جراحی شکم یا لیپوساکشن

جراحی شکم یا لیپوساکشن ؟ اگر شما هم به دنبال درمانی هستید که از شر افتادگی، شلی یا چربی اضافی ناحیه شکم خلاص شوید، ممکن است به لیپوساکشن یا ابدومینوپلاستی (تامی تاک) نگاهی داشته باشید.

اگرچه هر دو درمان ممکن است به مناطق مشابهی از بدن اشاره کنند، اما در هنگام تصمیم‌گیری درباره درمان، تفاوت‌های مهمی میان این دو روش وجود دارد. تصمیم‌گیری برای تعیین اینکه کدام گزینه برای شما بهتر است، می‌تواند گیج‌کننده و طاقت فرسا باشد؛ به همین خاطر این مقاله اطلاعاتی در اختیار شما قرار می‌دهد که  در انتخاب روش درمان مناسب، کمک خواهد کرد.

اولین تفاوت: پوست اضافی یا تجمع چربی بالا

برای رسیدن به شکمی تخت و لاغر، هر دو روش ابدومینوپلاستی شکم(جراحی شکم) یا لیپوساکشن می‌توانند نتایج بسیار خوبی به ارمغان بیاورند. پاسخ به سوال اینکه کدام روش برای شما مناسب است، به میزان پوست اضافی و یا حجم چربی بالای بدنتان بستگی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

کاهش وزن در منطقه شکم یکی از مشکلات رایج بین افراد مختلف است که سختی این کار با پیر شدن افراد بیشتر به چشم می‌آید. توزیع چربی در هر فردی متفاوت است و تحت تأثیر عواملی مانند سن، جنسیت، ژنتیک و سبک زندگی قرار می‌گیرد. پس از سنین بلوغ در زنان، ممکن است تجمعات چربی اضافی در اطراف شکم ظاهر شود که به تغییر سطوح استروژن در بدن مرتبط هستند.

پیر شدن، ژنتیک و شیوه زندگی نقش مهمی در انعطاف‌پذیری پوست ایفا می‌کنند. هنگامی که پوست به دلیل چاقی، پیری و بارداری کشیده می‌شود، به صورت آویزان شده در می‌آید این موضوع هنگامی اهمیت بیشتری می‌یابد که بدانیم رژیم غذایی و کاهش وزن اضافی نمی‌توانند پوست آویزان را درمان کنند.

ابدومینوپلاستی و لیپوساکشن دو روش جراحی پلاستیکی هستند که برای بهبود شکل بدن استفاده می‌شوند. با این حال، این دو روش اساساً برای هدف‌های مختلفی طراحی شده‌اند. ابدومینوپلاستی(جراحی شکم) یا تامی تاک، عمل جراحی است که از طریق برش بزرگی در بخش پایینی شکم انجام می‌شود. هدف اصلی این عمل جراحی، حذف پوست اضافی و باقی‌مانده شکم است که در نتیجه شکل و شمایل شکم را تغییر می‌دهد. این عمل جراحی بیشتر برای افراد پس از بارداری یا کاهش وزن بسیار قابل اجراست این در حالی است که لیپوساکشن، یا جذب چربی، یک روش جراحی پلاستیکی است که با هدف حذف چربی از مناطق مختلف بدن انجام می‌شود.

این روش به کمک یک سرنگ خاص و موجود در محل تزریق، چربی را از مناطق مورد نظر خارج کرده و به صورت طبیعی بدن را شکل می‌دهد. لیپوساکشن در مناطقی از بدن که معمولاً به سختی با تمرینات و رژیم غذایی تغییر شکل می‌دهند مانند ناحیه شکم، پشت و پهلوها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین،جراحی شکم یا لیپوساکشن، هر دو باعث بهبود شکل بدن می‌شوند، اما با هدف‌های مختلفی طراحی شده‌اند. برای تصمیم‌گیری درباره کدام روش بهتر است، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

در هنگام جراحی چه تفاوتی میان ابدومینوپلاستی (Tummy Tuck) و لیپوساکشن (Lipo) وجود دارد؟

اولین نکته مهم این است که هیچ یک از این دو جراحی به عنوان جراحی کاهش وزن در نظر گرفته نمی‌شوند. هدف هر دو جراحی لیپوساکشن و ابدومینوپلاستی، تغییر شکل بدن و اصلاح شکل ناحیه شکم است و نه کاهش وزن.
در هنگام انجام تامی تاک، دکتر یک برش افقی در میان نواحی لگن شما، بین ناحیه شرمگاهی و ناف، انجام خواهد داد. این برش به او اجازه می‌دهد که با جمع‌ آوری و دوختن عضلات به وسیله‌ی نخ غیر قابل جذب، آن‌ها را ترمیم کند. پس از ترمیم عضلات، پوست اضافی بریده شده و پوست باقی‌مانده به هم بخیه می‌شود. نتیجه این عملکرد، شکم صاف خواهد بود. نتایج تامی تاک با رعایت یک رژیم غذایی و تمرین مناسب می‌توانند دائمی باشند. توجه کنید که افزایش وزن قابل توجه باعث از بین رفتن نتایج ابدومینوپلاستی خواهد شد.
در مقایسه با لیپوساکشن پس از عمل جراحی ابدومینوپلاستی، به زمان بیشتری برای استراحت و بازگشت به زندگی روزمره خواهید داشت.
در روش لیپوساکشن محلولی از طریق لوله‌هایی به ناحیه مورد نظر تزریق می‌شود که باعث حل شدن و کوچک شدن بافت چربی در آن ناحیه شده و سپس توسط مکنده‌هایی این مخلوط از طریق همان لوله‌ها از بدن خارج می‌شوند.

برخلاف ابدومینوپلاستی، لیپوساکشن پوست اضافی را حذف نمی‌کند. به همین دلیل، برای حذف توده‌های چربی کوچک، مناسب است. همچنین، لازم به ذکر است که لیپوساکشن یک جراحی کاهش وزن نیست و با این روش وزن قابل توجهی را نمی‌توان کاهش داد. این روش تقریباً بر روی هر بخشی از بدن که دارای چربی اضافی است، مانند شکم، پشت، بازوها، پاها و حتی زیر چانه انجام می‌شود.باید در نظر گرفت که هرچند برداشت سلول‌های چربی دائمی است، اما لیپوساکشن ازافزایش وزن در آینده جلوگیری نمی‌کند؛ بنابراین، باید با رعایت رژیم غذایی و ورزش بدنی، شکل بدن جدیدتان را حفظ کنید.

آیا من به جراحی شکم یا لیپوساکشن نیاز دارم؟

حتی پس از رعایت یک برنامه رژیم غذایی و ورزشی و کاهش قابل توجه  چربی اضافی، بسیاری از افراد هنوز از ظاهر شکم و فرم بدن خود راضی نیستند. به خصوص زنانی که قبلاً بارداری را تجربه کرده‌اند یا پیش از این چاقی داشته‌اند و با ورزش و رژیم غذایی زیاد، به تنهایی‌ نتوانسته‌اند شکم صاف و مسطحی داشته باشند. در بسیاری از این موارد، جراحی تغییر شکل بدن ممکن است تنها گزینه‌ای باشد که برای به دست آوردن نتیجه مطلوب موثر باشد، اما سوال این است: عمل لیپوساکشن یا جراحی شکم؟کدام یک انتخاب مناسب‌تری است؟
اگر پوست شکم شما شل و با خاصیت الاستیسیته کم باشد یا دیوار شکم‌تان کشیده باشد، لیپوساکشن به تنهایی بهترین درمان نیست؛ در این موارد برای رفع چربی،  پوست شل و افتاده و بازسازی دیوار شکم، یک عمل جراحی شکم (تامی تاک) لازم است.
بهترین روش برای شما بر اساس چندین عامل منحصر به فرد بدن و اهداف‌تان انتخاب می‌شود. به طور خلاصه، در یک نگاه، تفاوت‌های کلیدی میان  عمل جراحی زیبایی شکم و لیپوساکشن را می‌توان این‌گونه دسته‌بندی کرد:

مزایا

لیپوساکشن: حذف و کاهش چربی، هزینه کم‌تر و زمان بهبود کوتاه‌تر در مقایسه با تامی تاک
تامی تاک: کاهش پوست و ترمیم عضلات شکمی

اشخاص مناسب برای لیپوساکشن

شما ممکن است از درمان لیپوساکشن بهره‌مند شوید اگر:
– وضعیت سلامتی کلی شما خوب است و وزن شما نزدیک به وزن ایده‌آل‌تان است.
– پیش از این جراحی‌ بزرگی نداشته‌اید.
– پوست شما در ناحیه شکم شل نیست.
– ارتجاع پوست شما در ناحیه شکم خوب است.

اشخاص مناسب برای ابدومینوپلاستی (تامی تاک)

شما ممکن است از عمل شکل دهی شکم بهترین استفاده را ببرید اگر:
– وضعیت سلامتی کلی شما خوب است و وزن شما نزدیک به وزن ایده‌آل‌تان است.
– چربی یا پوست اضافی در ناحیه شکم دارید.
– آخرین بارداری خود را به پایان رسانده‌اید.
– برای یک روش جراحی که شامل زمان بهبود قابل توجهی است، آماده هستند.

به طور کلی، بیماران زیر ۴۰ سال برای لیپوساکشن مناسب‌تر هستند، زیرا معمولاً پوست با انعطاف پذیری بهتری دارند. در حالی که بیماران بالای ۴۵ سال از توانایی سفت  کردن عضلات شکم( سفت کردن عضلات شکم به معنی تقویت و بهبود قوام و سفتی عضلات شکم است. این کار با تمرینات و ورزش‌هایی همچون شکم کشیدن، پلانک، کرانچ و… انجام می‌شود. سفت  کردن عضلات شکم می‌تواند بهبود شکل و ظاهر شکم را نیز به همراه داشته باشد) ضعیف یا جدا شده توسط تامی تاک بهره‌مند می‌شوند. عضلات شکم ضعیف می‌تواند به دلیل افزایش سن یا بارداری‌های مکرر اتفاق بیفتد.
دکتر حسینی‌نژاد، جراح پلاستیک با مدرک فوق تخصصی در استان خوزستان است که در زمینه جراحی زیبایی و روش‌های کانتورینگ(متعادل سازی) بدن تخصص دارد. پس از بحث درباره اهداف شما و ارزیابی دقیق لایه‌های پوست، چربی و دیوار شکم‌تان، به شما کمک خواهد کرد تا تصمیم بگیرید که آیا جراحی کانتورینگ بدن به شما در رسیدن به شکلی که می‌خواهید کمک خواهد کرد یا خیر.

نتایج لیپوساکشن در مقابل تامی تاک(جراحی شکم)

هر دو روش جراحی شکم یا لیپوساکشن می‌توانند باعث به دست آوردن شکمی صاف و بدون چروک با نتایج بلندمدت شوند. هرچند افزایش وزن در آینده می‌تواند بر نتایج هر دو روش تاثیر بگذارد.
اگر افزایش وزن قابل توجهی اتفاق نیفتد نتایج حاصل از انجام لیپوساکشن دائمی خواهند بود. بیشتر بیماران با دیدن نتایج فوق‌العاده لیپوساکشن انگیزه می‌گیرند و به سبک زندگی سالم علاقه پیدا می‌کنند.
علاوه‌بر افزایش وزن بارداری نیز می‌تواند بر نتایج جراحی شکمی (تامی تاک) اثر بگذارد چرا که این موارد باعث کشیدگی مجدد دیوار شکمی می‌شود. در این روش پوست اضافی برای همیشه حذف می شود و تنها زخم قابل مشاهده‌ای در سطح پایین شکم به جا می گذارد که این زخم  نیز به مرور زمان کاملاً محو می‌شود.

زمان بهبودی در ابدومینوپلاسی در مقایسه با لیپو ساکشن

پس از انجام لیپو ساکشن برای بازگشت به حالت اولیه حدود ۲ روز  استراحت نیاز است و حدود ۲-۳ هفته برای بازگشت به فعالیت‌های ورزشی با شدت بالا زمان لازم است.  این در حالی است که پس از جراحی سفت  کردن شکم حدود ۲-۳ هفته برای انجام کار و فعالیت‌های سبک و حدود ۲-۳ ماه برای بازگشت به فعالیت‌های ورزشی با شدت بالا استراحت لازم است.

جمع بندی

بهترین راه برای اطمینان از اینکه کدام درمان شما را به نتیجه مطلوب می‌رساند، مشاوره است. گفت‌وگو با یک متخصص کاهش چربی و جراح بدن به صورت حضوری، بهترین روش برای ارزیابی دقیق است. یک جراح زیبایی با تجربه همیشه درمانی را توصیه می‌کند که بیشترین تاثیر را در رسیدن به هدف‌های واقعی بیمار و شکل بدن منحصر به فرد آن دارد. بعد از انجام بررسی بالینی و ارزیابی سوابق پزشکی شما، برنامه درمانی سفارشی برای شما تهیه می‌شود که براساس بدن و اهداف شما طراحی شده است. در برخی موارد، ممکن است بیماران متوجه شوند که برای آن‌ها گزینه‌های غیرجراحی نیز مناسب باشد.تنها با مشاوره با یک جراح زیبایی با تجربه، می‌توان تعیین کرد کدام گزینه‌ها برای هر فرد بهتر است.
اجازه دهید دکتر سید صاحب حسینی نژاد به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید کدام روش برای شما مناسب است!
اگر شما آماده‌اید که به سوی به دست آوردن شکل بدنی‌ای که همیشه خواسته‌اید بروید، اما به کمک برای تصمیم‌گیری در مورد روش مناسب نیاز دارید، ما می‌توانیم به شما کمک کنیم! برای تعیین وقت مشاوره از طریق شماره‌ی ۰۶۱۳۳۳۸۹۲۶۸ و واتس آپ  ۰۹۳۸۷۷۸۳۷۴۷ و ۰۹۹۱۶۱۵۰۰۱۹  با ما تماس بگیرید و  یا فرم تماس ما را بصورت آنلاین پرکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =