گچ بینی

گچ بینی یک وسیله کوچک پلاستیکی یا سیلیکونی است که برای تثبیت بینی بعد از جراحی  استفاده می شود. گچ بینی را برای علائم شکستگی بینی یا سایر شرایطی که ممکن است نیاز به جراحی بینی، آتل و سایر مراقبت ها را داشته باشد، استفاده می شود.

روش های مورد استفاده برای قرار دادن اسپلینت ها (nasal splint ) در محل نسبتا ساده است. قبل از اینکه بیمارستان را ترک کنید، پزشک یا پرستار باید نحوه مراقبت از آنها و مدت زمان ماندن آنها را توضیح دهد.

در ادامه مطلب با ما همراه شوید  تا بدانید که اسپلینت بینی برای چه مواردی استفاده می شود، و چرا استفاده از آن ضروری است و پس از گرفتن اسپلینت بینی برای شکستگی بینی یا شرایط دیگر چه انتظاراتی باید داشت.

گچ بینی برای چه مواردی استفاده می شود؟

گچ یا اسپلینت به بهبود بینی بعد از جراحی کمک می کند. بسته به نیاز شما، اسپلینت را می توان در داخل یا خارج بینی قرار داد. جراح به شما خواهد گفت که چه زمانی و چگونه آن را حذف کنید.

چهار نوع آتل بینی وجود دارد:

آتل های داخلی بینی :

در سوراخ های بینی بسته می شوند و با چند بخیه به آن متصل می شوند. پس از جراحی که نیاز به آتل داخلی بینی دارد، جراح یک آتل را در هر سوراخ بینی کاشت می کند و به طور موقت آنها را با یک یا دو بخیه به دیواره داخلی سوراخ بینی می چسباند. پس از چند روز یا یک هفته، به مطب پزشک خود باز می‌گردید و هم بخیه‌ها و هم آتل‌ها را می‌کشید.

اسپلینت های خارجی بینی :

رینوپلاستی یکی از رایج ترین عمل هایی است که نیاز به اسپلینت خارجی بینی دارد. بعد از جراحی بینی، بینی را بانداژ می‌کنند و یک اسپلینت خارجی انعطاف‌پذیر روی باند قرار می‌دهند تا بینی را محکم دربرگیرد. ممکن است یک باند اضافی روی آتل گذاشته شود و در روز اول یا بیشتر دور سر شما پیچیده شود.

با برداشتن بانداژها، آتل های خارجی برداشته می شوند.آنها با نوار یا باندهای پزشکی در جای خود نگه داشته می شوند یا با چسبی به پوست “چسبانده می شوند” که پس از چند روز حل می شود.

آتل های سپتال :

به طور خاص از اسپلینت های تیغه بینی برای حمایت از سپتوم بینی استفاده می شود که ساختار مرکزی دو سوراخ بینی را تقسیم می کند. بنابراین، ما اغلب آنها را پس از سپتوپلاستی یا سایر روش‌های مربوط به سپتوم ترجیح می‌دهیم.

گچ بینی قابل حل:

به جای استفاده از آتل های پلاستیکی یا سیلیکونی سنتی، برخی جراحان ممکن است از آتل های قابل حل یا قابل جذب ساخته شده از کلاژن یا مواد مشابه استفاده کنند. این آتل ها به تدریج در طول زمان حل می شوند و نیاز به برداشتن را از بین می برند و ناراحتی بیمار را در طول فرآیند بهبودی کاهش می دهند.

مزایای گچ عمل بینی

معمولاً یک یا دو هفته بعد از جراحی بینی، اسپلینت خارجی بینی در جای خود باقی می ماند. پس از یک سپتوپلاستی معمولی، باید انتظار داشته باشید که اسپلینت های داخلی برای چند روز یا تا یک هفته یا بیشتر در جای خود قرار دهید.

اگرچه ممکن است مواردی وجود داشته باشد که لازم باشد تا سه هفته در جای خود باقی بمانند. این مدت زمان تضمین می کند که اسپلینت ها عملکرد مهم خود را در طول فرآیند بهبودی انجام دهند.

اسپلینت ها دو هدف بسیار مهم را انجام می دهند:

  • بافتی که به تازگی عمل شده است را تثبیت کنید.
  • هنگام بهبودی بینی از آن محافظت کنید.

انتخاب اسپلینت خارجی یا داخلی با توجه به نوع جراحی انجام شده تعیین می شود.

انواع جراحی های متداول که به گچ بینی نیاز دارند؟

اسپلینت بینی بعد از انواع جراحی بینی استفاده می شود، از جمله:

جراحی زیبایی بینی ،سپتوپلاستی ،جراحی سینوس، ترمیم شکستگی بینی

رینوپلاستی :

به عنوان “عمل بینی” نیز شناخته می شود. رینوپلاستی برای تغییر ظاهر بینی یا کمک به بهبود تنفس انجام می شود. این یکی از رایج ترین انواع جراحی پلاستیک است. پس از جراحی بینی، جراح شما یک آتل خارجی بینی را به قسمت خارجی بینی می چسباند تا بافت بینی تحت درمان را تثبیت کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که آتل خارجی ممکن است در همه موارد ضروری نباشد. نوار جراحی و Steri-Strips ممکن است محافظت و پشتیبانی مشابهی را ارائه دهند.

اسپلینت بینی یا آتل بینی نقشی حیاتی در مرحله بعد از عمل جراحی بینی دارد. بنابراین، توصیه می کنیم دستورالعمل های بعد از عمل جراح خود را در مورد استفاده از اسپلینت بینی دنبال کنید.

دکترحسینی نژاد  در اهواز  راهنمایی هایی را در مورد نحوه مراقبت از اسپلینت، مدت زمانی که باید آنها را بپوشید، و زمانی که گچ را برداریم به بیماران ارائه می دهد همچنین ارائه خدمات زیبایی دیگری که همگی با بهترین نتیجه برای مراجعه کنندگان انجام می گیرد. برای اطمینان از بهبودی مناسب و دستیابی به نتایج مطلوب، رعایت این دستورالعمل ها بسیار مهم است.

سپتوپلاستی :

اگر سپتوم شما – دیواره استخوان و غضروفی که بینی شما را به دو سوراخ بینی تقسیم می کند – کج (یا منحرف شده است) و تنفس را دشوار می کند، ممکن است کاندیدای خوبی برای سپتوپلاستی باشید.

جراحی سپتوپلاستی به صاف کردن سپتوم برای بهبود تنفس کمک می کند. بعد از سپتوپلاستی، حفره بینی با پنبه یا گاز پر می شود و در هر سوراخ بینی یک اسپلینت داخلی (که گاهی به آن اسپلینت داخل بینی نیز گفته می شود) گذاشته می شود. اسپلینت های داخلی به تثبیت سپتوم درمان شده کمک می کند و سپتوم را فشرده می کند تا به کاهش عوارض خونریزی کمک کند.

جراحی بینی:

ممکن است برای از بین بردن انسدادهایی که ناشی از کج شدن (انحراف) تیغه بینی نیستند، به جراحی بینی نیاز داشته باشید. به عنوان مثال، برداشتن پولیپ بینی از حفره بینی را می توان با جراحی انجام داد. اسپلینت های داخل بینی اغلب پس از سایر انواع جراحی بینی نیز کاشته می شوند.

جراحی شکستگی بینی:

قسمت بالایی بینی از استخوان و بقیه آن از غضروف تشکیل شده است. شکستگی بینی، ترک در استخوان یا غضروف است. گاهی اوقات، بینی شکسته را می توان تنها با استفاده از آتل و توسط پزشکتان تراز کرد. اما در موارد جدی، ممکن است جراحی برای ترمیم و بازگرداندن بینی به اندازه و شکل اولیه تا حد امکان ضروری باشد.

اسپلینت بینی چگونه کار می کند؟

اسپلینت بینی به این دلیل استفاده می شود که اندازه و شکل بینی، سوراخ های بینی یا سپتوم بعد از جراحی بینی نسبت به قبل از جراحی متفاوت است. آتل ها به حفظ شکل و اندازه جدید تا زمان بهبودی بافت شکننده کمک می کنند.

همچنین اگر در روزهای بعد از جراحی به طور تصادفی به بینی خودضربه بزنید، آتل ها نقش محافظتی را ارائه می دهند. گچ های داخل بینی لوله هایی با انحنای اندکی هستند که از دهانه سوراخ بینی شروع می شوند و در مسیر کوتاهی به داخل حفره بینی امتداد می یابند.

گچ خارجی بینی به شکل ذوزنقه است. انتهای باریک تر روی پل بالایی بینی قرار می گیرد تا انتهای پهن تر بتواند قسمت پایین بینی را بپوشاند. پس از جراحی نیازی به خرید گچ بینی خود ندارید. اسپلینت های بینی  پس از جراحی توسط پزشک شما ارائه می شود .

نکاتی مهم در هنگام استفاده از اسپلینت  بعد از جراحی:

  • ممکن است لازم باشد پانسمان روی آتل را عوض کنید. قبل از خروج از بیمارستان حتماً دستورالعمل های لازم را دریافت کنید.
  •  در چند روز اول از گرفتن و دستکاری اسپلینت خارجی بینی و محل عمل خودداری کنید.
  • اگر اسپلینت بینی شما پس از عطسه در عرض ۴۸ ساعت پس از جراحی شل شد یا افتاد، در اسرع وقت با مطب پزشک خود تماس بگیرید و راهنمایی بخواهید. اگر این اتفاق پس از ۴۸ ساعت پس از جراحی شما رخ دهد، معمولاً مشکل خاصی نیست.
  • اگر بعد از جراحی بینی متوجه خونریزی شدید یا تب شدید، با پزشک خود تماس بگیرید یا فورا به پزشک مراجعه کنید.
  •  از اسپری های نمکی برای کمک به کاهش تجمع مخاط در اطراف آتل داخلی استفاده کنید. اسپلینت های داخلی بینی دارای لوله های توخالی برای تنفس راحت تر هستند، اما تجمع مخاط همچنان می تواند تنفس را سخت کند.
  • اسپلینت های داخلی بینی ممکن است ناراحت کننده باشند و ممکن است بینی شما را در حین کاشت پهن تر نشان دهند. اما این فقط موقتی است تا زمانی که آنها برداشته شوند، زمانی که شکل واقعی بینی خود را ببینید.

آیا می توان با اسپلینت بینی نفس کشید؟

تنفس با nasal splint می تواند کمی متفاوت از تنفس طبیعی باشد. با این حال، به طور کلی ممکن است هنگام پوشیدن کمی احساس متفاوتی را تجربه کنید. در حالی که اسپلینت های بینی در جای خود قرار دارند، ممکن است کمی مجرای بینی را مسدود کرده و بر جریان هوا تأثیر بگذارند.

این می تواند باعث احساس کاهش جریان هوا یا احتقان بینی شود. با این حال، بیشتر اسپلینت‌های بینی طوری طراحی شده‌اند که درجاتی از جریان هوا را فراهم می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که می‌توانید در طول فرآیند بهبودی به اندازه کافی نفس بکشید.

پیروی از دستورالعمل های ارائه شده توسط جراح در مورد تکنیک های تنفس و مراقبت در هنگام استفاده از اسپلینت بینی بسیار مهم است. جراح ممکن است به شما توصیه کند که از طریق دهان نفس بکشید یا از اسپری های بینی نمکی برای کاهش مشکلات تنفسی موقت استفاده کنید. همچنین مهم است که اسپلینت ها را تمیز و عاری از زباله نگه دارید تا از هرگونه انسداد اضافی جلوگیری شود.

به یاد داشته باشید که مدت زمان استفاده از  splint بسته به روش خاص و توصیه جراح متفاوت است. هنگامی که زمان حذف فرا می رسد، باید بهبود قابل توجهی را در توانایی تنفس طبیعی خود تجربه کنید. اگر در هنگام استفاده از اسپلینت بینی نگرانی دارید یا مشکلات تنفسی شدیدی را تجربه می کنید، ضروری است که برای راهنمایی و ارزیابی با جراح خود مشورت کنید.

آیا برداشتن آتل بینی درد دارد؟

بسیاری از بیماران پس از بیرون آوردن اسپلینت های داخلی و خارجی، احساس آرامش خود را ابراز می کنند. روند کلی، از ابتدا تا انتها، بدون عارضه و بدون درد است. بدیهی است که آستانه درد برای همه افراد متفاوت است، اما اکثر بیماران احساسات حین برداشتن اسپلینت بینی را به عنوان دردناک یا چیزی مشابه توصیف نمی کنند.

آنها معمولاً به تجربه ناراحتی جزئی یا حداکثر احساس فشار خفیف اشاره می کنند. علاوه بر این، کل فرآیند برداشتن آتل تنها چند ثانیه طول می‌کشد، بنابراین هرگونه ناراحتی خفیفی که ممکن است رخ دهد کوتاه مدت است.

آیا اسپلینت عوارضی دارد؟

اسپلینت بینی معمولا خطرناک نیست. برخی از عوارض احتمالی آن عبارتند از:

  • آتل ممکن است باعث ناراحتی در بینی شود و برداشتن آن ممکن است کمی درد داشته باشد.
  •  آتل بینی با خون آلوده می شود و با برداشتن اسپلینت جدا کردن آن کمی مشکل می شود.
  • گاهی اوقات آتل شل می شود و مشکل ایجاد می کند

نکته آخر

اسپلینت بینی بعد از جراحی مانند گچ عمل می کند. و به حفظ فرم تازه به دست آمده بینی پس از مداخلات جراحی خاص کمک می کنند. تکنیک های استفاده شده برای قرار دادن اسپلینت ها نسبتاً ساده هستند. قبل از ترخیص شما از مرکز پزشکی، پزشک یا پرستار شما باید دستورالعمل هایی را در مورد نحوه نگهداری آنها و مدت زمانی که باید در موقعیت خود بمانند ارائه دهد.

گچ بینی، چه در داخل و چه در خارج، معمولاً بخشی از مراقبت های بعد از عمل برای اکثر جراحی های مربوط به بینی است. در برخی موارد، اسپلینت بینی خارجی ممکن است ضروری نباشد. با پزشک خود در مورد بهترین روش برای محافظت از بینی خود در حین بهبودی صحبت کنید.

اسپلینت های داخل بینی، اگرچه برای چند روز ناراحت کننده هستند، اما برای اطمینان از نتیجه مثبت پس از جراحی مفید هستند.

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 + هشت =