چاقی و اضافه وزن، امروزه به یکی از بزرگترین مشکلات مردم جهان در حوزه سلامت تبدیل شده که همه ی گروه های سنی با آن دست و پنجه نرم می کنند. طبق گفته سازمان جهانی سلامت، بیش از یک سوم افراد بالای ۲۰ سال و یک ششم کودکان و نوجوانان چاق محسوب می شوند، این ارقام می توانند نگران کننده باشند زیرا چاقی منجر به بیماری های متعددی که  یکی از مهمترین آن ها سرطان است می شود،  از جمله تجمع چربی‌ها در ناحیه شکم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون، دیابت، سرطان پروستات و سرطان سینه را افزایش می‌دهد.

در این مقاله از سایت دکتر حسینی نژاد به بررسی ارتباط بین سرطان و چاقی شکم و سپس تاثیر کوچک کردن شکم بر کاهش خطر ابتلا به سرطان می پردازیم.

چاقی شکم

به نظر می‌رسد پراکنش واقعی چربی در بدن عامل مهمی در بروز بیماری است: تأثیر چربی تجمعی بر سلامتی فرد بسته به این‌که چربی در اطراف شکم تمرکز یافته است یا در کل بدن توزیع شده است متفاوت باشد. اریک والیرز، نویسنده اول این تحقیق و دانشجوی دکترای دانشگاه مونترال که در حال انجام تحقیقات دوره دکترای خود در انستیتو ملی پژوهش‌های علمی است، به گفته وی «چاقی شکمی باعث ایجاد تغییرات هورمونی و متابولیکی می‌شود که می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی وابسته به هورمون را تقویت کند. اعتقاد بر این است که چاقی شکمی با کاهش تستوسترون و همچنین وضعیتی از التهاب مزمن همراه است که با ایجاد تومورهای تهاجمی ارتباط دارد.»

کدام سرطان ها با اضافه وزن و چاقی شکم در ارتباط هستند؟

اضافه وزن و چاقی شکم خود به تنهایی عامل ایجاد سرطان نیست اما اگر بدن شما تجمع چربی بیشتری نسبت به یک فرد نرمال دارد ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان و حتی عود سرطان پس از درمان در شما افزایش یابد از جمله می توان به انواع سرطان های ذیل اشاره کرد:

سرطان سینه، سرطان روده بزرگ، سرطان رحم، سرطان مری، سرطان کلیه، سرطان پانکراس، سرطان کیسه صفرا، سرطان کبد، سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم و سرطان پروستات

چرا چاقی شکم می تواند بزرگترین عامل خطر ابتلاء به سرطان شود؟

 

بافت های چربی خصوصا چربی های دور شکم، مواد شیمیایی تولید می کنند که عملکرد بدن و سلول ها را تغییر می دهد. به عنوان مثال، این مواد می توانند بر نحوه تولید و ترشح هورمون ها اثر گذارند. آنها همچنین تنظیم روند رشد سلول های بدن را برهم زده و از همه مهم تر، پاسخ التهابی بدن را فعال می کنند.

التهاب مزمن در افرادی که چاق هستند به خصوص اگر چربی شکمی بیشتری داشته باشند بیشتر دیده میشود و این مسئله با افزایش خطر سرطان در ارتباط است، سلولهای چربی بر نحوه تنظیم رشد سلولهای سرطانی در بدن تأثیر می گذارند.

چاقی سطح هورمونهای انسولین و فاکتور رشد انسولین را افزایش میدهد مقدار زیاد این هورمون میتواند به پیشرفت برخی سرطانها کمک کند، بافت چربی میتواند مقدار بیشتری هورمون استروژن تولید کند افزایش استروژن در بروز و پیشرفت برخی سرطانها مانند سرطان پستان موثر است.

همچنین به گزارش زیستنا به نقل از EurekAlert سرطان پروستات شایع‌ترین نوع سرطان در میان مردان کانادایی و سومین علت عمده مرگ در اثر سرطان است. به نظر می‌رسد چاقی شکمی خطر ابتلا به سرطان پروستات تهاجمی را افزایش می‌دهد. این ارتباط در پژوهشی به رهبری پروفسور ماری الیزه پرنت (Marie-Élise Parent) از انستیتو ملی پژوهش‌های علمی اثبات شده و در ژورنال Cancer Causes & Control منتشر شده است.

آیا لاغری باعث خطر کاهش ابتلا به سرطان می‌شود؟

در پاسح به این سوال باید گفت که بله؛ لاغری و داشتن وزن ایده‌ال می‌تواند به طرز قابل توجهی ریسک ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی را کاهش دهد. اولین و بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان، پیشگیری از چاقی و حفظ تناسب اندام و وزن ایده‌آل است. افراد چاق و دارای اضافه وزن نیز باید وزن خود را کاهش داده و به میزان استاندارد برسانند. اما کاهش وزن و حفظ تناسب اندام و وزن ایده‌آل یکی از دشوارترین کارها است که نیاز به اراده قوی و ممارست فراوان دارد. انواع رژیم‌های لاغری و کاهش وزن، انواع ورزش و حرکات بدنی از جمله روش‌هایی هستند که می‌توان برای لاغری شکم و کاهش وزن مورد استفاده قرار داد.

در برخی افراد رژیم‌های غذایی و ورزش جوابگو نبوده و فرد نمی‌تواند به لاغری شکم و کاهش وزن برسد. به همین منظور فرد می تواند در صورت تشخیص پزشک جراحی های زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی را جهت لاغری شکم و از بین بردن چربی های شکم انجام دهد.

سخن آخر

با توجه به ارتباط چاقی شکم و سرطان، اهمیت زیادی دارد که وزن خود را در محدوده نرمال حفظ نمایید. جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی ، نوعی جراحی زیبایی است که به منظور لاغرتر و صاف تر کردن شکم و برداشتن چربی های اضافی  انجام می شود. در مواردی که چاقی مفرطی در ناحیه شکم شما وجود دارد می توانید با جراحی زیبایی شکم یا ابدومینوپلاستی و کاهش وزن در پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهلک کمک کنید.

اگر به دنبال جراحی زیبایی شکم هستید، نیاز است تا بهترین جراح زیبایی را در زمینه ابدومینوپلاستی انتخاب کنید تا بدون هیچ گونه عوارضی بهترین نتایج را  دریافت کنید.

جهت مشاوره در این خصوص می توانید به مطب دکتر سیدصاحب حسینی نژاد مراجعه فرمایید و به صورت جامع و کامل راهنمایی شوید.

“هدف ما زیبایی و سلامتی شماست”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 7 =