جراحی پلاستیک

وقتی در مورد جراحی پلاستیک صحبت می‌کنید یا می‌شنوید ، به چه چیزی فکر می‌کنید؟ یک بلاگر یا سوپراستار  در تلاش برای به تعویق انداختن اثرات پیری؟ افرادی که می‌خواهند اندازه شکم، سینه یا سایر اعضای بدن خود را تغییر دهند زیرا می‌بینند که این کار به راحتی در فضای مجازی انجام می‌شود؟ اینها تصاویر رایج جراحی پلاستیک هستند، اما در مورد پسر ۴ ساله‌ای که بعد از گاز گرفتن یک سگ چانه اش بازسازی شده، چطور؟ یا زن جوانی که پس از  سرو کله زدن با سرطان سینه نیاز به جراحی ترمیم پستان دارد؟ یا حتی شخصی که انواع  سوختگی را بر بدن خود باید تحمل کند؟ بله درست است اینجاست که جراحی پلاستیک دست بکار کار می شود و آورده آن یک زندگی بهتر برای بیماران است.

جراحی پلاستیک اغلب می تواند به بهبود عزت نفس، اعتماد به نفس و کیفیت کلی زندگی فرد کمک کند. دکتر حسینی‌نژاد بهترین جراح پلاستیک در اهواز  است که با تیکه بر اصول نوین جراحی پلاستیک بهترین نتایج را به بیماران خود همواره ارائه می دهد.

جراحی پلاستیک چیست؟

فقط به این دلیل که نام شامل کلمه “پلاستیک” است، به این معنی نیست که بیمارانی که این جراحی را انجام می دهند، با چهره ای پر از چیزهای جعلی روبرو می شوند. پلاستیک اینجا به معنای مصنوعی ارائه نمی شود،  بلکه از کلمه یونانی plastikos به معنای شکل دادن یا قالب گیری گرفته شده است (و نام پلاستیک را نیز به مواد می دهد). جراحی پلاستیک نوع خاصی از جراحی است که می تواند ظاهر و توانایی عملکرد فرد را تغییر دهد.

در واقع جراحی پلاستیک یک تخصص جراحی است. که می توان از آن برای بهبود ظاهر افراد و بازسازی نقایص بافت صورت و بدن استفاده کرد. این مسائل ممکن است به دلیل بیماری، آسیب (تروما) یا اختلالات تولد ایجاد شود. جراحی پلاستیک باعث بازیابی و بهبود عملکرد و همچنین ظاهر می شود. این می تواند شامل جراحی در هر بخشی از آناتومی به جز سیستم عصبی مرکزی (مغز و نخاع) باشد.

جراحی پلاستیک شامل چه مواردی است؟

جراحی پلاستیک ممکن است برای موارد زیر انجام شود: رفع مشکلات پوستی، از جمله سرطان پوست، اسکار، سوختگی، خال مادرزادی، و برداشتن خالکوبی تغییر شکل استخوان های صورت اصلاح وضعیتی که نوزاد با آن متولد شده است (ناهنجاری مادرزادی)، مانند شکل غیر طبیعی گوش خارجی، شکاف کام. ، و شکاف لب

جراحی پلاستیک شامل هر دو روش ترمیمی و زیبایی است:

روش‌های ترمیمی

که عیوب صورت یا بدن را اصلاح می کند. اینها شامل نقایص فیزیکی مادرزادی مانند شکاف لب و کام و بدشکلی گوش، آسیب‌های تروماتیک مانند آسیب‌های ناشی از گاز گرفتن حیوان درنده یا سوختگی ، یا عواقب درمان‌های بیماری مانند بازسازی سینه پس از جراحی سرطان سینه باشد.

روش‌های زیبایی (که به آن‌ها زیبایی‌شناسی نیز گفته می‌شود)

بخشی از بدن را که فرد از آن راضی نیست تغییر می‌دهد. روش‌های رایج زیبایی شامل بزرگ‌تر کردن سینه‌ها (ماموپلاستی بزرگ کردن) یا کوچک‌تر کردن (ماموپلاستی کاهشی)، تغییر شکل بینی (رینوپلاستی) و برداشتن توده ‌های چربی از نقاط خاص بدن (لیپوساکشن) است. برخی از روش های زیبایی حتی به روشی که اکثر مردم در مورد جراحی فکر می‌کنند – یعنی شامل برش و بخیه زدن – جراحی نیستند. به عنوان مثال، استفاده از لیزرهای ویژه،  تزریق فیلر یا بوتاکس از این قبیل هستند.

چرا نوجوانان جراحی پلاستیک می‌کنند؟

البته این مورد در بیشتر نوجوانان صدق نمی کند. اما برخی انجام می دهند. جالب اینجاست که انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS) تفاوتی را در دلایلی که نوجوانان برای انجام جراحی پلاستیک ارائه می‌کنند و دلایلی که بزرگسالان انجام می‌دهند گزارش می‌کند: نوجوانان جراحی پلاستیک را راهی برای هماهنگی و ظاهری قابل قبول برای دوستان و همسالان می‌دانند. از سوی دیگر، بزرگسالان اغلب جراحی پلاستیک را راهی برای متمایز شدن از دیگران قلمداد می کنند. طبق ASPS، بیش از ۲۰۰۰۰۰ نفر ۱۹ سال و کمتر در سال ۲۰۱۳ عمل جراحی پلاستیک بزرگ یا جزئی انجام دادند.

برخی از افراد برای اصلاح یک نقص فیزیکی یا تغییر بخشی از بدن که باعث ایجاد احساس ناراحتی در آنها می شود، به جراحی پلاستیک روی می آورند. به عنوان مثال، مردان مبتلا به بیماری به نام ژنیکوماستی (بافت اضافی سینه) که با گذشت زمان یا کاهش وزن از بین نمی رود، ممکن است جراحی کاهش وزن را انتخاب کنند.

یک دختر یا پسر با خال مادرزادی ممکن است برای کاهش ظاهر آن به لیزر درمانی روی بیاورد. افراد دیگر تصمیم می‌گیرند که یک تغییر آرایشی در چهره خود ایجاد کنند زیرا از ظاهر خود راضی نیستند.

نوجوانانی که عمل‌های زیبایی انجام می‌دهند – مانند اتوپلاستی (جراحی برای سنجاق کردن گوش‌های بیرون زده) یا درم ابریژن (روشی که می‌تواند به صاف کردن یا استتار زخم‌های شدید آکنه کمک کند) – گاهی اوقات بعد از عمل با ظاهر خود احساس راحتی بیشتری می‌کنند. رایج ترین روش هایی که نوجوانان انتخاب می کنند شامل تغییر شکل بینی، جراحی گوش، درمان آکنه و اسکار آکنه و کوچک کردن سینه است.

آیا جراحی پلاستیک در نوجوانی انتخاب درستی است؟

جراحی ترمیمی به ترمیم نقایص یا مشکلات مهم کمک می کند. اما در مورد انجام جراحی زیبایی فقط برای تغییر ظاهر خود چه می توان کرد؟ آیا برای نوجوانان ایده خوبی است؟ مانند همه چیز، دلایل درست و نادرستی برای انجام جراحی وجود دارد.

بعید است که جراحی زیبایی زندگی شما را تغییر دهد. اکثر جراحان پلاستیک دارای گواهی هیئت های معتبر  وقت  زیادی را صرف مصاحبه با نوجوانانی می کنند که می‌خواهند جراحی پلاستیک را انجام دهند تا تصمیم بگیرند که آیا آنها کاندیدای خوبی برای جراحی هستند یا خیر. پزشکان می‌خواهند بدانند که نوجوانان از نظر عاطفی به اندازه کافی بالغ هستند تا بتوانند جراحی را انجام دهند و این کار را به دلایل درست انجام می‌دهند.

بسیاری از روش های جراحی پلاستیک همانطور که از اسمش پیداست فقط به وسیله جراحی ممکن هستند که شامل بیهوشی، بهبود زخم و سایر خطرات جدی‌اند. پزشکانی که این روش‌ها را انجام می‌دهند می‌خواهند بدانند که بیمارانشان قادر به درک و کنترل استرس جراحی هستند.

برخی از پزشکان تا زمانی که مطمئن نشوند که آن فرد به اندازه کافی بزرگ شده و رشد خود را به پایان رسانده است، برخی از روش‌ها (مانند جراحی بینی) را بر روی یک نوجوان انجام نمی دهند. برای جراحی بینی، این به معنای حدود ۱۵ یا ۱۶ سال برای دختران و ۱۷ سال سن برای پسران لازم است.

مرحله بعد از تصمیم

اگر به دنبال جراحی پلاستیک هستید، آن را با والدین خود در میان بگذارید. اگر جدی هستید و والدینتان موافق هستند، گام بعدی ملاقات با یک جراح پلاستیک است تا به شما کمک کند قبل، در حین و بعد از عمل چه انتظاراتی داشته باشید – و همچنین هرگونه عوارض احتمالی یا جنبه های منفی جراحی بسته به روش را با شما مطرح سازد، روش‌ها و زمان‌های بهبودی متفاوت است، بنابراین شما می‌خواهید تحقیقات خود را در مورد اینکه چه چیزی در روش خاص شما دخیل است و اینکه آیا جراحی شما ترمیمی یا زیبایی است، انجام دهید.

ایده خوبی است که پزشکی را انتخاب کنید که دارای گواهینامه معتبر باشد تا سلامت و جوانی خود را مفت به دلالان سود و منفعت نبازید. هزینه نیز احتمالاً یک عامل مهم دیگر خواهد بود. زیرا روش های جراحی پلاستیک انتخابی می تواند گران باشد. اگرچه بیمه پزشکی در مورد جراحی های ترمیمی ممکن است متفاوت عمل کند، اما هزینه عمل های زیبایی تقریباً همیشه مستقیماً از جیب بیمار خارج می شود.

 چیزهای که والدین و نوجوانان باید در نظر بگیرند؟

اگر قصد انجام جراحی پلاستیک را دارید در اینجا چند نکته وجود دارد که باید به آنها فکر کنید:

خودآگاهی

تقریباً همه نوجوانان (و بسیاری از بزرگسالان) نسبت به بدن خود آگاه هستند. تقریباً همه آرزو می کنند ای کاش یکی دو مورد وجود داشت که می‌شد تغییر داد. بسیاری از این خودآگاهی با گذشت زمان از بین می رود. از خود بپرسید که آیا به این دلیل که این تغییر را برای خود می‌خواهید یا اینکه برای جلب رضایت شخص دیگری است، به جراحی پلاستیک فکر می‌کنید.

تغییرات چهره با روند رشد

بدن یک فرد در طول سال های نوجوانی به تغییر ادامه می دهد. اعضای بدن که ممکن است اکنون خیلی بزرگ یا خیلی کوچک به نظر برسند، در طول زمان می توانند متناسب تر شوند. به عنوان مثال، گاهی اوقات، بینی بزرگی که به نظر می رسد، اندازه مناسب تر به خود می گیرد، زیرا بقیه صورت فرد در طول رشد به هم نزدیک می شود.

کاهش وزن

تناسب اندام از طریق کنترل وزن مناسب و ورزش می‌تواند کارهای بزرگی را برای ظاهر افراد بدون جراحی انجام دهد. انتخاب جراحی پلاستیک به عنوان اولین گزینه برای چیزی مانند کاهش وزن که می تواند به روشی غیر جراحی اصلاح شود، هرگز ایده خوبی نیست.

بای پس معده یا لیپوساکشن ممکن است در مقایسه با رعایت رژیم، راه حل های سریع و آسانی به نظر برسد. با این حال، هر دوی این روش‌ها خطرات بسیار بیشتری نسبت به رژیم غذایی دارند و پزشکان باید آنها را برای موارد شدید که همه گزینه‌های دیگر شکست خورده‌اند، رزرو کنند.

مشکلات روحی

عواطف برخی افراد واقعاً تأثیر زیادی بر نحوه نگاه آنها دارد. افرادی که افسرده، شدیداً خودانتقادگر هستند یا دیدگاهی تحریف شده نسبت به ظاهر واقعی خود دارند، گاهی اوقات فکر می کنند که تغییر ظاهرشان مشکلاتشان را حل می کند. در این موارد، جراحی پلاستیک جواب نخواهد داد. حل مشکل عاطفی با کمک یک درمانگر آموزش دیده شرط بهتری است. در واقع، بسیاری از پزشکان تا زمانی که این مشکلات ابتدا درمان نشوند، روی نوجوانانی که افسرده هستند یا مشکلات روانی دیگری دارند، جراحی پلاستیک انجام نمی دهند.

تکنیک‌های جراحی پلاستیک

برخی از تکنیک‌های مورد استفاده در طی جراحی پلاستیک عبارتند از:

پیوند پوست

جایی که پوست سالم از ناحیه آسیب‌دیده از بدن برداشته می‌شود و برای جایگزینی پوست از دست رفته یا آسیب‌دیده استفاده می‌شود

جراحی فلپ پوست (جراحی برای اصلاح نقص های پوستی)

جایی که یک تکه بافت از یک قسمت از بدن همراه با رگ‌های خونی که آن را زنده نگه می‌دارند به قسمت دیگر منتقل می‌شود. این عمل جراحی فلپ نامیده می‌شود، زیرا بافت سالم معمولاً تا حدی به بدن متصل می‌ماند در حالی که جای خود را تغییر می‌دهد.

انبساط بافت

جایی که بافت اطراف کشیده می شود تا بدن بتواند پوست اضافی را “رشد” دهد، که سپس می تواند برای کمک به بازسازی ناحیه مجاور استفاده شود.

انتقال یا پیوند چربی

جایی که چربی از یک ناحیه برداشته می شود و در ناحیه دیگری تزریق می‌شود، معمولاً برای اصلاح ناهمواری‌ها

خطرات

جراحی پلاستیک مانند هر نوع جراحی، نیز خطراتی دارد. درجه خطر به اندازه ناحیه آسیب دیده، سطح تجربه جراح و سلامت کلی فردی که این عمل را انجام می دهد بستگی دارد. برخی از روش‌ها خطرات خاصی دارند، اما خطرات کلی عبارتند از: درد و ناراحتی، خونریزی، زخم عفونت، در صورت داشتن هر گونه نگرانی پس از جراحی، مانند درد غیر منتظره، تورم، ترشح یا سایر عوارض، فوراً با جراح، تیم مراقبت‌های بهداشتی یا پزشک عمومی تماس بگیرید.

انتخاب یک جراح پلاستیک مناسب

پزشکانی که جراحی پلاستیک انجام می‌دهند مهم است که دارای گواهینامه جراحی پلاستیک توسط انجمن های جراحی پلاستیک معتبر باشند. به طور کلی، یک جراح که دارای گواهینامه هیئت مدیره در جراحی پلاستیک است، از یک دانشکده پزشکی معتبر فارغ التحصیل شده است. آنها حداقل ۶ سال تحصیلات تکمیلی جراحی را گذرانده اند.

این اغلب شامل ۳ سال جراحی عمومی و ۳ سال جراحی پلاستیک است. علاوه بر این، جراح باید امتحانات جامع کتبی و شفاهی را بگذراند تا بتواند گواهی بورد دریافت کند. گواهینامه انجمن ها  هر ۱۰ سال یکبار تمدید می شود. این امر شایستگی مداوم در تخصص را تضمین می‌کند.

سخن پایانی

جراحی پلاستیک به ترمیم، بازسازی یا جایگزینی نقص های فیزیکی شکل یا عملکرد مربوط به پوست، سیستم اسکلتی عضلانی، ساختارهای جمجمه و فک و صورت، دست، اندام ها، سینه و تنه و دستگاه تناسلی خارجی می پردازد.

این روش از اصول جراحی زیبایی نه تنها برای بهبود کیفیت نامطلوب ساختارهای نرمال بلکه در تمام روش های بازسازی نیز استفاده می کند. دانش و مهارت ویژه در طراحی و جراحی ، فلپ، انتقال آزاد بافت و کاشت مجدد ضروری است. مهارت در مدیریت زخم های پیچیده، استفاده از مواد قابل کاشت و جراحی تومور مورد نیاز است.

جراحی پلاستیک در توسعه تکنیک های نوآورانه برجسته بوده است. پایه و اساس آناتومی جراحی، فیزیولوژی، آسیب شناسی و سایر علوم پایه برای این تخصص اساسی است.

شایستگی در جراحی پلاستیک مستلزم ترکیب خاصی از دانش پایه، قضاوت جراحی، تخصص فنی، اخلاق و مهارت‌های بین فردی به منظور دستیابی به روابط رضایت بخش با بیمار و حل مشکل است.

حال که با مهارت ها و ماهیت جراحی پلاستیک در این مقاله آشنا شدید با آگاهی و دقت بیشتری می تواند دست به انتخاب بزنید همچنین در مورد نوجوانان که بیشتر در معرض انتخاب‌ها و سردرگمی‌ها قرار می‌گیرند.

جهت هرگونه مشاوره نیز می‌توانید همه روزه از طریق اطلاعات فرم تماس با دکتر حسینی‌نژاد جراح برتر پلاستیک در  اهواز ارتباط برقرار نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 1 =