پس از جراحی برای کاهش هر گونه عوارض و جلوگیری از خطر نکروز، سیگار را ترک کنید.

۱۵ روز قبل از جراحی هرگونه داروی ضد پلاکت یا رقیق کننده خون را قطع کنید.

∞ درصورت مصرف داروهای ضد انعقاد،داروهای ضد التهاب و داروهای گیاهی،حتما جهت ادامه یا قطع مصرف با پزشک معالج خود  مشورت نمایید.

مدت زمان عمل لیفت شقیقه چقدر است؟

مدت زمان عمل لیفت شقیقه به تکنیک جراحی انتخابی توسط جراح و میزان اصلاحات مورد نیاز بستگی دارد. به طور کلی ، عمل لیفت شقیقه می تواند بین ۱ تا ۵/۱ ساعت طول بکشد. موارد زیر می تواند بر زمان جراحی تأثیر بگذارد :

▪ پیچیدگی افتادگی پوست : اگر پوست شما افتادگی شدیدتری داشته باشد ، جراح شما ممکن است برای دستیابی به نتایج مورد نظر به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

▪ ترجیحات جراح : تکنیک ها و سرعت جراحان مختلف می تواند متفاوت باشد.

▪ همزمان با سایر روش ها : اگر لیفت شقیقه را همراه با سایر روش های جراحی زیبایی مانند لیفت ابرو یا بلفاروپلاستی انجام می دهید ، زمان جراحی طولانی تر خواهد بود.

ماندگاری لیفت شقیقه با جراحی چقدر است

میزان ماندگاری لیفت شقیقه با جراحی در مقایسه با سایر روش های لیفت شقیقه،بسیار بیشتر وطولانی تر میباشد.ماندگاری لیفت شقیقه  حدود۱۰الی۱۵سال ماندگاری دارد.بعد از حدود چندین سال نیز، به دلیل افزایش نیروی جاذبه و شل شدن مجدد پوست، ممکن است بعد از حدود۱۵سال،نیاز به جراحی مجدد داشته باشید.

مراقبت های  بعد از عمل لیفت شقیقه

  • هنگام ترخیص بعد از جراحی، دستورالعمل‌هایی در مورد مراقبت از پانسمان (در صورت وجود) به فرد داده می‌شود. هر بانداژی معمولا ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از جراحی برداشته می‌شود.
  • فرد باید با ۲ تا ۳ بالش بخوابد تا سر را بالا نگه دارد. این کار به کاهش تورم و کبودی کمک می‌کند.
  • ممکن است روی پیشانی و اطراف چشم کبودی ایجاد شود که معمولا عرض هفت تا ده روز از بین می‌رود، گرچه اثرات آن ممکن است برای شش تا هشت هفته باقی بماند. کمپرس یخ و بالا بردن ارتفاع سر بهترین روش برای کاهش تورم و کبودی است، به خصوص اگر در ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول استفاده شود. حتما به یاد داشته باشید یخ را مستقیما در تماس با پوست قرار ندهید، می‌توانید از حوله دستی مرطوب استفاده کنید و آن را در یخچال قرار دهید تا خنک شود.
  • استفاده از پماد‌هایی توصیه شده توسط متخصص
  • بخیه‌ها حدود هفت تا ده روز پس از عمل کشیده می‌شوند.
  • توصیه می‌شود تا ده روز از انجام هر گونه فعالیت سنگین مانند بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش خودداری کنید.
  • به بیماران توصیه می‎شود در دوران نقاهت و بهبودی و پس از آن از کرم ضدآفتاب با SPF 30 یا بیشتر استفاده کنند؛ زیرا حتی یک آفتاب‎سوختگی خفیف می‎تواند التهاب را بدتر کند، محل برشی را که در حال بهبود است تحریک کند و باعث تغییر رنگ دائمی محل زخم شود.
  • از لمس کردن و اعمال هرگونه فشار روی محل جراحی اجتناب کنید؛ زیرا می‎تواند باعث باز شدن برش ایجادشده شود. سعی کنید هنگام خوابیدن نیز به پشت دراز بکشید و سر خود را به اطراف متمایل نکنید.
  • به مدت چند روز غذاهای نرم بخورید زیرا جویدن با فشار زیاد می‎تواند باعث افزایش درد و تورم شود.
  • برای نوشیدن مایعات از نی استفاده کنید.

عوارض جراحی لیفت شقیقه

لیفت شقیقه هم مانند هر جراحی دیگری ممکن است عوارضی داشته باشد که شما با انتخاب یک جراح متبحر از دچار شدن به عوارض جلوگیری خواهید کرد.

دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، بهترین جراح پلاستیک در استان خوزستان، عوارض لیفت شقیقه را به این شکل بیان می کند:

خطرات احتمالی مربوط به بیهوشی و بی حسی

کبودی

عفونت

احتمال جمع شدن خون و مایعات در زیر پوست

بی حسی در ناحیه صورت و گوش

احتمال برجای ماندن محل بخیه جراحی

عدم تقارن صورت

آسیب به اعصاب صورت مانند اعصاب مربوط  ابروها و چشم ها  و ایجاد مشکل در اخم کردن و باز بسته کردن پلک ها

کلام آخر

با توجه به سبک زندگی امروزه که افراد استرس زیادی را تحمل می کنند و همچنین تغذیه نامناسب روند پیری پوست بیشتر شده که با روش های مختلف می توان جلوی آن را گرفت و حتی متوقف کرد. جوانسازی پوست ، خصوصا در قسمت بالایی چهره امروزه طرفداران بسیاری دارد، دکتر سید صاحب حسینی نژاد، دارای بورد فوق تخصص جراحی پلاستیک، عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، انجام بیش از چند هزار عمل جراحی پلاستیک و زیبایی و چاپ مقاله در مجلات معتبر خارجی و داخلی، آشنا به  آخرین متدهای جراحی پلاستیک در دنیا یکی از برجسته ترین جراحان در استان خوزستان و ایران می باشد مهارت کافی در این جراحی دارد  و بهترین جراح لیفت شقیقه در استان خوزستان است که علاوه بر تخصص، مهارت و تجربه کافی، یک مشاور عالی برای زیباجویانی است که می خواهند در زمینه جراحی های زیبایی راهنمایی شوند. دکتر حسینی نژاد با تشریح وضعیت دقیق زیبایی شناسی چهره شما، جراحی زیبایی مناسب شما را پیشنهاد  می دهد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =