یکی از نارحت کننده ترین موضوعات برای افراد دارای اضافه وزن این است که  بعد از مدتها ورزش و رژیم سخت روی ترازو بروند اما خبری از کاهش وزن نباشد، که این مساله بر بر زندگی اجتماعی و صمیمی آن ها تاثیر منفی دارد اما ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که هیچ‌کاری نشد ندارد اگر نمی توانید با ورزش و رژیم وزن خود را کم کنید، دکتر سیدصاحب حسینی نژاد به عنوان بهترین جراح پلاستیک در استان خوزستان  به شما کمک می کند که با پیکرتراشی به اندام ایده آل خود برسید

در این مقاله از سایت دکتر سیدصاحب حسینی نژاد به بررسی مفاهیم پیکرتراشی و تناسب اندام، روش‌های مختلف پیکرتراشی و تأثیر آن‌ها بر روی سلامت و زندگی افراد می‌پردازیم.

عمل پیکرتراشی چیست؟

عمل پیکرتراشی که با نام‌های هیکل‌تراشی یا کانتورینگ بدن (Body Contouring) هم شناخته می‌شود، یکی از انواع عمل‌های جراحی زیبایی و ترمیمی است. پیکرتراشی به منظور حذف چربی‌های اضافی، افتادگی پوست و بهبود فرم کلی بدن انجام می‌شود که شامل دو روش تهاجمی و کم‌تهاجمی است. از جمله نواحی بدن برای انجام عمل پیکرتراشی می‌توان به شکم، صورت، ران و بازو اشاره کرد.

کاندیدای مناسب پیکرتراشی

افرادی که قصد ایجاد اندامی زیبا از طریق روش های جراحی را دارند می بایست از شرایط زیر برخوردار باشند:

بدن آن ها فاکتورهای کامل سلامت را برای انجام عمل داشته باشد.

نسبت به عمل پیکرتراشی ، دیدگاهی واقع گرایانه داشته باشند.

افرادی که متقاضی انجام این عمل هستند بایستی غیر سیگاری باشند و در صورت سیگاری بودن مصرف آن را از مدتی قبل ترک نمایند.

چه کسانی کاندید مناسبی برای پیکرتراشی نیستند

افراد زیر کاندید مناسبی برای پیکرتراشی نیستند و لازم است در صورت تصمیم برای انتخاب روش مناسب ملاحظلات پزشکی را درنظر بگیرند.

افراد دارای بیماری‌های قلبی عروقی: افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته قلبی یا مغزی، نارسایی قلبی و فشار خون بالا، در معرض خطر بیشتری برای عوارض جانبی جراحی پیکرتراشی هستند.

افراد دارای بیماری‌های ریوی: افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی مانند آسم و COPD، در معرض خطر بیشتری برای عوارض جانبی بیهوشی هستند.

افراد دارای دیابت: افراد مبتلا به دیابت، در معرض خطر بیشتری برای عفونت و مشکلات ترمیم زخم هستند.

افراد دارای بیماری‌های سیستم ایمنی: افراد مبتلا به بیماری‌های سیستم ایمنی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید، در معرض خطر بیشتری برای عفونت و عوارض جانبی جراحی هستند.

افراد سیگاری: سیگار کشیدن می‌تواند خطر عوارض جانبی جراحی پیکرتراشی مانند عفونت، خونریزی و مشکلات ترمیم زخم را افزایش دهد.

افراد چاق: جراحی پیکرتراشی برای افراد چاق که شاخص توده بدنی (BMI) آنها بیش از ۳۰ است، توصیه نمی‌شود. این افراد ابتدا باید با رژیم غذایی و ورزش وزن خود را کم کنند.

زنان باردار یا شیرده: جراحی پیکرتراشی برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود.

افراد دارای سابقه اسکار بد: افراد دارای سابقه اسکار بد، ممکن است بعد از جراحی پیکرتراشی دچار اسکارهای بدتر شوند.

نواحی مختلف بدن برای جراحی پیکرتراشی

بخش های مختلف بدن که امکان انجام پیکرتراشی دارند عبارتند از:

👈 پیکر تراشی شکم

چربی های ناحیه ی شکم یکی از آزاردهنده ترین چربی های موضعی هستند که باعث اختلال حتی در زندگی روزمره می شوند و در هر لباسی که بپوشید ایرادی بزرگ به حساب می آیند. پیکرتراشی شکم و پهلو، بیشترین درخواست را در بین مراجعان دارد. اگر بیمار دارای شکمی بسیار بزرگ و آویزان باشد، راه حل آن انجام جراحی ابدومینوپلاستی یا مینی ابدومینوپلاستی است و معمولا پیکر تراشی شکم برای افرادی با حجم چربی شکم کمتر و پوست سالم تر انجام می شود.

👈 پیکر تراشی پهلوها

پهلوها یکی از تاثیرگذارترین نواحی بدن، در استایل و زیبایی افراد تلقی می شوند. آب کردن چربی های این ناحیه بدون جراحی و با ورزش و رژیم، معمولا کاری طاقت فرساست و مردان و زنان زیادی متقاضی انجام پیکرتراشی در ناحیه پهلوها می باشند. پیکر تراشی پهلو، باعث فرم گرفتن باسن هم میشود.

👈 پیکرتراشی سینه (ماستوپکسی)

معمولا جراح یک برش عمودی از آرئولا (بخش قهوه‌ای رنگ اطراف نوک پستان) به سمت زیر پستان ایجاد می‌کند. برش افقی نیز ممکن است در سراسر چین سینه مورد نیاز باشد. سپس پوسته‌های اضافی برداشته و برای افزایش اندازه پستان می‌توان همزمان کاشت سینه نیز انجام داد.

👈 پیکر تراشی پشت کمر

این جراحی که چربی های سرسخت پشت کمر را تخلیه میکند، باعث کاهش سایز دور کمر، زیبایی فرم کلی بدن و حذف لایه لایه شدن چربی ها در قسمت پشت بدن میشود که نتیجه ی آن، کمری باریک تر و دیده شدن فرم و حجم زیبای سینه است.

👈 پیکر تراشی غبغب

روزانه افراد زیادی به جراحان زیبایی مراجعه کرده و درخواست پیکر تراشی غبغب دارند. صورت به عنوان اصلی ترین عامل شناخت اشخاص، نقش حیاتی و به سزایی در زیبایی بازی میکند و غبغب داشتن یکی از موانع بزرگی است که افراد به خصوص خانم ها در راه زیبایی خود مشاهده می کنند.

پیکرتراشی غبغب که معمولا به روش لیپوست انجام میشود یکی از ظریف ترین جراحی های پیکرتراشی محسوب میشود. البته جای نگرانی نیست چرا که پیکرتراشی به روش لیپوست، جای زخم و اسکاری بر روی پوست باقی نمی گذارد و چربی ها را به صورت یکنواخت خارج کرده و ناحیه ی تحت درمان را بسیار طبیعی جلوه می دهد.

👈 پیکرتراشی بازوها

یکی از قسمت های قابل انجام پیکرتراشی بازوها هستند. چربی موضعی و یا افتادگی و شل بودن بازوها، ظاهری بد ایجاد میکند. شلی بازو حتی در صورت وجود تناسب اندام در ناحیه های دیگر، زیبایی فرد را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

عمل پیکر تراشی بازو، می تواند با تخلیه ی چربی اضافی و کاهش پوست افتاده و شل ناحیه ی بازو، ظرافت و جوانی را به اندام شما بازگرداند.

👈 پیکرتراشی ران

نشستن طولانی مدت و عدم داشتن فعالیت روزانه، سبب میشود که چربی های اضافی بدن در نواحی پایین تنه مانند ران تجمع یابد. همین امر باعث بدفرمی ران می شود. این چند سال اخیر، مراجعه برای عمل پیکرتراشی ران بیشتر شده است. معمولا تمایل افراد برای انجام پیکرتراشی قسمت خارجی ران بیشتر است.

👈 پیکرتراشی باسن

چاقی موضعی باسن یکی از معضلات بسیاری از افراد است و به همین دلیل پیکرتراشی باسن، یکی از نواحی قابل انجام پیکرتراشی و بادی کانتورینگ به حساب می آید.

باسن یکی از نواحی بدن است که در برخی افراد در صورت وجود اضافه وزن، چربی های اضافی را ذخیره میکند. حجم باسن تا زمانی زیباست که با سایر اعضای بدن هماهنگی داشته و دارای شکل مناسبی باشد. سلولیت، بزرگی بیش از اندازه باسن و داشتن شکل و فرم نامناسب، دلایلی هستند که باعث می شوند فرد اعتماد به نفس و رضایت خود را از دست بدهد و به دنبال از بین بردن چربی اضافی ناحیه ی باسن خود باشد.

اقدامات قبل از پیکر تراشی

* هر دارویی که مصرف می کنید، از جمله ویتامین ها و داروهای بدون نسخه حذف گردد.

*  عدم استفاده از الکل، تنباکو یا مواد مخدر غیرقانونی

* آزمایش خون یا معاینه فیزیکی با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود انجام دهید.

* سیگار کشیدن را متوقف کنید.

* مصرف برخی داروها (به عنوان مثال، آسپرین، NSAID ها و مکمل های گیاهی) را متوقف کنید.

* دکتر سیدصاحب حسینی نژاد به شما توصیه می نماید ترجیحا این روش توسط پزشکی که به طور ویژه برای انجام جراحی کانتورینگ بدن آموزش دیده و تجربه زیادی در انجام این عمل دارد، انجام شود.

مزایای جراحی پیکر تراشی

پیکر تراشی می‌تواند فواید زیادی داشته باشد در ادامه با هم با فواید عمل پیکر تراشی بیشتر آشنا می‌شویم:

۱– ظاهر مناسب

پیکر تراشی می‌تواند ظاهر شما را نسبت به گذشته بهتر و مناسب‌تر کند و باعث می‌شود هربار که خود را در آینه می‌بینید یک لبخند بزرگ تحویل خودتان بدهید.

۲- افزایش اعتماد به نفس

خیلی از افرادی که این عمل را انجام می‌دهند، با ظاهر جدید خود احساس راحتی بیشتری می‌کنند. این راحتی روی اعتماد به نفس آن‌ها اثر زیادی می‌گذارد.

۳- خداحافظی با چربی‌های اضافه

با انجام عمل پیکر تراشی می‌توان چربی‌های سرسخت و مقاوم بدن را حذف کرد و یک نفس راحت کشید. این چربی‌های اضافه هستند که به مفاصل فشار وارد می‌کنند. علاوه بر آن چربی‌ها متهم ردیف اول بیماری‌هایی مثل دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی هستند. پس چه بهتر که هرچه سریع‌تر با آن‌ها خداحافظی کنید.

۴- زندگی راحت‌تر

چربی‌های اضافه گاهی اوقات باعث ایجاد سوزش و ناراحتی در ناحیه شکم، بازوها و ران‌ها می‌شوند. با انجام این عمل مشکلات کمتری را تجربه می‌کنید و می‌توانید زندگی روزمره راحت‌تری داشته باشید. مثلا می‌توانید به یک پیاده‌روی طولانی مدت بروید بدون اینکه نگران عرق‌سوز شدن باشید.

۵- حذف پوست‌های اضافه

کم کردن وزن، افزایش سن و بارداری می‌تواند باعث افتادگی پوست اضافی بدن شود. با پیکر تراشی می‌توانید این پوست‌های اضافی را از بین ببرید و ظاهر جوان‌تری داشته باشید.

عوارض عمل پیکرتراشی

بعد از انجام عمل پیکرتراشی باید انتظار وجود یک لوله تخلیه در محل‌های برش برای جلوگیری از تجمع مایعات را داشته باشید.

کبودی و تورم

بی‌حسی احتمالی

درد و ناراحتی

 خطرات عمل پیکرتراشی

اصولا تمام جراحی‌ها درجاتی از خطر را به همراه دارند. برخی از خطرات و عوارض احتمالی و گاهی بلندمدت عمل پیکرتراشی عبارتند از:

  • خطرات بیهوشی، از جمله واکنش آلرژیک که ممکن است گاهی کشنده باشد.
  • خطراتی مانند خونریزی یا عفونت.
  • تجمع چربی در ریه یا لخته‌های خونی که ممکن است عوارض قلبی عروقی و ریوی ایجاد کند.
  • تجمع مایعات در زیر زخم.
  • مرگ بافتی در امتداد زخم (بهبود جای زخم ممکن است دو تا سه ماه طول بکشد).
  • آسیب عصب حسی که ممکن است باعث بی‌حسی طولانی‌مدت یا دائمی شود.
  • تورم طولانی‌مدت.
  • آسیب به بافت‌های زیرین مانند عضلات.

انتخاب یک جراح ماهر و باتجربه یکی از مهم‌ترین مراحل عمل است. برای اطمینان از اینکه عمل شما موفقیت‌آمیز باشد باید جراح خوبی را انتخاب کنید.

مراقبت های بعد از عمل پیکرتراشی

مراقبت های بعد از پیکرتراشی بدن دارای اهمیت بالایی است. افراد متخصص بر این باورند که رعایت این اقدامات تأثیر زیادی بر نتیجه نهایی عمل داشته و روند بهبودی با این مسئله ارتباط مستقیم دارد.

▪ باید از محل استخراج چربی به خوبی مراقبت شود تا از رشد باکتری ها و عفونت جلوگیری شود.

▪ پس از عمل پیکرتراشی ممکن است بیمار مقداری خونریزی داشته باشد. جراح برای جلوگیری از خونریزی داروهایی را تجویز می کند که باید به موقع مصرف شود. بعلاوه برای جلوگیری از خونریزی باید از انجام فعالیت های سنگین و سخت نیز خودداری شود.

▪ مصرف دخانیات و مشروبات باعث طولانی شدن دوره نقاهت می ‌شود و باید حداقل تا یک ماه پس از پیکر تراشی قطع شود.

▪ بیمار باید در روزهای اول از آب میوه های طبیعی همچون آب آناناس و آب پرتقال استفاده کند.

▪ بهتر است در روزهای اول بیشتر غذاهای نرم استفاده شود.

▪ تا زمانی که پزشک اجازه نداده نباید استحمام کرد. در واقع زمانی جراح اجازه این کار را می ‌دهد که مطمئن باشد زخم ها بسته شده اند. در صورتی که آب به این سوراخ ها نفوذ کند عفونت به وجود می آید.

▪ تا دوهفته بیمار باید از آنتی بیوتیک استفاده کند.

▪ تا یک ماه نباید به استخر، جکوزی، سونا و… رفت. همچنین در این مدت نباید در وان خوابید.

▪ بیمار پس از دو روز استراحت می تواند آرام پیاده ‌روی کند. البته فرد باید این کار را با گام های کوتاه و در مسیرهای کوتاه انجام دهد.

▪ پانسمان باید تنها توسط پزشک برداشته شود.

▪ در صورتی که عمل پیکرتراشی در ناحیه شکم، ران و باسن انجام شده و نشستن برای بیمار سخت باشد، می ‌تواند از توالت فرنگی استفاده کند.

▪ حتماً باید گن مخصوص پیکرتراشی تهیه و استفاده شود. استفاده از این گن ها باعث می ‌شود خونابه های ناشی از عمل خارج شده و از بروز عفونت جلوگیری شود. همچنین گن بعد از عمل پیکرتراشی باعث حمایت از فرم جدید اندام شده و بهبودی را سرعت می بخشد.

کلام آخر

طبق تحقیقات این عمل می‌تواند روی ظاهر و مهم‌تر از آن سلامتی شما اثر خوبی بگذارد. همان‌طور که در بالا گفته شد اگر قصد انجام این عمل را دارید، قبل از هر چیز مهم است که یک جراح ماهر و باتجربه را انتخاب کنید. پیشنهاد ما دکتر سیدصاحب حسینی نژاد، فوق تخصص جراحی پلاستیک و بهترین جراح زیبایی در استان خوزستان است.

دکتر حسینی نژاد با مهارت و تجربه بالا، استفاده از تجهیزات مدرن، رعایت کامل اصول بهداشتی و یک مشاوره تخصصی و حرفه ای با دقت و حوصله به سوالات و نگرانی‌های مراجعان خود پاسخ می‌دهند و بهترین روش را با توجه به شرایط هر فرد انتخاب می‌کنند

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + چهار =