لیپوساکشن برای رسیدن به فرم مناسب

لیپوساکشن به جذب چربی از نواحی خاصی از بدن مانند شکم، کمر، ران، باسن، بازوها یا گردن، با استفاده از جراحی گفته می‌شود، که این جراحی به شکل دادن به این نواحی کمک می‌کند. در مواردی لیپوساکشن را با نام لیپوپلاستی یا کنتور بدنی  می‌شناسند. باید توجه کرد که لیپوساکشن تنها در صورتی موثر خواهد بود که وزن پایداری داشته باشید اما تجمع چربی در برخی از نواحی بدنتان بالا باشد؛ در غیر این صورت بهتر است از رژیم غذایی و ورزش یا انوع دیگری از جراحی‌ها، برای کاهش وزن بیشتر استفاده کنید امروزه لیپوساکشن هم در زنان و هم مردان گزینه مناسبی برای رهایی از چربی‌های سرسخت است.

چرا لیپوساکشن انجام می‌دهیم؟

لیپوساکشن چربی را از نواحی بدنی که به رژیم غذایی و ورزش پاسخ نمی‌دهند حذف می‌کند. این اتفاق ممکن است در نواحی مختلف بدن از جمله شکم، بازوها، باسن، ساق پا، سینه و پشت آن، ران و کمر، چانه و گردن مورد استفاده قرار گیرد.

همچنین، لیپوساکشن در برخی موارد برای کاهش بافت اضافی پستان در مردان انجام‌ می‌شود(به این شرایط ژنیکوماستی می‌گویند).

زمانی که وزن شما بالا می‌رود سلول‌های چربی بزرگ‌تر می‌شوند؛ لیپوساکشن تعداد و اندازه سلول‌های چربی را در یک ناحیه خاص کاهش می‌دهد. دقت کنید که مقدار چربی حذف شده به ناحیه و حجم چربی بستگی دارد. تغییر شکل ناشی از لیپوساکشن به طور معمول برای مدت طولانی خواهند بود البته به شرطی که وزن شما ثابت باقی بماند. اگر پوست شما‌ کیفیت و انعطاف‌پذیری خوبی داشته باشد، پس از لیپوساکشن پوست به طور معمول صاف به نظر می‌رسد اما اگر پوست شما نازک و کم انعطاف باشد، پوست نواحی درمان شده ممکن است به نظر لاغر و چروکیده برسد.

در نظر داشته باشید که لیپوساکشن(کنتور بدنی) به درمان پوست مجعد ناحیه‌های مختلف بدن، خطوط کشیده شده ناشی از کشیدگی پوست یا اختلافات دیگر در سطح پوست کمکی نمی‌کند.

چگونه برای لیپوساکشن آماده می‌شوید؟

برای انجام لیپوساکشن، شما باید در وضعیت سلامتی خوب و بدون شرایطی باشید که ممکن است عمل جراحی را دشوارتر کند. این شرایط شامل مشکلات جریان خون، بیماری شریان کرونر، دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف است. قبل از این عمل جراحی، با جراح خود درباره‌‌‌ی انتظارات خود از عمل جراحی بحث کنید. جراح شما سوابق پزشکی شما را بررسی کرده و از هر بیماری که ممکن است داشته باشید، سؤال می‌کند. بهتر است درباره‌ی هر دارو، مکمل یا گیاهی که ممکن است در حال مصرف آن باشید، به جراح خود بگویید.

جراح شما توصیه می‌کند که حداقل یک هفته قبل از عمل، از مصرف برخی از داروها مانند ضد انقعاد خون یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) خودداری کنید. همچنین، شما ممکن است قبل از جراحی برخی آزمایشات را نیز انجام دهید.

اگر تنها مقدار کمی چربی باید حذف شود، جراحی ممکن است در یک کلینیک یا مطب پزشکی صورت گیرد اما اگر مقدار زیادی چربی باید حذف شود یا اگر شما باید به طور همزمان جراحی‌های دیگری نیز انجام دهید، جراحی ممکن است در یک بیمارستان انجام شود. دکتر حسینی‌نژاد یکی از بهترین متخصصان در زمینه جراحی لیپوساکشن در اهواز است، که با مراجعه با ایشان می‌توانید با اطمینان خاطر به نتایج خوبی دست یابید.

بهترین جراح لیپوشاکشن در اهواز

آنچه  از جراحی لپوساکشن انتظار دارید:

قبل از عمل:

قبل از انجام عمل لیپوساکشن، جراح ممکن است دایره‌ها و خطوطی را روی نواحی بدنی که باید درمان شوند مشخص کند. همچنین عکس‌هایی نیز گرفته می‌شود تا بتوان تصاویر قبل و بعد از عمل را مقایسه کرد. نحوه انجام عمل لیپوساکشن به تکنیک خاصی که استفاده می‌شود بستگی دارد. جراح بر اساس اهداف درمانی شما، ناحیه‌ای که باید درمان شود و اینکه آیا شما قبلاً عمل لیپوساکشن داشته‌اید، تکنیک مناسب را انتخاب خواهد کرد.

لیپوساکشن با کمک جذب (Suction-assisted liposuction):

این روش رایج‌ترین نوع لیپوساکشن است. در این روش پزشک مخلوطی از آب نمک و دو نوع دارو به ناحیه‌ای که قرار است لیپوساکشن شود تزریق می‌کند. آب نمک در از بردن چربی کمک می‌کند. یکی از داروها درد را کاهش می‌دهد و داروی دیگر عروق خونی را تنگ می‌کند. سپس جراح بر روی پوست برش‌های کوچکی ایجاد کرده و یک لوله نازک را زیر پوست قرار می‌دهد. این لوله به یک مکنده متصل شده و چربی و مایعات را از بدن جذب می‌کند.

لیپوساکشن با کمک امواج فراصوتی(Ultrasound-assisted liposuction):

گاهی از این نوع لیپوساکشن به‌صورت ترکیبی با لیپوساکشن سنتی استفاده می‌شود. در UAL، جراح یک میله‌ی فلزی را زیر پوست قرار می‌دهد که نوعی از انرژی را زیر پوست اعمال می‌کند. این انرژی دیواره‌های سلول‌های چربی را باز کرده و چربی را برای حذف آسان‌تر می‌شکند. نوع جدیدی از UAL با نام لیپوساکشن با کمک ویبره‌ی تقویت شده‌ی انرژی صدا در رزونانس (VASER-assisted liposuction)  از دستگاهی استفاده می‌کند که می‌تواند شکل دهی پوست را بهبود بخشد.

لیپوساکشن با کمک لیزر (Laser-assisted liposuction یا LAL):

در LAL، جراح یک فیبر لیزر را از طریق یک برش کوچک در پوست قرار می‌دهد و توده‌های چربی را شکسته و تجزیه می‌کند. سپس چربی با استفاده از یک لوله نازک برداشته می‌شود.

لیپوساکشن توان‌بخش شده (PAL):

در این نوع لیپوساکشن از یک لوله نازک با حرکتی مکانیزه استفاده می‌شود. این حرکت امکان برداشتن چربی‌های سخت را به راحتی و سریع‌تر برای جراح فراهم می‌کند. PAL گاهی اوقات باعث کمتر شدن درد و تورم می‌شود. همچنین به جراح اجازه می‌دهد تا چربی را با دقت بیشتری برداشت کند. اگر باید مقدار زیادی چربی برداشته شود یا قبلاً لیپوساکشن داشته‌اید، جراح ممکن است از این تکنیک استفاده کند.

پس از عمل:

احتمالاً برخی مایعات از  محل جراحی‌ خارج می‌شوند به همین دلیل جراح ممکن است یک لباس فشاری (گن مانند) برای استفاده بر روی منطقه درمان شده برای چند هفته به شما تحویل دهد. این امر می‌تواند به کاهش تورم و بهبود نتایج شما کمک کند. شما ممکن است برای چند روز پس از عمل در مناطق درمان شده درد، تورم و کبودی تجربه کنید.

جراح ممکن است داروهای برای شما تجویز کند تا این علائم را کنترل کنید. رعایت دستورالعمل‌های جراح برای بازیابی، از جمله هرگونه محدودیت فعالیت و مراقبت‌های لازم از جراحی مهم است. شما احتمالاً باید چند روز از کار دست نگه دارید و از انجام فعالیت‌های شدید برای چند هفته خودداری کنید.

نتایج نهایی شما احتمالاً به‌طور فوری قابل مشاهده نخواهد بود، زیرا ممکن است چند ماه طول بکشد تا تورم به‌طور کامل حل شود و بدن شما به تغییرات سازگار شود. با مراقبت و نگهداری مناسب، نتایج لیپوساکشن شما برای مدت طولانی باقی می‌ماند.

خطرات:

مانند هر جراحی دیگری، لیپوساکشن نیز خطراتی دارد. خونریزی و واکنش به بیهوشی ممکن است در طول جراحی رخ دهد. علاوه بر موارد ذکر شده این جراحی ممکن است خطرات خاصی نیز در پی داشته باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

– عدم توانایی در به دست آوردن شکل صحیح بدن:

به دلیل برداشتن چربی نامنظم، کاهش الاستیسیته پوست و تشکیل زخم‌های قرنیه‌ای، پوست شما بعد از جراحی ممکن است شکل غیرقابل پیش‌بینی‌ای داشته باشد.

– تجمع مایعات:

می‌تواند به دلیل تشکیل کیست موقت زیر پوست رخ دهد که باید با تزریق سوزن خالی شود.

– اختلالات حسی:

ممکن است شما حس تهوع و عدم تعادل را تجربه کنید. همچنین ممکن است احساس بی‌حسی موقت یا دائمی در مناطق درمانی را تجربه کنید.

– عفونت:

عفونت پوستی نادر اما احتمالی است و ممکن است به خطر جانی تبدیل شود.

– صدمه داخلی:

اگر لوله نازکی که در طول عمل استفاده می‌شود، بیش از اندازه عمیق فرو برود، ممکن است ارگان داخلی آسیب ببیند. این مورد ممکن است به جراحی اضطراری برای بازسازی ارگان منجر شود.

– خطر جدی آمبولی چربی:

قطعات چربی ممکن است جدا شده و در یک عروق خونی گیر کنند. سپس ممکن است در ریه‌ها جمع شوند و یا به مغز بروند. آمبولی چربی یک مورد اورژانس پزشکی است.

– مشکلات قلبی و کلیوی:

زمانی که میزان بالایی از چربی از بدن شما برداشته شده باشد احتمال رخداد این مشکل وجود خواهد داشت.

اگر جراح بر روی سطوح بزرگ‌تری از بدن کار کند یا چندین روش را در یک عمل انجام دهد و یا جراح شما تجربه و تخصص لازم را نداشته باشد، ریسک‌های عمل لیپوساکشن به طرز قابل توجه‌ای افزایش می‌یابند. به همین دلیل انتخاب جراحی با تجربه برای انجام این عمل از اهمیت بالایی برخوردار است.

ذکر این نکته ضروری است که انجام  لیپوساکشن حتما بایستی توسط جراح فوق تخصص پلاستیک و زیبایی انجام شود که در دوره های گذرانده شده آموزشی، تمامی جنبه‌های سلامتی و خطر را فرا گرفته باشد مثلا در تصویری که مشاهده می‌کنید عمل تخلیه چربی‌‌‌‌‌ها توسط افراد کارنابلد و فاقد صلاحیت و به شکل غیر حرفه‌ای  مشکلات حادی برای شخص عزیز مراجعه کننده به وجود آورده بود که منجر به عفونت جدی و بدشکلی شکم گشته بود؛ لذا قبل از انجام این عمل به خوبی از صحت و تخصص پزشک خود اطمینان حاصل فرمایید.

عوارض-ساکشن-غیراصولی

فیلمی از نمونه کار عمل لیپوساکشن(تخلیه چربی):

 

همانطور که در فیلم مشاهده می‌کنید این عمل با بهترین کیفیت و مهم‌تر از آن رضایت و سلامت مراجعه‌کننده گرامی انجام شد. در این روش با کمک محلولی از سرم نمکی و اپی نفرین و لیدوکایین، تزریق انجام می‌شود و سپس با گذشت نیم ساعت با کمک فرستادن لوله کانولای ساکشن به داخل محل‌های از پیش تعیین شده و علامت‌گذاری شده، فرآیند تخلیه چربی حل شده، با حرکات رفت و برگشتی به محل تجمع چربی، و قدرت مکندگی دستگاه‌های ساکشن، تخلیه چربی انجام می‌گردد.

شما عزیزان پیش از انتخاب پزشک خود، حتما با مراجعه به سایت جامعه جراحان پلاستیک و زیبایی،  اصالت و شایستگی پزشک را راستی آزمایی کنید تا بهترین نتیجه را کسب نمایید.

نتیجه گیری:

در این مقاله سعی شد به شما عزیزان دید درستی در مورد جراحی تخلیه چربی(لیپوساکشن) داده شود تا با مطالعه آن به یک راهنمایی جامع در این باره برسید. همچنین شما عزیزان می‌توانید تمامی سوالات و ابهامات خود را از این طریق با جناب دکتر حسینی‌نژاد مطرح نمایید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن  کمک و راهنمایی مناسب به شما مراجعه‌کننده گرامی صورت گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + هفده =